2011-03-23

Vara vänner!

De senaste veckorna har det pågått en diskussion om ifall Piratpartiet skall bredda sin agenda. Även tankar på samarbete med det nya liberaldemokratiska partiet har testflugits. Av detta har det blivit en del revir-pinkande och lite smågrufs här och var. Mest reflexmässigt, tycks det mig.

Vi skriver mars 2011. Nästa val är EU-valet i juni 2014. Därefter följer riksdagsvalet i september 2014. Det är drygt tre år dit. Därför tycker jag att det är lite för tidigt att hugga saker i sten och för låsta positioner. Väldigt mycket hinner hända och förändras på tre år. Och det finns viktiga saker att diskutera, som inte nödvändigtvis hänger samman med vem som leker med vem.

Till exempel är det mycket möjligt att hela upplägget för att lyckas i ett EU-val är ett annat än för att lyckas i ett riksdagsval. När är det bäst att vara ett profilparti och när är det bäst att ha en bred agenda? Här finns massor av olika parametrar som spelar in. Detta är frågor som man bör börja med att titta på, oavsett om det handlar om till exempel Piratpartiet, Liberaldemokraterna, Klassiskt Liberala Partiet eller något annat.

Det är möjligt att vi kommer att behöva varandra, i olika former av samarbeten. Men det vet vi inte förrän vi har analyserat läget och funderat på vad vi vill uppnå.

Och för att göra det måste vi lära känna varandra. Ordna arrangemang tillsammans, gå på varandras möten, knyta kontakter och supa oss samman. Så att vi som i vart fall delvis har en gemensam agenda kan fundera på upplägg som håller in i mål 2014. Försöka få summan större än delarna.

Mitt engagemang för Piratpartiet kommer sig ur det samarbete som (pp) och Frihetsfronten hade i samband med FRA-omröstningen. Något som även ledde in i stimulerande diskussioner om intellektuell äganderätt och mycket annat. Lite korsbefruktning, helt enkelt.

Jag tror dessutom att det är värdefullt att det pågår olika former av verksamhet under olika hattar - så att vi kan se och utvärdera vad som fungerar, flyger och vilka möjligheter det öppnar.

Själv känner jag mig en smula fri och gränslös. Jag är fortfarande ordförande för Frihetsfronten. Jag jobbar för Pirate MEP Engström i Europaparlamentet. Nästa månad skall jag debattera EU-frågor hos Liberaldemokraterna. Ständigt träffar och uppmuntrar jag folk i de borgerliga ungdomsförbunden som är mer för frihet och mer mot övervakning än sina moderpartier. I maj skall jag tala på FreedomFest. Och i den mån jag hinner försöker jag träffa folk på den internationella arenan som slåss för internets frihet, är engagerade i medborgarrättsfrågor och som driver EU-kritik med hjärnan påslagen. Jag har till och med hittat kompisar i den gröna korridoren på jobbet. Love all, serve all, typ.

Så låt oss ta ett år nu, medan vi kan och hinner. Låt oss ägna oss åt spretig aktivism. Låt oss smaka på varandras frågor och provrida varandras käpphästar. Låt oss diskutera och föra hela den frihetsälskande, humanistiska delen av svensk politik framåt, på sina egna meriter.

Då skapas större möjligheter att bestämma vad som är möjligt och lämpligt att göra 2014.

39 kommentarer:

  1. "...de borgerliga ungdomsförbunden som är mer för frihet och mindre mot övervakning..."

    Hur var det nu med schampoot för eller mot fett hår?

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas att denna kreativa process som du efterlyser/förutspår under det kommande året också får genomslag i massmedierna. De andra dödliga som inte lusläser bloggar från morgon till kväll (eller som i vissa fall från kväll till morgon) och som lever s.k. "vanliga liv" är dem vi måste omvända, icke våra egna närmast sörjande.

    Och jag tror att en öppen frihetsdebatt som syns även i samhället är till gagn så att inte frihetspartikonstellationen känns som alltför främmande när den lanseras till väljarna vid de två valen 2014. Det skall märkas redan nu att någonting händer.

