2007-09-12

Lite senare, på flygplatsen...

Är det någon människa som begriper hur flygbolag fungerar?

Under veckan har det bara funnits dyrbiljetter i finklass mellan Bryssel och Stockholm till dagens avgångar. Vi vanliga dödliga, som betalar våra biljetter själva, har varit hänvisade till krångelanslutningar över Oslo eller Köpenhamn. (Det fanns till och med ett alternativ med byte i Prag.)

Nu på morgonen var mitt plan till Köpenhamn dock inställt. Vilket möjligen kan bero på att SAS har ont om flygplan, eftersom de har haft sönder så många när de försökt landa de senaste dagarna.

Och då - hokus pokus - inga problem. Nu finns det plötsligt massor med lediga ekonomiklassbiljetter på förmiddagskärran som går direkt till Stockholm. Bara att boka om. Varsågod. Här är voucher för en fika. Förlåt, förlåt. Ha en trevlig dag. Och jag kommer fram en timma tidigare än om jag åkt vägen över Kastrup.

Trevligt. Men... vad var det för fel på att sälja dessa biljetter från början, i ruta ett?

Flygbolagslogik!

7 kommentarer:

  1. Warum soll man etwas enfach machen wenn man es so kompliziert machen kann?

    SvaraRadera
  2. ... var det inte "so schön kompliziert machen..."

    En liten gissning på svaret på din fråga är ju att de tomma platserna kanske kommer av alla de som plötsligt inte kan ansluta p.g.a. alla inställds matarflighter?

    SvaraRadera
  3. Jag pratade med en av flygvärdinnorna. Den här flighten har ofta låg beläggning, eftersom folk som vill åka ekonomiklass regelmässigt hänvisas till Köpenhamn och Oslo f.v.b.

    Det går, förvisso, att boka plats på direktkärran. Men inte i ekonomiklass de närmaste dagarna före avgång - trots att det finns platser. Vill man vara säker på att få komma med, då bör man nog boka minst en vecka i förväg.

    Och SAS har f.ö. inga inkommande matarflighter till Bryssel för vidare resa mot Norden.

    Däremot var min inställda Köpenhamnskärra en sådan där som står på näsan när den landar...

    SvaraRadera
  4. OK.
    Jag bokar väl själv ofta i ganska god tid. Och ofta tycker jag nog att just SAS är bra på billiga resor i Europa, ivf jämfört med de andra gamla fossilerna till flygbolag.
    Men varför flyger du inte SN-Brussels till Bxl då? De är ju klart bäst på den sträckan.

    SvaraRadera
  5. SN, eller Brussels Airlines som de heter efter samgåendet med Virgin, råkar också bara ha finare och dyrare biljetter kvar. Jag kollade. Samma avgångar... Vilket får mig att tro att SN och SAS kör samma stunt för att få in max med stålar innan Sterling kliver upp på scen.

    (SN/BAL:s Economy Flex är nog iofs lite billigareän SAS dito. Men fortfarande på tok för dyr för att betala med egna pengar.)

    SvaraRadera
  6. Jag bokade f.ö. economy-biljett till samma direktkärra som jag fick åka med i dag, till slutet av månaden. Det funkade, eftersom det är gott om tid dit.

    Nu skall det bli oerhört intressant att se om SAS stänger economy-kategorin igen, några dagar före avgång.

    Och om de gör det, då skall jag fan räkna hur många osålda economystolar som eventuellt kommer att stå tomma ombord - utan att man kan köpa dem längre...

    SvaraRadera
  7. Malmö Aviation var ju överlägset bäst på flyg till Bxl. Jag bokar fortfarande mina SN-biljetter genom dem och det brukar inte vara så tokdyrt...

    Bäst var när jag bodde i Bxl och fick studentkort tack vare min franska-kurs, och kunde boka billigare resor i ekonomi fast fullt ombokningsbara. Det var grymt.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.