2008-01-14

Böcker för folk som inte kan tänka själva

»Har du också saknat böcker som känns trygga att läsa?«

Den frågan ställer barnbokförlaget Vil:da och presenterar sina »kram-märkta« böcker – som uppges vara »kvalitetsgranskade« vad gäller värderingar.

I en krammärkt bok är innehållet »granskat ur ett demokrati-, jämställdhets- och mångfaldsperspektiv«.

Fine by me! Varsågoda! Publicera hur mycket sockersöt och tillrättalagd litteratur som helst. Det finns säkert en förfärande stor efterfrågan.

Kvalitetsgranskade värderingar... Gah!

Själv tänker jag hålla mig till böcker som utmanar, provocerar, upprör och ifrågasätter.

Läs mer »

34 kommentarer:

  1. Poängen är ju att det är barnböcker det gäller, vi måste indoktrinera barnen så tidigt som möjligt. Det var halvt läskigt att höra på Salmson i dagens Studio1 (andra timmen), där hon sade rakt ut att de manus de får in granskas ur demokrati-, jämställdhets- och mångfaldsperspektiv. Att författaren fick pekpinnar/ultimatum i att detta och detta och detta måste du ändra till detta och detta var underförstått i min mening.

    SvaraRadera
  2. Tydligen är nu Nalle Puh -böckerna usla enl samma radioprogram. "För få kvinnopersoner" tror jag hon sa.

    SvaraRadera
  3. "böcker som utmanar, provocerar, upprör och ifrågasätter"

    ...det låter väldigt mkt Pippi Långstrump... undrar om hon klarade granskningen?

    SvaraRadera
  4. Höll på att få värsta sortens kruppanfall när jag såg namnet Eva Lundgren bland de publicerade författarna. Det visade sig dock vara vara en namne till allas vår manshatare...

    Men visst hade det varit riktigt stor humor om det varit den "riktiga" Eva Lundgren, dvs patriarkatsatanistkonspirationsteoretikern som blivot publicerad på det »kvalitetsgranskade« förlaget!

    SvaraRadera
  5. Ja, jösses

    Själv blev jag uppvuxen med Andy Pandy, Humle å Dumle och Kalle Anka med maskingevär,
    Å se var det har lett mej.
    Ett fullständigt vrak som inte kan inmundiga vare sej miljöhysteri, Feminismen eller Politisk korrekthet.
    Tack vare min helt oskyddade uppväxt tror jag att religiösa människor som säger att dom vill mej ont faktiskt menar det.
    Ja, jag vet.. Jag fick till och med lära mej historia, traditioner och moral i skolan, trist men sant, så skyll inte på mej...

    Så förmodligen är dom på rätt spår.

    Det stod ingenting om nyspråk..
    Bara undrade ;-)

    SvaraRadera
  6. håriga ben hehehe

    http://bp0.blogger.com/_xBYW4tCWROQ/R3wliUiJCTI/AAAAAAAAAFQ/2ZsXmwT56EA/S505/Jonathan_och_kroppen_liten.jpg

    Seriöst, Bröderna Grim hade aldrig fått publiserats i dagens Sverige. Man undrar om det inte kan vara bra för barn att få tacklas med otäckheter i sagoform ändå. Så de inte växer upp och blir fittor. Den svenska fittigheten är monumental på alla fronter.

    SvaraRadera
  7. "För få kvinnopersoner"

    En bok som mestadels handlar om män är dålig bara av den anledningen. Hmm, där har vi könsdiskriminering om något...

    SvaraRadera
  8. Jag kommer ihåg när jag läste barn o ungdomsböcker i slutet av 60- och början av 70-talet.

    Då spreds mycket s.k. 'samhällstillvänd' litteratur riktad till barn o ungdom.

    Jag, och många med mig, blev fullständigt uttråkade, och böckerna blev knappt ens kvartslästa innan pekpinnarna hade genomskådats.

    Barn har nog en mycket mer avancerad och annorlunda uppfattning om vad som är kvalitet, än vad dessa censorer har.