    Med andra ord: vi måste ta oss ut utanför den s.k. bloggosfären. Vi måste framstå som det vi är, nämligen en folkrörelse.

    SvaraRadera
  3. PH:

    Exakt. En av de saker jag hoppas på är att fler pirater blir bättre på att synas i media genom att umgås med fler liberaldemokrater.

    Bloggosfären är viktig, för att den alltid erbjuder relevant information till den som är intresserad och som söker information.

    Så vi skall inte blogga mindre - utan istället synas mer i media. Samtidigt.

    SvaraRadera
  4. Precis så, Hax. :-) Vänner ser varandra i ögonen och talar om när något inte är okej. Det var därför jag tog en vänskaplig timeout för taktiksnack (http://www.annatroberg.com/2011/03/22/timeout-for-lite-vanskapligt-taktiksnack) och passade på att förklara vad Piratpartiet förväntar sig av eventuella samarbetspartners.

    Vi kräver inte mer av andra än vad vi själva är beredda att leverera. Öppenhet och respekt är grunden till alla väl fungerande samarbeten.

    SvaraRadera
  5. Frågan är inte helt fel egentligen. L och PP delar helt samma agenda. Bara att PP fokuserar för att vi med rätta är nervösa för att just den fokusfrågan tappas bort i ett parti med bredare program.

    Icke desto mindre finner jag det inte helt osannolikt att man skulle kunna ha ett gott samarbete med L.

    Hur det skulle se ut? Tja, kanske på så sätt att PP på nationell blir en del av L med löfte om att L håller i våra frågor - och att på EU-nivå där L egentligen bara har PP's frågor att driva, så är L i stället en del av PP?

    Än så länge vet vi ingenting, men det måste sägas att vågmästartaktiken, för att ha en chans att lyckas, framför allt kräver att vi tar oss fram till riksdagen och EU-parlamentet.

    SvaraRadera
  6. Piratpartiet i EU-valet och Liberaldemokraterna i riksdagsvalet skulle sitta fint.

    SvaraRadera
  7. PP och Aktiv demokrati kan väl gå ihop?

    http://aktivdemokrati.se/

    SvaraRadera
  8. Jo, men med all respekt för LD och L.

    Dessa grupperingar har inte alls lyckats med att dra till sig väljare. PP med sina 0,7 procent är en jätte i jämförelse.

    Ett samarbete måste bygga på att PP trots allt har varumärke och organisation.

    PS. Jag har inget emot att PP blir mer liberala. Det måste gå att hitta liberala frågor som kan accepteras av de frihetstänkare som trots allt finns inom delar av vänstern.

    SvaraRadera
  9. När blev Alexander Bard kompis? Och sen så ser jag inte vad LD har att vinna på en sammanslagning. Om de har pp:s politik på informationspolitiska sidan och sin egen politik på övriga områden, vad är det exakt de vill ha av pp? Jag menar om de nu presenterar den bredden som efterfrågas av pp så är det väl bara av dessa som efterfrågar bredd att rösta på LD? LD är bara ute efter pp:s användarbas. De vill inte lägga ner de 5 åren av hårt arbete det tagit pp att komma dit vi kommit. De vill bara kapa av pp:s 5 år av arbete och driva sina egna frågor. De är exakt vad de själva säger.

    PP kommer inte krascha om vi dissar LD, PP kommer krascha om vi går ihop med LD.

    SvaraRadera
  10. Ja och nej.

    (Pp) har kanske inte längre någon USP.

    Samtidigt är allt oerhört mycket mer komplicerat än så. Ju mer jag tänker på saken, ju mer övertygad blir jag om att EU-val och riksdagsval är väsensskilda, vad gäller positionering.

    Det här kräver ett öppet sinne och en smula kreativitet.

    Problemet är inte att (pp) fick 0,65% i riksdagsvalet. Problemet är att (pp) inte har bestämt sig för hur man skall positionera sig i ett läge där man inte har en medie-hype och en TPB-rättegång i ryggen.

    Jag känner att vi *har* ett case för EU-valet. Men att vi är totalt villrådiga inför riksdagsvalet.

