I andra sammanhang innebär transportöransvaret att den resande skall ha alla de dokument som krävs för att resa in i ett land. Men i det här fallet handlar det bara om att kunna uppvisa något slags identitetshandlingar. Vilket i många fall inte säger något om huruvida en person har rätt att resa in i Sverige.
Man kanske stoppar vissa flyktingar och migranter på detta sätt. Men på det hela taget kommer man ändå att behöva sålla ut dessa människor från övriga resande när tågen kommer till Sverige. Vad man gör är alltså att sätta upp dubbla kontroller. Vilket drabbar pendlare och regionen på ett orimligt sätt.
De redan överfulla och ofta försenade Öresundstågen kommer att bli kortare, trafiken kommer att bli glesare och resan kommer att ta längre tid. Dessutom kommer trycket att öka när andra tåg, som X2000, helt ställs in. Det kommer att bli kaotiskt.
Vad man ställer till med står inte i proportion till vad man eventuellt anser sig kunna vinna.
Politikerna borde nöja sig med gränspolisens kontroller när tågen väl kommer till Sverige. De är störande nog som de är.
En alternativ lösning vore att de nordiska länderna börjar tala med varandra och tillsammans tar kontroll över gränsen mellan Danmark och Tyskland. (Det handlar trots allt bara om en fem mil lång landgräns, följd av en tre mil lång fjord. Och det är något som danskarna ändå överväger att göra.) Även det kan bli stökigt, störande och kaotiskt. Men inte alls på samma sätt som om man hugger en storstadsregion som Malmö-Köpenhamn mitt i tu.
Varför inte secession, och så får Stockholm-samojederna ha sina gränskontroller borta vid Markaryd?
SvaraRaderaMarkaryd, vet du inte att Norrland börjar i Örkelljunga?
RaderaEn populär anekdot:
RaderaStockholmaren: "Här i Skåne har ni allt stora utvecklingsmöjligheter".
Skåningen: "Ah, si ente de, po di tre sidårna har vi vann, å i norr gränsar vi te Lapplann".
Stockholmaren: "Ni menar väl Småland?"
Skåningen: "Lapplann ella Smålann, de kvettar, for vi skåninga, vi umgås ente me den mongoliska rasen."
exakt vad som behovs, vidarebefodra till Danmark
SvaraRaderaJag tror nog att en del av regeringens förhoppningar är just att dessa impopulära id-kontroller ska få Danmark att vilja stoppa flyktingarna redan vid tyska gränsen. Men den som bygger taggtrådsstängsel i Europa får ju en hel del skit.
SvaraRaderaI så fall handlar det om att upprätta en gemensam migrationszon i Norden med en omfördelningsmekanism. Problemet med en sådan är att de andra nordiska länderna inte alls har samma ambitioner som Sverige, även om Sverige kanske är på väg att justera sin ambition nedåt.
Måste ens Sverige och Skåne ha en gemensam migrationszon?
RaderaSkåneparlamentet borde nullifiera Sveriges övergrepp i Skånes huvudstad Köpenhamn.
https://www.libertyclassroom.com/nullification/
Minns jag träffade en snubbe på en fest i Uppsala, när jag var yngre, som ville att Uppland skulle bryta sig loss från Sverige och bli självständigt. Han var något av en nazist, stod och gjorde gevär-gester i luften och siktade på några invandrare utanför fönstret... Han var en extrem-seccesionist liksom du. Brukar du också låtsas-avrätta invandrare?
Radera(Nej det tror jag inte du gör egentligen, men typ så resonerar DU när det kommer till SD... värt att tänka över...)
Hur går SD:s statsnationalistiska ideologi, vilken i sig är en markering av gränsen mot København och Danmark liksom övriga omvärlden, ihop med secession?
RaderaSD-ledaren briljerar som vanligt på ett besök i hemlandskapet Blekinge, den östligaste delen av Skåneland (gamla Östdanmark):
"Enligt en skylt intill ruinen härjade den svenske kungen Erik XIV här på 1500-talet och dödade blekingar, som då var danskar.
– Jag tänker inte på det. Nu tillhör Blekinge Sverige och det är jag glad för, säger ledaren för nationalistpartiet Sverigedemokraterna"
http://www.sydsvenskan.se/val2014/jimmie-akesson-folkhemmets-fordelar-ska-tas-tillvara/
Statsnationalismen som ideologi har alltid tonvikt på framför allt EN överskuggande identitet (”du skall inga andra jämförbara identiteter hava jämte mig”).
Vilket är motsatsen till kulturregionalismens ungefär likvärdiga multiidentiteter (helsingborgare, luggudeinvånare, skåning, Skåneländare, svensk, skandinav, europé o.s.v.).
