Sisådär 3.000 personer har blivit varslade på Volvo.
Regeringen har givit 1,5 miljarder till arbetsförmedlingen i Västra Götaland för att hantera det här. 1,5 miljarder som inte kommer att gå till dem som kanske blir arbetslösa. Det är 1,5 miljarder till byråkrati, konferenser, konsulter och flum.
Vore det inte enklare att ge en halv miljon till var och en som verkligen blir arbetslös? Sök jobb själv. Starta eget. Flytta till Thailand. What ever! Jag tror att det skulle vara till mer nytta för dem som eventuellt kommer att drabbas än jobbotek och jobbsökarkurser.
Om vi nu ändå skall pytsa ut en massa skattepengar.
Det där med Thailand lät inte dumt! :)
SvaraRadera1,5 miljarder delat på 3000 arbetslösa... Det blir 500.000 kr per person. Om dessa bara går till konferenser och flum, är det helt bortkastade utgifter.
500.000 kr hade varit en bra grundplåt till att starta en egen firma eller kanske gå en utbildning inom eller utomlands. Möjligheterna för 500.000 kr är rätt stora. Men ner i fickorna på byråkrater, är bara ett svart hål till ingen nytta.
Eller kanske Katarina Brännström(M) har receptet:
SvaraRadera"1.Känslan av att faktiskt kunna känna att man känner ofantligt stor kärlek till sina medmänniskor utan att veta vad de heter eller vad de gör i livet, jobb etc var en otroligt stor upplevelse. Känslan var ibland så stor att det kom tårar. Just att det spelart liksom inte så stor rioll kring prestationerna och tankarna, det funkar ändå:-)"
Källa: http://katarinabrannstrom.blogspot.com/
/Mingel hos landshövdingen
500.000 kr räcker jävligt länge om du flyttar till Thailand. Du kan säkert leva en 7-8 år därnere på den summan. Och vid det laget så har krisen blåst över. Du kommer tillbaka fräsch och brunbränd.
SvaraRaderaLåter som en lysande ide!
Ett inte obetydligt problem i det här sammanhanget är att förutom de som jobbar på volvo är alla de hos underleverantörer och alla konsulter med volvo som huvuduppdragsgivare.
SvaraRaderaSemcon har ju flera hundratals konstruktörer/cad-folk, ett par hundra IT-konsulter hos VIT. Rimab och sodexho har också bra många hundra gubbar/gummor som sköter städ/facility management/personalmatsalar ute hos volvo.
I stort sett varannan byhåla i dalsland, västergötland, halland och småland har en mekanisk verkstad som den stora arbetsgivaren på orten och de är i princip alla underlevere till VCC och Volvo. Packar en sådan verkstad ihop är det döden för den orten.
"Rest-volvo" är jag inte lika orolig för som för VCC just nu - får man inte skutan på rätt köl illa kvickt eller om Ford svajar för mycket kan det här bli riktigt otrevligt.
Med eller utan AMS och 1.5 miljard.
Kanske hade haft större verkan att ge de där 1,5 miljarderna direkt till Volvo istället!
SvaraRaderaFel närmare 6000 personer har blivit varslade på volvo Sverige, sen har du ju alla varsle på underleverantörer som oxå tvingas varsla men som jag just nu inte har någon siffra på.
SvaraRaderaEller sänk arbetsgivaravgiften så att det inte finns pengar för staten att slösa samtidigt som det blir lättare att anställa?
SvaraRaderaArvin slog huvudet på spiken.
SvaraRaderaKanske hade haft större verkan att ge de där 1,5 miljarderna direkt till Volvo istället!
SvaraRaderaKommer Volvo att tillverka bilar i Sverige om 5 år?
Det hade också räckt till ca 166 kronor åt varenda person i landet.
SvaraRadera1 500 000 000 / 9 000 000 = ?
Ni deklarerar ju snällt varenda krona i inkomst varje år, förresten. Eller hur? Det är väldigt noga med att deklarera alla inkomster. Annars kommer polisen på besök. Skattebrott bestraffas ju hårdare än mord och såna struntbrott (Kungsholmen t.ex.).
Det är viktigt med femtioöringarna.
Får ni någon deklaration från staten? En deklaration som visar vad de gjorde med ERA pengar?
När fick ni en deklaration från era representanter senast?
