2008-03-24

Låt dem inte få en lugn stund...


Här är en bild av flaggan som demonstranterna aldrig riktigt han veckla ut när OS-elden tändes i Aten.

På sin väg till Kina kommer den olympiska elden bland annat att passera Nordkorea...

Jag får en känsla av att de kinesiska ledarna aldrig riktigt förstått hur mycket ett OS i Peking kommer att rikta uppmärksamheten mot Tibetfrågan och mot det politiska förtrycket i Kina. Men det lär de bli varse...

För övrigt tycker jag att Internationella Olympiska Kommittén (IOK) kommit undan för lätt i denna fråga. Hitills.

Läs mer hos BBC »

Se även min tidigare bloggpost: Bojkotta inte! Öka pressen istället!

5 kommentarer:

  1. Undrar hur fredliga aktioner under spelen i Kina kommer bemötas av diktaturen? Tänk t ex en publikläktare som stavar ordet "Tibet" eller dyl.

    SvaraRadera
  2. Under olympiska spelen så tror jag att till och med ett "Mao suger!" skulle passera.

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Har du läst Blogge Bloggelito om Tibet, t ex http://tianmi.info/blogge/posts/08/03/21/Ideologiskt-informationskrig/ och http://tianmi.info/blogge/posts/08/03/15/Mobben-i-Lhasa/.

    Var mycket nytt för mig där och alltid intresant med ett annat perspektiv.

    /G

    SvaraRadera
  4. För att demokrati och frihet ska fungera tror jag det måste finnas en bred medelklass som får det bättre för varje år och därför har intresse av att bevara status quo och som inte så lätt faller för första bästa demagog eller religiösa massrörelse (falun gong). Men om det kan man ju ha olika åsikter förstås.

    SvaraRadera
  5. Var mycket nytt för mig där och alltid intresant med ett annat perspektiv.

    Ja det som var mest nytt för mig var att en liberal kunde ge så oreserverat stöd för en totalitär diktatur som han gör.

    Dessutom är hans bravurnummer där han gör om Dalai Lama till terror ledare troligen något av det mest korkade jag nånsin läst på internet alla katagorier.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.