SD som parti har alltid förespråkat en statsnationalism som inte respekterar eller
accepterar en nationell mångfald inom staten, och där den storsvenska dogmen ”ett folk, en historia, ett språk, ett land” måste gälla till varje pris.
Det kan inte upprepas tillräckligt ofta: att vara sverigedemokrat innebär att vara mytoman.
Inkompetensen hos våra kära folkvalda börjar nu få så svåra konsekvenser att inte ens media kan gömma den...
SvaraRaderaJag kan tänka mig att precis som Johan Tjäder påpekar så är det regeringens avsikt.
SvaraRaderaAnnars kunde man ju tänka sig att det fanns gränskontroller vid EU:s gräns?
SvaraRaderaSkulle inte det kunna vara någonting?
Det var väl så det var tänkt. Men det blev ju liksom inget.
RaderaJo, Viktor Orban fixade ju gränskontroll i Ungern - och blev rundligt utskälld.
RaderaSjälv tror jag att OM Schengen ska överleva, så måste EU ta sig samman och införa australiensk policy. Om så, kan Sverige även fortsätta att vara en moralisk stormakt och peka finger åt de som gör det smutsiga jobbet.
Om Schengen bryter ihop, så kanske Sverige kan gå den ultraliberala vägen och införa sweatshops, favelor och göra Sverige till samma sorts samhälle som människorna som flyr kommer ifrån - då kommer de inte att vilja fly till Sverige. Men återigen kan vi klappa oss själva på ryggen och säga hur humana vi är.
Håller med Henrik, det var så det var tänkt.
RaderaTänkt var det också att Sverige skulle mästra alla andra i kraft av sin egenskapade titel humanitär stormakt.Det var alla, nåja nästan alla, överens om tills för många trodde på det och kom hit.Den humanitära stormakten kunde inte längre surfa på andras vågor och panik bröt ut.
Nu får vi leta billigaste sätt att lösa Problemet/Krisen/Kollapsen.
@ astroturfare Lotta och Anonym
RaderaSjälvklart, Sverige var ju så mycket rikare innan det hemska liberala systemskiftet på 1870-talet då man öppnade upp landet för frihandel och Sverige förvandlades från ett u-land till en västlig industrination.
Protektionism och statsnationalistisk isolationism, speciellt den veritabla järnridån i Öresund, var ett verkligt framgångsrecept...
http://timbro.se/frihandelnu/artiklar/johan-august-gripenstedt-den-svenska-frihandelns-fader
För vi kan ju inte ha frivilliga välfärdssystem där man kan gå ur om man inte vill vara med, utan de måste grunda sig på våld, eller hot om våld?
https://www.facebook.com/freetalklive/photos/a.84058224071.87982.65192954071/10153152728919072/?type=1&theater
Det märkligaste med alla som kommenterade Orban och hans skändliga beteende var att de aldrig sa....
Radera"Släpp gränsen"
....när den faktiska innebörden av deras humana poserande var just detta. Orban skulle släppa gränsen och då slippa kritik av ömsinta politiker och journalistklass.
Självklart har liberalismen en plats i historien.
RaderaSverige förvandlades från u-land till en västlig industrination på 1870-talet.
Då.
På 1870-talet.
Självklart har Volkhemmet en plats i historien. Sverige förvandlades från en västlig industrination till ett mossigt brukssamhälle i Europas tassemarker.
RaderaDå.
På 1920-talet.
Det är ej omöjligt att regeringen med ID kontroller mellan Skåne och Danmark tror sig kunna tvinga danskarna att stoppa migranterna vid dansk/tyska gränsen. Om så är fallet har regeringen ånyo visat sin totala oförmåga att tänka utanför Bommersviks grundkurs i "Game Theory" samt oförmåga att regera landet på ett för landet konstruktivt sätt.
SvaraRaderaAtt fördärva det förtroendekapital 60 år av Nordisk passunion byggt upp för att tvinga sina nordiska grannar att anamma Sveriges extrema migrationspolitik är så obegåvat att orden tryter.
Att för samma anledning dessutom erodera den spirande integration av Själland och Skånes ekonomier vilket årtionden av mödosammt arbete så sakteliga etablerat ter sig lika huvudlöst.
Sverige har tyvärr en alltför lång tradition av centralistisk regeringsmakt. Detta parat med total brist på migrationspolitisk verklighetsförankring får regeringen, med sitt Stockholmsperspektiv, att framstå som totalt ointresserade av Sverige utanför mälardalsregionen.
I ett Europa där vi dagligen ser resultaten av en centralistisk politik - styrd från Bryssel, London eller Madrid etc - leder till krav på regionala självstyren och/eller framgångar för populistiska partier på både vänster och högerkanten borde även en regering som sveriges nuvarande förstå bättre.
