2011-12-02

Politikerna, nätet och marknaden

Det måste vara en politiker...

Att vissa politiker inte begriper sig på ekonomi och företagande, det är ingen nyhet.

Men en del av dem har i vart fall en teoretisk bild av att konkurrens är bra, att företag måste anpassa sig till marknaden och att det är bra med uppstickare som har nyskapande affärsidéer. Vissa politiker förstår till och med att marknaden är föränderlig – att sådant som är gammalt och visset ibland måste vika undan för att ge plats åt sådant som är nytt och spirande.

Dessa insikter tycks dock bara gälla i den gamla, fysiska världen. För när det kommer till internet – då har politikerna kastat både ekonomisk elementa och det sunda förnuftet över bord.

För hur skall man annars förklara att politikerna stiftar speciallagar för att skydda en bransch – nöjesindustrin – från konkurrens och från den föränderliga marknaden?

Det är ungefär som om regeringen lade fram en lag om att alla bara får köpa Saab-bilar, för att rädda fabriken.

Att vi lever i en uppkopplad värld – det är något nöjesindustrin måste lära sig att leva med och anpassa sig till. Det är inget som politikerna kan eller bör försöka förhindra. (Inte ens om de har film- och skivbolagens bästa i åtanke, om man ser på saken i ett längre perspektiv.)

Att nöjesindustrin är dålig på att utveckla nya idéer för en ny verklighet, det är inget som politikerna har någon anledning att lägga sig i. (Mer än att kanske beklaga faktum.) Politikerna kan och skall inte lägga sig i vilka affärsmodeller företag väljer. Lika lite bör politikerna låsa en dynamisk marknad till vissa, förlegade affärsmodeller. Här måste marknaden få styra.

När hörde du en politiker senast fråga en skivbolagsdirektör varför musik på nätet är lika dyr som musik i butiker – trots att lagrings-, distributions- och försäljningskostnaderna är nästan noll?

Just detta gör mig förbryllad. Till och med borgerliga politiker är beredda att stifta integritetskränkande lagar för att på konstlad väg hålla uppe priserna (och därmed även omsättningen nere) på en marknad där marginalkostnaden är i princip noll. Det är häpnadsväckande okunnigt, principlöst och dumt.

6 kommentarer:

  1. new scenarios of political communication in the digital realm.” Havana, November 29-30, 2011.
    Läs hur Cuba ser på saken

    SvaraRadera
  2. Kan också tillägga att produktionskostnaden för musik är endast en bråkdel av vad den en gång var. Förr i tiden behövde man tillgång till extremt dyr studioutrustning (i miljonklassen) för bra resultat men idag kan man uppnå samma resultat i sovrummet med utrustning värd några tusenlappar...

    Alltså, även på nöjesproduktionsområdet har tekniska utvecklingen gått minst lika snabbt fram som i nöjeskonsumenternas fall.

    SvaraRadera
  3. Lagrings-, distributions- och försäljningskostnader via nätet är knappast nästan lika med noll. Ska du göra det i en skala som räknas kostar det ett antal miljoner per år.

    Jag tycker att detta påstående visar på en lucka i dina kunskaper. För övrigt håller jag med dig i ditt inlägg.

    SvaraRadera
  4. Naturligtvis kräver det investeringar om man vill lägga internetbaserad distribution i egen regi.

    Men det är en bråkdel av vad tryck av skivor, embalage, tryck av omslag, distribution, lagerhållning och annan logistik kring fysiska skivor kräver.

    Dessutom kan till och med mycket stora projekt i dag outsorcas, för nätdistribution. Då har du bara en kostnad för utnyttjade resurser. Per exemplar blir den väldigt, väldigt låg.

    SvaraRadera
  5. Politiker är som djur på savannen, de är opportunister, helt enkelt. Det är därför de gör som de gör.

    SvaraRadera
  6. @Jonas

    När Trent Reznor gav ut sin skiva Ghost I-IV på Amazon.com i egenregi så gjorde han detta i egenregi. Detta kostade honom 25 SEK/skiva inklusive allt.

    Skivorna sålde för 50 SEK/styck och han sålde en miljon under 2008.

    Och jag kan ge dig ett hett tips - det kostade honom inte 25 miljoner att beställa uptryckta skivor - det priset var vad han fick i näven efter att det hade beställts under hela året.

    M.a.o. 25 miljoner i ren vinst och mycket minimala initiala investeringar.

    Själva marknadsföringen kostade honom ingenting. Han lade ut skivan på TPB och talade på sin hemsida om vart den fanns.

    Du har alltså rakt av fel vilket snarare påvisar en rätt bred lucka i dina egna kunskaper.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.