2014-05-09

EU-debatten: Alla vill vara pirater

Christian Engström, ledamot av Europaparlamentet för Piratpartiet

Dagens EU-debatt mellan de svenska toppnamnen i EU-valet blev rätt intressant. Jag vill nog påstå att det diskuterades mer politik, än vad som är brukligt i den inrikespolitiska debatten.

Piratpartiets Christian Engström var inte bara tydlig. Han visade dessutom att Piratpartiet är relevant. Att piratfrågorna går igen på så många områden. Han fick budskapet att gå genom tv-rutan.

Så ville de flesta andra också försöka framstå som så mycket pirater som möjligt. Till och med de som bevisligen har helt andra åsikter och som för en helt annan politik.

Alla vill vara pirater. Men att göra det... Rösta på originalet!

Vad gäller de andra debattörernas insats blev jag lite förvånad över att ingen tryckte till Marita Ulvskog (S) när hon försökte framställa sitt parti som den fria rörlighetens bästa vänner. Speciellt om man tänker tillbaka på dåvarande statsminister Göran Perssons skräckvisioner om "social turism". Eller på fackets "Go Home!"-rop efter baltiska byggarbetare i Vaxholm.

Kristdemokraternas Lars Adaktusson utnämns härmed till mest meningslös i debatten. Han hade inget konkret att säga, alls. Han var vag, han kändes inte relevant och han levererade i stort sett bara plattityder.

Detta var en intressant generalrepetition inför den stora slutdebatten i SVT. Nu vet vi att Piratpartiet inte bara har levererat i Europaparlamentet - utan att partiet även står starkt i den svenska debatten.

Se debatten på SVT Play, här > > >

6 kommentarer:

  1. svt-forum, 6 timmar in.
    http://www.svtplay.se/video/2013630/svt-forum

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag är så glad att jag gick ur EU efter att ha kollat på det i ca tio sekunder.

      Radera
    2. Så du behöver inte betala EUs medlemsavgift via skattsedeln? Vad lever du av? Svarta pengar?

      Radera
  2. http://www.svtplay.se/klipp/2034398/europadagen-valdebatt-infor-eu-valet?tab=klipp&sida=2

    SvaraRadera
  3. De var inget fel på Christians insats i sig, men det fanns en överhängande risk att han i stort bara uppfattades som en i mängden på vänstersidan, i stora drag var alla med honom där. (Jag vet bättre, men jag är inte den oinformerade väljaren.) Det jag saknade var referenser till underliggande information (har man sanningen på sin sida är det bara bra om folk gräver vidare).

    Det jag saknade var implikationer av Snowdens avslöjande samt demokratiunderskottet. Offentlighetsprincipen (och hur EU används för att urholka denna) bör i sammanhanget vara tacksam att lyfta hårdare, inskränkningarna i denna saknar folkligt stöd. En snabb historielektion (hänvisning till länkar på piratpartiet.se?) om varför den infördes visar att den är lika idag som då.

    Ett ord som jag sett nyligen dammats av är elitdemokrati.

    SvaraRadera
  4. Innehållet i den här intervjun tror jag är mer säljande, mycket bra Christian: Engström (PP): Piratpartiet har mycket kvar att göra

    Om man kan styra vad som skrivs skulle jag vilja komplettera med varför Snowdens avslöjande är så viktiga (för det har de flesta svenskar nog ingen aning om), som att NSA använts för industrispionage och GCHQ att påvera den politiska debatten, detta enligt deras egna läckta presentationer (eftersom många kommer att vägra vilja ta in påståenden är det viktigt att ha robusta referenser som folk kan verifiera på egen hand på nätet, "länkar hos piratpariet.se")

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.