2008-08-14

Det kan väl inte vara så svårt...

Det mullrar inom flygbolaget SAS – med anledning av att företaget måste spara mer pengar.

Hur svårt kan det vara?

SAS är ju med i flygsamarbetet Star Alliance. Man kan undra varför. Här i Bryssel har SAS egna incheckningsdiskar bra några meter från Star Alliances incheckningsdiskar. SAS har egna incheckningsautomater som står bredvid Star Alliances incheckningsautomater. SAS har en egen biljettdisk, inte så långt från Star Alliance-disken. Och SAS har en egen lounge för businessresenärer, trots att de skulle kunna använda de bra gemensamma lounger för olika mindre flygbolag som finns här.

Och så där är det på många platser. Det saknas liksom inte saker att spara på...

DN om SAS sparplaner»

5 kommentarer:

  1. Dom gick väl även med vinst detta kvartal om jag inte minns fel.

    SvaraRadera
  2. Så fel ja minns....

    SvaraRadera
  3. Kom å tänka på en sång med Stefan Demert och Jeja Sundströ. Med lite ny text så...

    SAS du gamle vän, konstigt att du lever än, ååå du ser rätt krasslig ut, ...

    SvaraRadera
  4. Reste tyvärr med sas för 900 kr från london -> arn i sommras.
    efter 45 min på tarmac utan fungerande ac var man uttorkad.

    Jag fick då veta att vatten kostade 20 kr för en flask, då jag klagade fick jag ett glas på nåder.

    Serviceminded? Bah! Aldrig mera SAS om jag har något val.

    SvaraRadera
  5. Fast nu tycker jag Haxen gör en logisk kullerbytta, i alla fall som texten är skriven. Det är inte existensen av dubbla incheckningsdiskar eller lounger som möjliggör besparningar. Det är i istället icke-beläggningen på desamma som möjligör besparingar. Om SAS-loungen och incheckningen används på en flygplats så är deras existens motiverad. Men om den är tom så kan den ju dras in. Med mellanlösningar för mellanlägen.
    Sett ur ett rent svenskt perspektiv så är största problemet med SAS dess icke-skandinaviska dominans, läs: mellan-landningar på Kastrup och de många strejkerna, framför allt på Kastrup.
    (Danmark ligger icke på skandinaviska halvön)

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.