    Just nu har vi ett litet tidsöga på oss att shoppa runt, mingla och känna oss för. Vilket jag tycker att vi skall göra.

    Möjligen är jag en smula pragmatisk. Men jag sätter frågor före form. Jag skiter i om vi blir lesbiska-Chavez-marsianer-mot-C-vitamin. Frågan är hur vi vinner i sak. Hur vi håller oss kvar i något slags position av inflytande.

    Om jag får spekulera helt fritt ett ögonblick, så tror jag att även en rimlig, liberal EU-kritik skulle kunna vara ett lyft för (pp). Vi är de facto landets i praktiken mest EU-utmanande parti. Det finns många som skulle vilja sluta upp på den biljetten.

    Och det är nu vi kan scoopa runt, kolla läget, bygga allianser, vara smarta, fundera på livet och universum och allting. Om ett-två år måste vi ha bestämt oss. Då skall vi ha provat allt utom träskodans och incest.

    SvaraRadera
  11. Man behöver inte vara direkt hyperbegåvad för att inse att det är PP:s betalda och distribuerade valsedlar i valer till EP 2014 man vill komma åt. Man har noll chans själva, via PP kan man kanske få in någon av de sina.

    SvaraRadera
  12. Jag tycker fortfarande att det är jätteroligt att så många har så tvärsäkra kommentarer om oss i L utan att ha minsta kunskap om oss annat än vad som kommit till uttryck genom lite debattartiklar och från våra respektive bloggar.

    Inte kan jag bidra med så mycket mer just nu heller utom följande: Lugn! Oroa er inte, det kommer och det kommer mycket mer! Själv tycker jag att vi har kommit väldigt långt med tanke på att vi var ett gäng för varandra främmande människor, med några undantag, som för ganska precis ett halvår sedan, mitt i en debatt på Liberatis maillista kände att nej nu j-ar får det vara nog! Så vi tog vårt pick o pack därifrån och startade detta projekt.

    En sak kan jag i alla fall garantera. Vi brinner för detta. Jag vill inte stå i en vallokal 2014 med samma tomma känsla som jag stod där 2010 och känna att jag har inget att rösta på! Det finns inget liberalt alternativ i svensk politik, vad gör jag?

    2014 så ska jag också ha något att rösta på. 2014 ska Sveriges liberaler ha något att rösta på. Exakt hur det kommer att se ut är, som HAX mycket klokt påpekar, för tidigt att säga men en intressant mellanstation kommer i sommar! Vi ses väl i Almedalen!? Annars så är alla välkomna till Pub Liberal på onsdag nästa vecka. Datalagring på schemat för paneldebatten och därefter mingel o surr. Liberalt! *S* Ett särskilt välkommen till Anna förresten, som ska sitta i panelen!!

    SvaraRadera
  13. Riksdagsvalet är väsensskilt. Då gäller det frågan om vem som ska styra landet och där ger PP inga svar. MP var också ointressant tills de valde sida.

    Egentligen tycker jag tanken är fin att leva på att vara tungan på vågen, men då måste man ju faktiskt få den positionen.

    Ett problem för PP förra året var att alla partier visste att tiga ihjäl piratfrågorna, samtidigt som Mona Sahlin gjorde reklam för SD praktiskt taget varje gång hon deltog i debatt.

    Det var väldigt taktiskt oklokt av dem. Om de hade lyft integritets- och fildelningsfrågorna en aning hade PP kunnat vinna kanske 2 % från SD och det hade alla tjänat på.

    Jag är inte säker på att PP kan vinna 4 % utan att liera sig med någon av sidorna. Kanske ska man ha en vänster- och en högerlista. Argumentet skulle vara att man kan fortfarande avgöra regeringsfrågan med en röst på PP, men en statsminister kan inte räkna med stöd från PP för förslag som är negativa för integritet och upphovsrätten.

    SvaraRadera
  14. Och för att slutföra tanken med Mona Sahlin, så kan det ju handla om att få de stora partierna att inse att genom en kraftig fokusering på personlig integritet och fildelning så kan man marginalisera SD och deras frågor, samtidigt som man möjligen kanske inte får in PP, eller får in ett parti som man kan samarbeta med utan för högt politiskt pris.

