2007-10-29

En relevant fråga

"Medan SAS avvecklar Dash Q400 beställer andra flygbolag fler plan av samma typ. Är det flygbolaget eller planet det är fel på?"

Ur dagens SvD, som även undrar varför det är just SAS danska Dash-plan som går sönder hela tiden.

Här verkar finnas något slags mönster, som inte riktigt känns slumpartart. Och om så är fallet, då finns det också en orsak – som gissningsvis har med SAS att göra.

Länkar:
20 bolag fortsätter flyga med planet
Varför kan Qantas flyga Dash men inte SAS?

5 kommentarer:

  1. Man kan anta att SAS anamat den brittiska modellen för underhåll:
    Istället för att "underhåll är något man gör löpande för att saker inte ska gå sönder", är SAS linje "underhåll är något man gör när saker går sönder".

    SvaraRadera
  2. Det är också så att SAS var ett av de första bolag som köpte in Dash-planen. Det är den första generationen Dash Q400 som har problem. De senare generationerna har inte rapporterats ha några problem. Det utesluter givetvis inte att det är SAS det är fel på, men modellen är känd för sina barnsjukdomar, och det är klart att den som flyger med de först tillverkade planen är den som får mest problem.

    SvaraRadera
  3. Varför flyga med SAS
    när man kan röka brass?

    SvaraRadera
  4. Jag måste bara berätta att SAS just skickade mig en bok som heter "Slow" och handlar om att "leva livet långsamt" tillsammans med Eurobonusutskicket.

    Vad försöker de säga?

    SvaraRadera
  5. Handlar det inte oxå om vårt bistra klimat inte lämpar sig för planen.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.