En nyhet från grundlagsutredningen är att privatliv och integritet skall upphöjas till grundlagsskyddade rättigheter.
Detta i kombination med att det blir lättare att få till lagprövning i domstolarna och att domarkåren avpolitiseras öppnar möjligheter...
Om utredningens förslag blir verklighet och tas i en en första läsning före nästa val och i en andra läsning direkt efter – då kan det börja hända saker redan i januari 2011.
Då släpar vi FRA, teledatalagringen, IPRED och en del andra förfärligheter inför domstol!
Ja, jo, lagar som aldrig borde fått träda i kraft kan anmälas. Jag har inte så jättehög förhoppning på utgången, förutom några justeringar som gör att lagarna balanserar på gränsen och därigenom är korrekta.
SvaraRaderaFör att vara Sverige är det väl bra, det förutses inte råda konsensus om ALLT. Ett steg framåt.
Bra jobbat i alla fall
SvaraRadera1800-talets djupt religiösa men mera sällan läskunniga församlingar informerades systematiskt, högt uppifrån predikstolar, att belöningen för livets slit skulle utdelas i himmelen.
SvaraRaderaOm de höll sig på mattan under jordelivet, vill säga.
De flesta lydde, ty de kunde intet annat göra.
Idag kan man alltså få sin belöning redan 2011.
Det går framåt.
Rättigheter är någonting individen har av naturen.
SvaraRaderaDet är ingenting man får av staten.
Frågan är huruvida de respekteras eller ej.
Historiskt sett har staten extremt sällan gjort det.
Detta kommer inte ändras.
Då släpar vi FRA, teledatalagringen, IPRED och en del andra förfärligheter inför domstol!
SvaraRaderaHur då? Har du läst övergångsbestämmelserna i grundlagsutredningens förslag? Jag tänker speciellt på denna regel:
3. Äldre föreskrifter och bemyndiganden gäller fortfarande utan hinder av att de inte har tillkommit i den ordning som anges i regeringsformen i dess nya lydelse.
Det här är inget nytt som grundlagsutredningen har hittat på, utan samma regel finns redan i nuvarande regeringsform från 1974, som ersatte 1809 års RF. Eftersom flera av rättigheterna i 2 kap. RF endast skyddas genom att riksdagen inte kan införa begränsningar av dem hipp som happ, så innebar bytet av regeringsform inte att en massa av Kungl. Maj:t utfärdade förordningar plötsligt blev ogiltiga den 1 januari 1975.
Det är bara författningar som till sitt innehåll direkt strider mot nya grundlagsbestämmelser som blir ogiltiga (jag kan på rak arm inte ge något exempel på en sådan författning som man inte uttryckligen eliminerat vid grundlagsändringen).
Frågan är då huruvida det nya skyddet för privatliv och personlig integritet är av sådan art, att det direkt skulle ogiltigförklara exempelvis de väsentliga delarna av signalspaningslagen, en fråga som närmsta länsrätt skulle kunna avgöra i avsaknad av uppenbarhetsrekvisit.
Eftersom grundlagsutredningen inte har lagt något eget förslag till författningstext i detta avseende, utan valt att avvakta Integritetsskyddskommitténs arbete, så vill jag inte dra för stora växlar på den text som föreligger, men på sidan 474 kan man åtminstone läsa dels att skyddet är tänkt att handla om sådana kränkningar som sker i hemlighet, dels att skyddet skall kunna begränsas i enlighet med bestämmelsen i 2 kap. 20 § förslaget till ny RF (motsvarar 2 kap. 12 § nuvarande RF). Bingo, den 1 januari 2011 har IPRED1 och teledatalagringen troligen redan klubbats, kanske även ACTA och IPRED2, och då gäller övergångsbestämmelsen ovan, att lagd lag ligger i orubbat bo, hur kränkande den än är!
Det ser ut som om vår bästa chans till överprövning av de nämnda lagarna ändå går via Europakonventionen med dess av arbete överbelamrade domstol...
FRA skall vi bara inte tala om (eller jo, det skall vi förstås). Det förbud i 6 kap. 23 § lagen om elektronisk kommunikation mot att obehörigen föra vidare innehållet i andras radiobefordrade telemeddelanden som Ingvar Åkesson hävdar att FRA är behörigt att åsidosätta infördes i lag så sent som 1978, med anledning av 2 kap. 6 § i den då nyligen antagna regeringsformen. Vad betyder obehörigen? Det framgår inte av propositionen från 1977, utan texten hämtades ordagrant från en till radiolagen hörande förordning, vilken i sin tur tillkommit tio år tidigare med utgångspunkt i Televerkets villkor för tillstånd att inneha radiomottagare. Någon ändring i sak var dock aldrig avsedd, och Åkesson tycks ju mena att FRA har haft dessa befogenheter sedan hedenhös, när regeringen kunde bestämma sådant.
Och det gör regeringen tydligen fortfarande, alla grundlagsändringar till trots. Så jag tänker inte korka upp min pommac riktigt än.
Det undantag för allmän verksamhet (alltså alla myndigheter) i 6 kap 2 § lagen om elektronisk kommunikation som lagstiftaren för drygt fem år sedan av misstag lät omfatta också förbudet mot att föra vidare radiobefordrade meddelanden bör dock kunna ogiltigförklaras av vilken myndighet som helst, med eller utan uppenbarhetsrekvisit. Någon kan ju försöka övertyga mig om att en lagändring som inte ens nämns i förarbetena inte skulle vara uppenbart felaktig!