2008-06-24

Håller vansinnet på att eskalera?


Sverige har haft sina knepigheter länge, utan att det väckt någon egentlig debatt.

Till exempel har vi politiserade domstolar, vilket är något som borde vara otänkbart i en rättsstat. Och vi har morallagstiftning, vilket är något som demokratier bör hålla sig för goda för. När det gäller tryckfriheten, har den inskränkts i namn av goda intentioner.

Men har någon reagerat? Njae...

Så fick polisen utökade möjligheter att avlyssna folk, även människor som inte är misstänkta för brott. Skattemyndigheterna och riksbanken vill begränsa användningen av kontanter (och har till och med föreslagit att tusenlapparna och femhundringarna skall tas bort) för att det då blir lättare att kontrollera medborgarnas förehavanden och ekonomi.

Har det förekommit mer än enstaka protester? Nope!

Och nu kommer vansinnigheterna slag i slag. Automatiserad massavlyssning av hela folket med FRA-lagen. Teledatalagring. RFID-märkning av snigelpost. ACTA...

Nu börjar folk vrida på sig och i vissa fall protestera. Men uppenbarligen för lite och för sent.

Så dagens tilltag – registrering och reglering av bloggarna. Vilket möjligen kan hänga samman med att bloggarna är obekväma och har tagit initiativet när det gäller att granska makthavarna, Storebror och byråkraterna.

Är det jag som håller på att bli nojig – eller håller vansinnet på att eskalera?

Och om nu folk håller på att få upp ögonen för det som sker, då räcker det inte med att bara muttra missnöjt. Nu måste vi göra oss hörda och börja göra motstånd. Gör vi inte det, då är det bara att checka in på rum 101.

10 kommentarer:

  1. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få nyheter skickade till dig.Teacher!

    SvaraRadera
  2. Du är inte knäpp Henrik. Sverige är ett väldigt, väldigt konstigt land.

    SvaraRadera
  3. Och så har vi 600+ myndigheter som hela tiden talar om vad vi skall göra och framför allt INTE göra. Kolla in politikernas/vägverkets kamp mot bilen. Hastighetskameror över allt och då friskar svenne på mellan kamerorna så nu måste man eskalera och programmet för beräkning av medelhastigheten mellan kamerorna är redan klart och uppe. Somliga bloggar rekommenderar ackumulatordrivna rondellslipar. Dom måste väl nitas för anstiftan kan tänka? Landet är väl inte så konstigt men våra styresmän är definitivt koko och blir bara värre! Etter värre! När får vi den demokrati vi förlorade någon gång under medeltiden?

    SvaraRadera
  4. Jag ger upp, orkar inte längre. Makten vann. Snälla makt säg vad jag ska göra, hur jag ska bete mig, hur jag ska tänka. Jag ska vara foglig, slipa av mig kanterna, rätta in mig i leden, jag ska göra allt för att vara er till lags. Jag ska sluta tjafsa, vrenskas, trilskas och spjärna emot. Snälla makt hjälp mig att tänka och tycka rätt, hjälp mig att inte sticka ut. Jag lovar att utplåna allt i mig som inte passar in i mallen. Gör vad ni vill med mig, jag har gett upp!

    SvaraRadera
  5. I din lilla lista med otäcka utredningar och lagförslag glömde du dessutom det potentiella DNA-missbruket. Det skall ju utredas om PKU-registret skulle kunna konfiskeras av brottsbekämpande myndigheter, helt i strid med de tillstånd som givits av donatorerna.

    SvaraRadera
  6. Sossarna däremot fattar att det går att dra växlar på det här:

    DN: Sahlin vill riva upp FRA-lagen

    Suck!

    SvaraRadera
  7. Re:anonym, läste du Sahlins uttalande i DN så ser man att hon inte fattat vad lagen handlar om. FRA ska tydligen bli en del av polisen ("bara spana på människor misstänkta för brott"), gud hjälpe oss i så fall. En annan reflektion var ju att hade sossarna inte accepterat utkvittning eller begärt ny återremiss på FRA 1.01. så hade de ju kunnat stoppa/skjuta upp lagen förra tisdagen.

    SvaraRadera
  8. Vilket parti skall man nu rösta på??? Jag tänker dock inte lita på alliansen något mer även om jag ogillar de röda än mer.

    I protest kommer jag nästa gång att rösta rött, fast det kanske FRA känner till och gör det olagligt i framtiden.

    Så fort de klubbar igenom medborgarlönen slutar jag jobba, varför bry sig ens längre.

    Orwell vänder sig i graven.

    Hej till er på FRA förresten!

    SvaraRadera
  9. Och om någon undrar så kommer bilden till bloggposten, briljant nog, från filmen The Wall (baserad på Pink Floyds skiva med samma namn). Aktuella klippet finnes här:

    http://youtube.com/watch?v=M_bvT-DGcWw

    SvaraRadera
  10. Vi äro blott medborgarkollin att förvaltas och uttnyttjas för Maktens gottfinnande.


    /LD

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.