2022-07-08

Försöker media mörka vad som sker?


I mitt Twitterflöde ser jag rapporter om att bönder i Nederländerna protesterar.

Protesterna tycks rikta sig mot nya lagar som kommer att tvinga många jordbrukare att lägga ner sin verksamhet - för klimatomställningens skull.

Jag ser konvojer av traktorer som blockerar vägar och bönder som sprutar gödsel framför förvaltningsbyggnader.

Jag ser bilder som påstås visa tomma grönsakshyllor i holländska butiker.

Och jag ser videoklipp som förefaller visa polis som skjuter skarpt för att hindra en 16-åring med traktor från att protestera.

Jag vet inte så mycket om vad som verkligen sker i Holland. Men det förefaller rätt dramatiskt.

Så till min poäng: Jag ser inte ett ord om detta i traditionell svensk media.

Från det lilla jag sett i mitt flöde på nätet verkar det som sker helt klart nyhetsmässigt. Och rimligt trovärdigt.

Så jag kan inte låta bli att spekulera: Är skälet till att dessa händelser befinner sig i medieskugga att traditionell media drar sig för att rapportera orimliga konsekvenser av en ogenomtänkt klimatomställning?

Men det är som sagt bara en spekulation.

Vad som talar emot en organiserad mörkläggning är att en sådan kräver folk och planering - vilket i så fall borde ha läckt ut.

Eller är mediekåren så hårt hållen att alla svenska journalister samtidigt håller tyst om sådant som strider mot den påbjudna klimatdoktrinen? Alla journalister? Det känns inte heller speciellt plausibelt.

Inte desto mindre är det stort buller, hallå och dramatik i Holland - utan att ett ord nämns om saken i svensk media.

2 kommentarer:

  1. Det är mycket som är på gång inom lantbruket.
    En bra början är att försöka förstå att om man tar bort djurens gödsel inom lantbruket måste man ersätta den med mineralgödsel.
    Mineralgödsel som främst kommer från, trumvirvel, Ryssland.
    Här kommer mer info.
    Ursäkta att artikeln är på Norska.
    https://steigan.no/2022/07/hva-skjer-med-landbruket-i-europa/

    SvaraRadera
  2. https://twitter.com/EvaVlaar/status/1544518050564788224

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.