    Så vi kan nog hoppas på att barnens klokskap i detta fall vinner i längden.

    SvaraRadera
  9. Återigen pratar frihetsriddarna om ett uppenbarligen privat företag som har en affärside som riddarna inte klarar att sortera från statlig styrning.

    I det här fallet blir fel affärside liktydigt med att man är en fitta.

    Det hade varit bättre om fler av er klarade av att omhulda den frihet ni ena minuten hänvisar till i alla lägen och inte bara när det passar era personliga åsikter om att alla andra är fittor.

    SvaraRadera
  10. Micke: Notera skillnaden mellan när vi inte gillar något och när du inte gillar något. Vi skrattar åt förlaget. Vi föreslår vare sig förbud eller nackskott. Att vara tolerant innebär inte att man gillar eller stöder allting. Jag vet att jag ibland är lite elak mot dig, men jag om du VERKLIGEN är intresserad av att utröna vad som skiljer oss åt så borde du läsa ovanstående meningar mer än en gång. Jag tror - ärligt talat - att dessa rader säger extremt mycket om varför det ibland verkar som om du och vi andra lever i olika världar.

    SvaraRadera
  11. Att det inte är populärt att framföra vissa politiska åsikter i Mickes värld, det visste vi.

    Nu är det tydligen stopp för privata åsikter om sådant man tycker är korkat också.

    Micke har en pedagogisk funktion i att beskriva hur det skulle vara att leva i vänsterns Sverige.

    SvaraRadera
  12. Henrik du har fel och du vet det.
    Ditt inlägg är ett skräp inlägg om det vägs mot det som är det viktiga i er världsbild.
    Friheten att göra affärer genom en överenskommelse med kunden.

    Vad menar du att dom ska sälja till sina vänsterkunder?

    Timbros pdf filer i barnversion?


    Du har dessutom större problem med att jag påpekar ett företags rätt att ha vilken affärside dom vill än med att nån kallar alla som inte är konforma med vad herr "satanjävelen666" anser vilket föranleder honomn att förklara att alla otrogna är fittor.


    Är det så det är att leva i högerns sverige Henrik?

    SvaraRadera
  13. Jag vet att jag ibland är lite elak mot dig,

    Prova med att använda den signatur du använder när du är "lite elak" så kanske du får nåt svar på ditt enfaldiga inlägg om nackskott.

    SvaraRadera
  14. Är vi andra fittor Henrik?

    SvaraRadera
  15. Att det inte är populärt att framföra vissa politiska åsikter i Mickes värld, det visste vi

    Hur ska jag väga detta mot det du säger om att företaget har en linje som du uppfattar som politiskt felaktig?

    SvaraRadera
  16. Vad är det som är så svårt att förstå?

    Privata företag har full rätt att göra korkade saker. Det är deras företag, affärsidé och pengar. Var så goda!

    Men det innebär väl ändå inte att man inte skall få kommentera, kritisera och granska de korkade sakerna i sig?

    Jag vill inte förbjuda kram-märkta böcker. Men jag vill lufta min uppfattning i frågan. Och det räcker för att Micke skall börja tugga fradga.

    Den enda förklaring till detta som jag kan finna är att Micke tror att jag vill tvinga min uppfattning på alla andra. (Precis som vänstern vill.)

    Men det vill jag ju inte för allt i världen!

    SvaraRadera
  17. Fall på eget grepp. Inte ens PK-föräldrar orkar vara PK hela dan.

    Kommer att tänka på vänsteristen Olof Lagerkrantz, som dock var en klok man innerst inne. Han sa: läs inte tillrättalagda böcker för era barn, läs Tintin!

    SvaraRadera
  18. Den enda förklaring till detta som jag kan finna är att Micke tror att jag vill tvinga min uppfattning på alla andra. (Precis som vänstern vill


    Ditt förtsa inlägg är ett uttryck för exakt det och inget annat.

    Frihet...ja men bara om den uttrycks efter ert facit hela vägen.
    Följs inte facit fullt ut så spottar ni.