    Det nya (S) tror jag inte behöver ha problem med detta. Thomas Bodström är förhoppningsvis ute ur leken nu. Juholt är journalist i grunden, vilket kan borga för lite kulturellt intresse kanske.

    Reinfeldt har ju en enorm badwill just nu och möjligen kan han vilja försöka bättra på den. Om tre år kan han försöka distansiera sig från datalagringen genom att skylla på EU-böter och bodströmsamhället. Det kan t.o.m. vara lättnader i direktivet beslutade av EU som han då kan säga har medverkat till. I upphovsrättsfrågor upplever jag att han inte riktigt satt ner foten. Det är mest Ask som fått ta smällarna.

    SvaraRadera
  15. Bra inlägg HAX.

    Det är alltid en svår konst att både kunna vara rak och ärlig och söka dialog, och att tåla att andra är lika raka och ärliga med vad man känner.

    Politiken idag saknar idéer och framtidsvisioner. Och det saknas liberalism. Och rakhet och dialog är inte heller precis något som det finns ett överflöd av.

    Sen tror jag att både L och Pp delar en idé, som vi måste utveckla för framtiden. Nämligen att inte vilja vara vänster eller höger.

    LIberaldemokraterna gör poängen att L är Liberalt, inte vänster eller höger. Utspel som medborgarlönen och plattskatten är briljanta sett utifrån det persoektivet, en "vänster"fråga och en "höger"fråga kombinerade.

    Här finns en diskussion som det vore intressant att föra framöver mellan Pp och L.

    Min bild av Pp är att pp ser sig mycket som en allians mellan folk med vänster och högeråsikter. Men faktum är att väldigt en majoritet av väljarna 2009 såg Pp som ett alternativ BORTOM vänstern och högern, en "tredje väg".

    På min arbetsplats 2009 pratade man om Pp som partiet som kunde försvara den lilla människan mot myndighetsövergrepp, som kunde kontrollera riksdagar och departement. Som något som inte var vänster och inte höger. (De röstade alltså på Pp för att de trodde att pp tog strid för ALL form av intergritet och mot ALL sorts förmyndarskap, inte bara sånt som rör nätet... Intressant nog!)

    En del av lösningen för Pp vore att överge tankarna på att man är en allians av vänster och högerfolk och att Pp istället ser sig som VÄLJARNA såg Pp 2009, som en tredje väg. Varken vänster eller höger.


    /Torbjörn Jerlerup

    PS

    Som Liberaldemokrat vill jag givetvis se en liberal utveckling även inom mitt andra parti, Pp. Men jag skulle betona att det inte betyder att Pp behöver ta ställning för höger eller vänster. Det betyder snarast att pp uppgraderar synen på sig själv till alternativ nr. 3 i svensk politik.

    SvaraRadera
  16. Anna Troberg har en utmärkt bloggpost om detta.

    Läser man den börjar varnings-klockorna verkligen ringa för vilka interna konflikter som kan upppstå om man släpper in LD i PP med någon sorts gräddfil.

    Ann Trobergs bloggpost

    SvaraRadera
  17. Jag har haft en hel del med Alexander Bard att göra i olika sammanhang de senaste femton åren,senast inom Liberati. Han är oerhört energisk och har starka idéer. Jag håller inte med om alla.
    Jag tycker dock att han är skön.

    Det som kan vara relevant här är att veta är att Bard bara är med i organisationer som han själv leder. Skulle han inte få bli partiledare för det sammanslagna PP/L (som då skall heta Liberaldemokraterna) kommer han att hoppa av. Vi vet inte om den som kommer efter honom är lika vass. och vi har inte råd att chansa. Det är Bard eller kaos som gäller. De andra bakom Liberaldemokraterna har inte samma lyskraft som Bard. Jag tror tyvärr att det blir fiasko om inte Anna Troberg träder åt sidan och släpper fram Bard. No offense Anna, men med Bard som partiledare för ett nytt sammanslaget parti (L) kan man få 15-20 i valet till Europaparlamentet och kanske 8-10 i riksdagsvalet. Det är värt att släppa prestigen för.