Politiskt talar man ju om timglasmodellen, där centralstaten tappar betydelse medan EU-nivån och regionerna växer till sig.
RaderaUrbanutvecklingen pekar också mot framväxten av ”megacities”, och många menar att den politiska makten kommer ligga i metropolerna och inte i nationalstaterna. Borgmästare kommer ha tyngden, inte presidenter.
http://www.scania.org/books/regbok/
Sverige är ur takt med tiden.
Tänk också på att SD med sin statsnationalistiska ideologi, där Stockholm är solen över riket, och som hyllar kungar och fältherrar vilka bohusare, gutar, jämtar, skåningar, smålänningar m.fl. ser som sina landskaps historiska förströrare och förtryckare, håller på att bli största parti i riksdagen.
Vilket var nu enda partiet i riksdagen som vill lämna det centralstyrda EU...? Man kan inte få allt på en gång.
RaderaVänsterpartiet...centralmakten i Bryssel är inte kommunistiskt nog!
RaderaFel, vänsterpartiet har övergivit tanken att lämna EU, de driver i vart fall inte frågan aktivt längre. De verkar trivas med EUs centralstyrning...
Radera@ Amnexis
RaderaDe flesta föredrar nog vara jämtar, gutar, bohusare, skåningar, smålänningar m.fl i regionernas Europa istället för Stockholms underdåniga medborgare.
Alltså, enligt orestat.se är det ungefär 20 000 pendlare på Öresundsbron per dag. Enligt http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kollektivtrafik/Fakta%20om%20SL%20och%20länet/Fakta%20om%20SL%20och%20länet%202014.pdf är det färden än antalet resenärer vid Karlaplans t-bana och ungefär lika många som på Vällingby t-bana resp Älvsjö station. Ingen av dessa tre kan man med gott samvete beskriva som något annat än som relativt små stationer m.a.p på passagerarna. Om Karlaplans arbetsplatser flyttade en timme bort från sitt nuvarande läge skulle resultatet på Stockholms ekonomi vara…inte mätbart.
SvaraRaderaDet är ju rent trams att påstå att Malmö-Köpenhamn är sammanväxt. Stockholm-Uppsala är det inte och där verkar det pendla ca 40 000 resenärer per dag (siffran är lite osäker).
Nu är det ju inte det som är det riktiga skälet egentligen.Men det där med papperslösa har blivit så invecklat med tiden..
Radera@DB Och så var det där med stockholmsperspektivet...
RaderaÖresundbron används inte bara av 20,000 pendlare/dag utan även av alla de personer som av en eller annan anledning korsar Öresund. I Juli 2015 åkte 1,133,066 personer över bron med tåg, nytt rekord. Till dessa kommer de tusentals per dag som färdades med bil och buss.
Köpenhamns flygplats betjänar stora delar av södra Sverige via Öresundståg eller X2000. Stora delar av näringslivet där är beroende av en fungerande transport till och från Köpenhamns flygplats.
Många företag har kontor både på Själland och i Skåne, ofta med olika funktioner (Huvud/Region/Norden(Landskontor), för dessa är det en förutsättning att kunna besöka varandra lika lätt som om kontoren legat i Uppsala/Västerås/Kista.
Sjukvården samarbetar över Öresund, både vad avser personal, patienter och metoder.
Oavsett allt ovan är jämförelsen med vissa T-banestationer i Stockholm irrelevant. Stockholm har en fantastisk infrastruktur och kollektivtrafik till ett väldigt bra pris, ngt som resten av Sverige inte kommer i närheten av. Över Öresund går bara tåget över Öresundsbron. Den absoluta lejonparten av kollektivtrafik mellan Skåne och Själland sker via Öresundsbron. Det finns inga andra realistiska alternativa färdvägar, en ToR resa mellan Lunds Universitet och Rikshospitalet tar drygt 2 timmar över Öresundsbron men en hel arbetsdag med färja över HBG-Helsingör.
Öresundsregionen är på intet sätt integrerad på samma nivå som t.ex. Dreyeckland (Tyskland/Schweiz/Frankrike) men tack vare Öresundsbron (och trots motsträviga nationella intressen) går det framåt.
Potentialen för betydande samhällsvinster med en förbättrad integration över Öresund är stor med omkring 4 miljoner människor på ömse sidor Öresund.
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96resundsregionen
Det är nuvarande integrationsframgångar och framtida samhällsvinster som nu riskerar kvävas.
Eeh, vad är din poäng? Örestats siffra inkluderar vad jag kan se alla resande, oavsett färdmedel och anledning (så egentligen är det avsevärt färre än 20 000 pendlare).