    Precis som den allra yttersta sektvänstern.

    Inga bullar utan total hängivenhetsförklaring.

    Man slås platt av generositeten.

    SvaraRadera
  19. Vet dock inte iom det är en så dålig affärsidé ändå. Målgruppen är nog lite ängslig medelklass som antagligen vill tillhandahålla det absolut bästa till sina förstfödda och är beredda att betala för det. Kan man paketera om redan översålda barnböcker som "pre approved" och tillhandahålla detta till ett premium pris gentemot denna målgrupp så tror jag att man faktiskt kan göra en hacka. Om jag någon gång skulle tänka mig att sälja min själ i en affärsidé så skulle detta vara ett tänkbart sätt.

    En annan variant är att starta en kristen barnbokklubb med böcker som är rensade från trollkarlar, feminism, bögar och pippi långstrump. Skulle nog funka satan, om uttrycket tillåts.

    En tredje variant är att rida på föräldrars osäkerhet om deras barn utvecklas intellektuellt, (när föräldrarna jobbar över för att kunna betala för prenumerationen på den kristna bokklubben), där föräldrarna prenumererar på åldersanpassat knep&knåp till ett trevligt premiumpris.

    SvaraRadera
  20. "In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move."

    Douglas Adams

    SvaraRadera
  21. Ni skiljer er inte från dom (oss) andra Hax.

    Jag är ledsen men ni gör inte det.

    Ni spelar exakt samma spel.

    SvaraRadera
  22. Micke: Jag får känslan av att du skriver prosa och inte argument. Men om jag förstår dig rätt så anser du kritik av idéer är detsamma som att man vill förbjuda dessa idéer. Du anser att HAX ger ett exempel på detta med texten: "
    Fine by me! Varsågoda! Publicera hur mycket sockersöt och tillrättalagd litteratur som helst. Det finns säkert en förfärande stor efterfrågan.

    Kvalitetsgranskade värderingar... Gah!

    Själv tänker jag hålla mig till böcker som utmanar, provocerar, upprör och ifrågasätter."

    I denna text är HAX noggrann med att påpeka att förlaget är välkomna att kränga vad de vill men att han anser det de säljer vara skräp om tolkningen tillåts mig. På vilket sätt skulle detta vara samma sak som ett kollektivt beslut att förbjuda vissa varor, tjänster, idéer?

    Att ge kritik kan inte vara samma sak som att vilja förbjuda, eller? Om du menar att jag missförstått dig så får du gärna vara lite mer precis.

    SvaraRadera
  23. Jag får lov att citera mig själv för jag har redan svarat på din fråga.






    Återigen pratar frihetsriddarna om ett uppenbarligen privat företag som har en affärside som riddarna inte klarar att sortera från statlig styrning.

    I det här fallet blir fel affärside liktydigt med att man är en fitta.

    Det hade varit bättre om fler av er klarade av att omhulda den frihet ni ena minuten hänvisar till i alla lägen och inte bara när det passar era personliga åsikter om att alla andra är fittor.


    Sen får jag tillägga ...

    Var i den här tråden finns den liberala generositeten och öppenheten för idemässig mångfald som jag kommer att bli delaktig i när ni tar över?

    Jag ser bara gnällande över en fri företagare som inte följer facit.

    Svaret är inte..."Men vänstern då"....

    SvaraRadera
  24. Tourettes syndrom igen?

    Men om man hoppar över din (för dagen) uppenbara fascination för könsord så gav dig Byggaren svar på dina fråga i inlägget innan du ställde den. Han citerade HAX:

    "Fine by me! Varsågoda! Publicera hur mycket sockersöt och tillrättalagd litteratur som helst"

    Du kanske inte läste detta heller. Mitt intryck är nämligen att du nästan aldrig läser det du har så mycket åsikter om, som du dock nästan aldrig förmår att argumentera för.

    Och skippa detta tjat om 'ert facit' det låter både larvigt men ffa otroligt okunnigt!

    SvaraRadera
  25. Jag längtar tills den dagen då Micke anklagar oss alla för att vara emot yttrandefrihet för att vi inte håller med nassarna.