    SvaraRadera
  18. Anders L: +1

    Med Alexander Bard som partiledare kan vi bli vågmästare i Riksdagen. Kanske till och med bli tredje största parti.

    SvaraRadera
  19. Det som Anders skriver är korrekt. Därför är det viktigt att rätt linje vinner på årsmötet. Det bästa vore ju förstås ett samarbete. Exempelvis

    Partiet fusionerar med Liberaldemokraterna och ställer upp i riksdagsvalet 2014 under ny partibeteckning. Alexander Bard tar över partiledarhatten från Anna Troverg. Samtidigt tar man fram ett gemensamt partiprogram som tar upp andra viktiga frågor än fildelning för att vi skall kunna vara ett fullserviceparti till nästa val.

    Engström, HAX och de andra i Brysssel kan sitta kvar där med oförändrade villkor fram till nästa val. Samtidigt inrättar vi en ny post så att Anna inte behöver förlora ekonomiskt på att släppa fram Bard som partiledare.

    Om vi samarbetar kan vi bli valvinnare nästa gång. När Piraterna körde själva fick man 0,34 procent. Det borde räcka för att alla skall inse behovet av förnyelse och samarbete.

    SvaraRadera
  20. Okey, jag förstår alla som säger att LD är jättebra och jätteduktiga på allt och att Bard är politikens motsvarighet till Jesus.

    Fine, det är det många som tycker om sina idoler. Inget fel med det.

    Men om han nu är en så skicklig och duktig politiker med fina visioner, varför satsar han då inte på LD? Varför behöver han PP?

    SvaraRadera
  21. Som sagts tidigare... ni kan ju börja med att få partinamnet registrerat innan ni börjar fantisera om hur många precent ni kommer få i alla olika val.

    SvaraRadera
  22. Alltså, vad är det för struntprat om att PP och L skulle ha samma agenda? PP delar inte mer politik med L än t.ex. V och MP som också de ställer upp på PP:s politik. F.ö. utgörs partiets medlemmar och sympatisörer minst lika mycket av folk från den frihetliga vänstern som från liberala kretsar. Ett sammangående med L vore därför en splittring av piratrörelsen.

    Nej, då är det bättre L förblir L och PP förblir PP, så kan vi samarbeta i de frågor vi har gemensamma intressen i istället för att tvinga på varandra saker man inte har intresse i.

    SvaraRadera
  23. Samarbetar Pp, L och Klp finns en chans att komma in i riksdagen. Var för sig, med delvis samma budskap, är alla tre chanslösa.

    EU-valet är en helt annan sak. Där kan det vara bra att Pp är ett profilparti med smal agenda som alla kan rösta på.

    Valsamverkan känns som en bra idé. Pp till EU och L till riksdagen. Partierna kan behålla sina namn och sin själ men valsamverka ändå. Speciellt om det är många som är med i båda partierna.

    SvaraRadera
  24. Mina fem öre: Anna Troberg är en utmärkt partiledare, kanske den bästa i Sverige just nu.

    Alexander Bard som partiledare... all respekt men det kan aldrig gå annat än åt pipsvängen.

    Höger/vänsterneutrala liberaler? Alla som kallat sig det har varit klart till höger hittills, så det tror jag på när jag ser det.

    PP har sina egna ben att stå på.

    Vill andra partier samarbeta med PP så står dörren öppen, men att inbilla sig att PP ska gå samman med något annat parti är nog att underskatta PP å det grövsta.

    Varför skulle PP vara intresserat av det?

    Som om det skulle ge fler röster att måla in sig i ett hörn?

    Kom igen!

    SvaraRadera
  25. Tydligen har L börjat samla in namn. Jag var precis på Frihetsfrontens talarkväll och där var det flera från L som samlade in namn. Jag tror det var flera som skrev på.

    SvaraRadera
  26. 1. vi har samlat namn under några månader.

    2. partiledarfrågan är en fråga för en partikongress 2012.


    Påståenden om annat ska ifrågasättas.


