2007-06-03

Nattåg till Bryssel låter trevligt...

Varför finns det inga direkttåg från Sverige till kontinenten?

I DN kan vi läsa att ett skäl är att bortsett från Öresundstågen och vissa X2000, så finns det inga lok som klarar att byta mellan svenskt och danskt elsystem på Öresundsbron.

Låter inte det lite krystat? Vad är det som hindrar att man använder diesellok den korta sträckan mellan Malmö och Köpenhamn? Klimatkorrekthet?

Både Sverige och Danmark har ju ändå dieseldrivna tåg på vissa linjer...

Läs mer i DN:s artikel om internationella tågresor.

12 kommentarer:

  1. För att ingen skulle åka med dem om de fanns kanske?

    Du som gillar att påpeka EUs roll i det mesta kanske borde rota lite i att EU är nästan ensamt pådrivande i att standardisera järnväg och därmed öppna upp en sektor som efter 150 år är ett vanvett av nationalism och statlig styrning.

    SvaraRadera
  2. Tekniken är absolut inte ett hinder!

    http://www.hectorrail.com/latest_06.asp?sida=2&um=1&id=852

    Det går flera tåg dagligen från Sverige till Tyskland utan att byta lok. IKEA kör ett tåg men det är med diesel hela vägen. Förut har det varit tekniska hinder men inte strömmen utan säkerhetssystemen. Tre olika typer av ATC i tre länder kostade pengar. Allt sådant blir billigare med tiden.

    SvaraRadera
  3. Du kanske borde fråga dig varför Danmark valde att skaffa ett annat elsystem än det Sverige och Tyskland har haft sedan länge. Det hade onekligen hjälpt om de varit samma. Dessutom har Belgien inte samma elsystem som Tyskland vilket säkert innebär ytterligare krångel.

    Vad det gäller hålla på med att växla med diesellok så innebär det en icketrivial kostnad att ha ett sådant ståendes och väntandes i Malmö. Man ryser av hur många strejkbenägna arbetare som skulle behövas med den idén. Dessutom är det en tidsödande procedur, på en resa som säkert kommer ta minst ett halvt dygn.

    Denna PDF borde vara upplysande:
    http://www.railway.bham.ac.uk/courses/conference_1105/session_5b-p/5b_4_luo_slides_pdf.pdf

    SvaraRadera
  4. Johan: Det är kanske just vanvettet av nationalism och statlig styrning som är problemet? Oavsett vilket kan jag inte se någon annan lösning än att standardisera på överstatlig nivå. Detta kommer oundvikligen betyda att några länder kommer få bygga om sina järnvägssystem...

    SvaraRadera
  5. Vi har väl i vart fall samma spårvidd..?

    Om viljan finns!

    Dessutom tror jag, faktiskt, att ett antal affärsresenärer hellre skulle ta ett tåg (med restaurangvagn) än att behöva gå upp 04.30 för att komma till Köln, Bryssel och Amsterdam i vettig tid.

    SvaraRadera
  6. Min gode HAX,

    ibland undrar jag om du har förläst dig på Atlas Shrugged när jag läser dina hyllningar till tågåkande. Tåg kan vara kul men det är ett rätt dassigt sätt att resa om man skall åka långa sträckor.

    SvaraRadera
  7. Var nu inte så enkelspårig.

    Kontemplation, restaurangvagn, små stationscafeterior, utsikt, avkoppling...

    Första klass är dock en förutsättning.

    SvaraRadera
  8. Jämför man med flyg så är järnväg faktiskt tidseffektivt på ganska långa sträckor. Flyg innebär ju en massa transfer till flygplatser, absurda säkerhetskontroller och en massa väntetid i gater och ankomsthallar. Tiden är uppstyckad och ofta värdelös, och flyg är obekvämt. På tåget så åker man till järnvägsstationen mitt i stan, sätter sig i en bekväm stol, har några timmar då man kan jobba, surfa med sin laptop eller gå till restaurangvagnen innan man kommer fram till stadskärnan i destionationen. Det största problemet med tågresande är SJ (Satans Järnvägar)

    SvaraRadera
  9. Enkelspårig? Alla moderna järnvägsträckor använder ju dubbelspår!

    Jag pendlar någon gång i månaden mellan gbg - stockholm, tåget är ett klart mycket enklare och bekvämare sätt att resa - och som pelpet säger - dessutom tidseffektivare.

    Att ta nattåt när man skall ner på kontinenten vore ett förträffligt bekvämt och trevligt sätt att resa på.

    SvaraRadera
  10. Man undrar ju bara vilket riksgeni som kom på att man skulle byta elsystem mitt på bron. Det bästa hade så klart varit att Danmark haft samma system som Tysklan och Sverige (de två länder dit man rimligen vill köra tåg över gränsen från Danmark), men när nu så inte är fallet hade det enda raka givetvis varit att låta det danska systemet gälla ända fram till Malmö C. (Detta eftersom alla tåg som går på Öresundsbanan från Malmö går över bron -- Svågertorp fungerar bara som genomresestation -- medan man på dansk sida vill köra danska tåg till Kastrup).

    SvaraRadera
  11. Magnus: Var skulle man bytt annars? Innan banväxeln där rälsen mot Köpenhamn och Trelleborg delar sig? På København H? Malmö central? Oavsett vilket hade man fått en ful lösning. Enda riktigt snygga sättet att fixa det på hade varit att dra en extra spårlinje med "fel" elsystem antingen in till Köpenhamn eller Malmö, med allt vad det innebär i användning av ytor för järnvägsbankar. Möjligtvis hade man också kunnat byta elsystem i hela Danmark, så att de hade fått samma Sverige och Tyskland. Men det hade verkligen inte varit något som kunnat göras i en handvändning...

    SvaraRadera
  12. Danskarna kör väl redan ett tåg till bornholm över bron och via färjan i ystad. På diesel dock.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.