RaderaKastrup och? Det är ju inte som att bron stängs utan det handlar om att restiden blir 15-30 minuter längre ≈ samma ökning som någon som bor söder om Stockholm och ska till Kista eller Arlanda med bil idag jämfört med 10-15 år sedan pga ökade köer på Essingeleden.
Angående olika kontor, återigen "och"? Ska man från Ystad till kontoret på Holbæk åker man ju ändå bil och då är fördröjningen pga passkontrollerna marginell. Man bromsar, visar pass/ID-kort och åker vidare. Cry me a river.
Lund/Köpenhamn - halmgubbe. Ingen har föreslagit att bron ska stängas eller all tågtrafik ska upphöra. För övrigt tar tåget Lund - Helsingborg ca 35 minuter och Helsingör - Köpenhamn 45 minuter. Säg 45 minuter för färjan och lite väntetider, sammanlagt drygt 2 timmar, inte direkt en hel arbetsdag. Jämför med tex Nacka Strand - Uppsala Business park som tar knappt två timmar.
Hela ditt inlägg är typiska osakligt Skåne-gnäll. Sätt lite siffror (inkl källor) på nackdelarna, om de nu är så stora. Det enda som är korrekt i ditt inlägg är att SL-kort är (för) billiga.
@db
RaderaVad skulle resande och pendlare i Storstockholm säga om samma diskriminering och trakassering? Minns reaktionerna på ID-kontrollerna för tjockhultare runt 2013 som hört till dagens ordning eller oordning för öresundare i 20 år?
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/protester-mot-polisens-id-kontroller-i-t-banan
Hela ditt inlägg är typiskt osakligt storsvenskt dominalistiskt SD-gnäll.
db30 december, 2015 19:11
Raderahar helt rätt i att det bara är skåne-gnäll.Förmodligen för att denna fantastiska ide kommer från Stockholm och inte från Malmö kan man tänka.
Dialekten skåningar talar är dessutom osedvanligt ful i en infödd stockholmares öron.
Allt skånskt är löjligt och inskränkt provinsiellt. Och allt svenskt är fint, förenande och tolerant.
RaderaDet ligger en slående paradox i att Sverige som är så avigt inställt till nationalistiska yttringar i andra länder är så ohöljt nationalistiskt till sin kultur - utan att ens vilja inse det.
Det skånska tonfallet kan måhända skorra ovant i öronen, men det ger nyttiga tankeställare.
Kan du (Anonym 02:50) argumentera sakligt istället? Är någon av mina siffror fel? Tar det hela dagen att åka Lund - färja - Köpenhamn? Ska bron stängas? Skulle du åka kollektivt Ystad - Holbæk för att besöka ett lokalkontor? Tar det inte ungefär lika lång tid från Nacka till Uppsala som Lund - Köpenhamn (via färjan)?
SvaraRaderaDet finns ju inga som helst paralleller utöver att polisen och id-kort är inblandade till dagens situation i Malmö/Köpenhamn i det du länkar till.
Faktum är att det som skedde i Stockholm var diskriminering och trakasserier (eftersom de inte drabbade alla), medan det som sker i Köpenhamn idag INTE är diskriminering eller trakasserier eftersom det "drabbar" alla, inkl stockholmare på besök i Köpenhamn som ska vidare till Malmö. Även amerikaner, japaner etc som flyger till Arlanda "drabbas" av samma sorts "trakasserier". Senast jag kollade kom inga särskilda klagomål från det hållet.
Hur ofta reser du själv över bron egentligen?
Och varifrån fick du SD-stämpeln?
@ db
RaderaKan du argumentera sakligt och svara på frågan vad jobbpendlare mellan Stockholm och Solna skulle säga om att vardagligen bli trakasserade av uniformerade banditer med hundar, och att ett lokalt stadsområde som Storstockholm blev skuret mitt itu av en "berlinmmur"-liknande statsgräns?
Tanken att det skulle finnas någon grundläggande gemenskap mellan svensken vid Polcirkeln i Lappland och skåningen, medan det händer något trolskt och mystiskt vid statsgränsen erövraren Karl X Gustav satte mitt i Storköpenhamn, har tveklöst SD-stämpel.
Seriöst, jämför du helt vanliga gränskontroller med Berlinmuren? Du vet, sådana kontroller vi hade i Västeuropa innan Schengen (och när den riktiga Berlinmuren var på plats - du såg inga skillnader alls mellan en gränspassage mellan Nederländerna och Belgien resp Öst- och Västtyskland?)
RaderaDet är något visst med skånska bonnläppar. De saknar verkligen perspektiv och bildning på ett sätt man inte ser hos inbitna norrlänningar, gotlänningar osv.