    Niklas Starow
    Liberaldemokrat / medborgarrättsaktivist.

    SvaraRadera
  27. Niklas Starow: Om ni samlat in namn under flera månader, hur kommer det sig att ni inte kommit upp i 1500 underskrifter? Är folk inte intresserade av ert parti?

    Din kollega Mikael Gajditza skrev tidigare att anledningen till att ni inte fått ihop tillräckligt många namn var att ni inte börjat. När ni väl gjorde det var det bara "fotarbete" som behövdes och sen var det fixat.

    Din bild är betydligt mer pessimistisk.

    SvaraRadera
  28. Niklas Starow:

    en kommentar. Hur kommer det sig att ni dels använder argumentet att PP (namnändrat till Liberaldemokraterna) skulle kunna få 15 procent i valet med Bard som partiledare och dels säger att partiledarfrågan är något man skall avgöra nästa år?

    SvaraRadera
  29. Till dig som skrev sist.

    Vad en del folk, som denne Anders, anser får de stå för. I diskussionen här har tre personer deltagit som ingår i grundargruppen. Niklas är en av dem. Jag en annan. Michael gajditza en tredje. Det Niklas skriver är:

    1. vi har samlat namn under några månader.

    2. partiledarfrågan är en fråga för en partikongress 2012.

    Vi har ägnat mest tid åt att skapa ett bra partiprogram och en bra infrastruktur åt partiet/rörelsen. Det håller vi på med nu. Namninsamlingen pågår och klarar vi av lätt nu till sommaren.

    Om enskilda debattörer här vill se Alexander Bard som partiledare i L eller PP så är det upp till dem, det har inget med L:s officiella ståndpunkter att göra.

    För övrigt.. vi har inte ett parti utan en rörelse än så länge med ett styrelse.

    SvaraRadera
  30. Jag som skrev det ovan är Torbjörn Jerlerup.

    SvaraRadera
  31. Johan Tjäder har rätt, en höger och vänster lista är alternativet. Då överbygger man höger vänster politiken.

    Det viktiga är att PP inte överger sin idé om att vara en sammanslagning av höger och vänster, överger man den idén kan man lika gärna lägga ner PP. Det är väl tyvärr det som händer nu.

    I dagens samhälle har höger och vänster politik blivit en dimridå för människor som gör att man missar integritetsfrågorna och informationspolitiken.

    Höger vs vänster är en förutsättning för att eliten ska lyckas ta all vår frihet ifrån oss. Detta har PP förstått, men nu vill man rasera detta.

    SvaraRadera
  32. Låt mig tänka högt, utan att påstå säkert hun något skall vara:

    Fildelning är en fråga som är tillräckligt viktig för många för att få dem att gå och rösta på ett visst sätt. Ännu bättre blir det om det man går och röstar på inte är höger eller vänster. Öppet för alla. Det var vad som skedde i EU-valet 2009.

    Men det är möjligt att så BARA är fallet om fildelningsfrågan är het. Och våren 2009 var den glödhet. Även om det är fler än någonsin som fildelar i dag, så är frågan kall i media och i samhällsdebatten. Det räcker inte med att ha rätt ingredienser i kastrullen. Man måste ha en värmekälla också.

    I riksdagsvalet fanns fildelning inte på banan. Inte heller integritet, som kan vara tillräckligt viktigt för en mindre grupp människor.

    Det kan ha varit ett misstag av (pp) att tona ner fildelningen till förmån för "finare" frågor.

    I riksdagsvalet stod dessutom kampen mellan blocken, med (sd) som underdogs.

    OM man kan få upp fildelning och/eller integritet på banan till nästa EU-val, då kan (pp) som det ser ut i dag lyckas. Men inte annars.

    Och i nästa riksdagsval kan det vara värt att fundera på om en formel som två gånger givit 0,6 procent är hållbar i längden.

    Kanske är det så att (pp) är ett parti som skall fokusera på EU-val. Kanske..!

    SvaraRadera
  33. "Även om det är fler än någonsin som fildelar i dag, så är frågan kall i media och i samhällsdebatten."