    SvaraRadera
  26. Erik Jonsson-Glans sa...
    Jag längtar tills den dagen då Micke anklagar oss alla för att vara emot yttrandefrihet för att vi inte håller med nassarna.



    Hur skulle jag kunna göra det.

    Ni anser ju tvärtom att dom har rätt att kränka .t.ex judar p.g.a deras etniska ursprung påbasis av yttrandefriheten.

    SvaraRadera
  27. Men om man hoppar över din (för dagen) uppenbara fascination för könsord


    Du har fortfarande inte fattat att jag inte säger NÅGOT som är grövre än vad det du kallar "information" som är grunden för den här tråden säger .

    Den där en tjejs bröst samtidigt kopplas till en köttbit och ett manligt könsorgan.

    Det märkliga är att ni gapar tourettes när jag uttrycker likvärdiga saker saker i ord.

    Hycklare är ett milt ord i sammanhanget.


    Det jag gör Jonas är att delge dig INFORMATION och det är min RÄTT enligt er version av vad rättigheter är att kasta den i ansiktet på er vare sig ni vill eller inte.

    SvaraRadera
  28. Micke

    En bra sak med att slå in just öppna dörrar är att man slipper en massa blåmärken!

    Vem här ifrågasätter din rätt att ständigt delge oss information om ditt inre liv, Micke? Ingen förstås!

    Men din poäng är ju inte djupare än att du kan använda könsord! Och att du har rätt att göra det!

    Vilket ingen har ifrågasatt!

    Nå Micke? Vems poäng har du nu gjort? Din egen eller 'våran'?

    SvaraRadera
  29. Erik Jonsson-Glans sa...
    Jag längtar tills den dagen då Micke anklagar oss alla för att vara emot yttrandefrihet för att vi inte håller med nassarna.

    Micke sa...

    Hur skulle jag kunna göra det.

    Ni anser ju tvärtom att dom har rätt att kränka .t.ex judar p.g.a deras etniska ursprung påbasis av yttrandefriheten.

    16 januari, 2008 11:07


    Därför att liberaler (alla jag känner i alla fall) tycker att nazistiska åsikter är vidriga. Vi försvarar dock fortfarande deras rätt att uttrycka dem.

    På samma sätt så kan man tycka att kram-märkta böcker är ett idiotiskt påfund samtidigt som man försvarar deras rätt att ges ut.

    Jag tror att det är det som du och många andra har så svårt att fatta. Att bara för att man försvara någons rätt till frihet betyder det inte att man tycker om sättet som den friheten används på.

    SvaraRadera
  30. Jag har läst igenom den här diskussionsträden två gånger. Jag har verkligen försökt förstå dig micke. Detta har skett på ett seriöst och förutsättningslöst sätt. Försöken har emellertid varit fruktlösa. Vad exakt snackar du om? Vad är din poäng i den här tråden? Försöker du bara vara elak mot de andra skribenterna eller har du ett budskap?

    SvaraRadera

  31. Vi försvarar dock fortfarande deras rätt att uttrycka dem.


    Och därmed deras rätt att kränka judar.

    Jag förstår vad du säger.

    Det är viktigt att ha klart för sig vidden och dom möjliga konsekvenserna även av ERT frihetsbegrepp därför att frihet är inte som jag ser det frikopplat från ansvar för den som kränks.

    Hur hanterar ni det?

    SvaraRadera
  32. Jag har verkligen försökt förstå dig micke.


    Jag har verkligen frågat under vilken signatur du tidigare varit "elak" mot mig eller hur du nu uttryckte dig tidigare jag har ingen aning om vem du är och jag förstår inte dig heller.
    Vad vill du?

    SvaraRadera
  33. Nå Micke? Vems poäng har du nu gjort? Din egen eller 'våran'?

    Öhhh?

    Vem här ifrågasätter din rätt att ständigt delge oss information om ditt inre liv, Micke?

    Eeehh?

    Har du slut på kex igen?

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.