    Frågor kan värmas upp? Vems fel är det att frågan är kall? Politik är väl att driva sina frågor. Fildelning är en så begränsad fråga med sån koncentrerad intressentgrupp att den kan man väl driva i vilken motvind som helst?

    Själv tycker jag att ett bredare medborgarrätts-, integritets- rättssäkerhetsparti vore viktigare. Men det är väl ditåt PP:s kompass visar?

    SvaraRadera
  34. @HAX

    Som vanligt är det få etablerade partier som har något intresse av att driva upphovsrättsfrågor. De vet att det finns 7 % väljare därute som valt PP en gång.

    Frågan är kanske kall, men den har ju inte försvunnit.

    Jag kan tycka att Engström borde synas mer i den svenska debatten. Troberg får ursäkta med Christian är den enda piratparlamentarikern och har därför en annan tyngd. Självklart är det inte så lätt att synas överhuvudtaget. EU-frågor väcker ju inte intresse i svensk press direkt.

    Om PP ska lyckas bli ett EU-only parti, då krävs det att Engström syns i svensk media - ofta. Åtminstone om det är han som ska kandidera i nästa val.

    Håll grytan kokande - eller vad det heter...

    SvaraRadera
  35. "Även om det är fler än någonsin som fildelar i dag, så är frågan kall i media och i samhällsdebatten."

    Hur kan frågor värmas upp? Ska (m) eller (s) göra det? Nej, (pp) får lov att göra det.
    Vad gjorde Gandhi? Han tågade till havet och gjorde salt på ett så utmanande sätt att britterna började krossa skallar på obeväpnade pacifister. Frågan blev varm.

    Det ju ungdomar det handlar om. Jag föreslår att vi tågar till gärdet och nedladdar musik och dansar till den hela natten. Dans och tjosan, kram bakom busken i augustimörket! Polisen kommer och skapar ordning: "kick ass and take names", Hax får sitta i finkan i några månader. Vi står utanför och skriar. MSM kan inte undvika att gråta över ungdomars hårda lott. Frågan blir varm.

    SvaraRadera
  36. @kari_lantto

    "...Hax får sitta i finkan i några månader. Vi står utanför och skriar..."

    Lol.

    Jag tror det är litet fel väg att gå att sätta sig ned och börja spåna om vem av våra medlemmar vi skall göra martyr av.

    Jag får kontra med att föreslå att Alexander Bard då vore som klippt och skuren för den rollen - iklädd fängelseuniform, sittande på en hård brits i häktet, med sorg och bitterhet i ögonen. Han gjorde då tror jag tyvärr ett bättre intryck än Hax.

    Skämt åsido tror jag inte på en direkt sammanslagning. En hel del PP'are, oavsett deras generella intryck av Bard i övrigt kommer inte att köpa honom som just partiledare. Däremot är ett valsamarbete inte alls en omöjlighet.

    Det enklaste vore om L och PP kunde enas om nationell politik och EU-politik. Om ett sådant samarbete kan fås att fungera bildar man helt enkelt ett sambandsparti - Liberalpiraterna, Piratdemokraterna eller vad man nu kan kalla det.

    Därefter går man till riksdagsval genom att PP's och L's medlemmar ger sina röster till sambandspartiet och genom personkryssningen avgörs vilka medlemmar ur PP och vilka ur L som skall representera sambandspartiet i riksdagen. Både PP och L får då behålla sina egna organisationer samtidigt som man nu KAN presentera en enad front och röstinsamling.

    Och i EU-valet gör man nog bäst i att köra vidare med PP där då L med fördel kan driva alla de frågor de har åsikter om i EU via PP (vilket f.ö. är bättre marknadsföringsmässigt då det ger visst intryck nu när de internationella piratpartierna börjat visa framfötterna ordentligt).

    SvaraRadera
  37. Bard är lika mycket "liberal" som Stalin var "kommunist" och Hitler "socialist".

    Jag föreslår att Torbjörn Jerlerup och Michael Gajditza satsar på att få Blondinbella som partiledare.

    Hon ser mycket bättre ut i media än Barden.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.