Om 1.5 miljarder skall användas i arbetsförmedlingens nuvarande åtgärdsprogram lär det inte göra någon nytta. Däremot kommer det att skapa frustration över att tvingas söka jobb som inte finns, på fel sätt, samtidigt med skräcken att göra något som ger hot om avstängning från a-kassan. Arbetsförmedlingen är idag till för dem som arbetar i arbetslöshetsindustrin där arbetslösa är en värdefull råvara. Krisen - ett lyft för arbetsförmedlingen.
SvaraRadera"Starta eget"?
SvaraRaderaFör futtiga 500 kkr?
Och vad i hela friden skall det där egna företaget göra då? På ett sätt att man kan leva på det? I Sverige?
Problemet är, återigen, inte pengar utan möjligheterna att göra något vettigt som går runt i Sveriges företagarklimat. Det är skatter och regler som stoppar detta - inte pengar.
500 kkr är en futtig summa i sammanhanget. Motsvarar ca ett års omsättning för att fungerande enmansföretag. Eller en anställd ett år i flermansföretag.
Rätt enkelt att låna upp om man verkligen har en bra idé som funkar.
Det är inte pengar som är problemet utan att det är ett helvete att vara företagare.
Där hittar vi både problemnet för Volvo och resten av Sverige.
johan hedin: Du pratar om ett väl fungerande enmansföretag. Den stora lejonparten enmansförtag i Sverige är väldigt små till storlek och inkomst. Vilket i sej är ett lustigt fenomen. De växer inte.
SvaraRaderaÄven arbetsförmedlingen stänger av.
SvaraRaderaFrugan kallades till utbildningsprogram för invandrare.
Väl där befanns det att man skulle kunna tala svenska för att deltaga.
Vi talade med en administratör från arbetsförmedlingen o frågade om vi kommit fel. Ja svarades det
OK tack och adjö
Sen kom besked om avstängning, pga att hon inte bokat av sig skriftligt/på godkänt sätt.
/Alla pengar till byråkraterna, FRA till folket
Hade folk 500kkr pa banken vore det ju mer än Wibble-normen! Och det skulle absolut inte bli sa mkt gnäll, med en sadan säkerhet i ryggen.
SvaraRaderaVar finns markkontakten? Hundratals miljarder DOLLAR bränns i USAs bankkrasch. Och 1,5 miljard för Volvoarbetare som får gå. Om det är hundratusen per skalle eller en halv mille är inte det mest intressanta. Utan det är att det öses ut pengar utan att sättas i ngn relation till hur de kan ge effekt.
SvaraRaderaI byråkrati - inte då!
Samtidigt så kommer säg hälften ha jobb, som de fixat själva, ganska snart. Och ytterligare kanske en fjärdedel inom ett år, i ngt fall genom lite extra "omskolning" annars genom eget initiativ.
Återstår kanske en fjärdedel. Som gm slumpen o andra faktorer inte kunnat få jobb, som inte kan flytta etc. De skulle ha behövt en mera rejäl A-kassa än dagens. Plus andra stöd. Utan denna papperstuggande byråkrati som kallas AF.
Vet någon om att någon fått ett jobb genom AF??? Men en arbetslös är tvungen att springa där för "planeringssamtal" etc stup i kvarten. En deprimerande syssla som inte leder någonstans.
Den "upplysningsverksamhet" som man med lite välvilja kan anse att de bedriver borde kunna skötas både billigare och mera effektivt på annat sätt.
Däremot skulle det inte leda ngn vart att stoppa mera pengar i halsen på Volvo/Ford. Jag har svårt att se att statliga (skattebetalar)pengar ska ge konstgjord andning till en branch som måste omstrukturera sig själv.
Knuten är ju att de bilar som ska användas i fortsättningen MÅSTE bli oerhört mycket mera bränslesnåla, drivas på annat sätt än med dyr bensin eller etanol, i sig bli MYCKET billigare.
Alltså högre krav och lägre kostnader.
Att stoppa in skattepengar ger bara en totalt höjd kostnadsnivå vilket gör att SVerige får sämre konkurrenskraft generellt.
VAnliga inkomsttagare har ingen glädje av en hyperinflation...
Micke, du har alldeles rätt!
SvaraRaderaLäget är allvarligt för volvo - ingen köper ju deras bilar just nu och fortsätter det så har kassan snart sinat.
Att i det läget pumpa in kapital som konstgjord andning är bara att förlänga pinan för alla inblandade.
Därmed inte sagt att konsekvenserna av att VCC packar ihop och går hem är trevliga - det kommer att vara mycket jobbigt för sverige i allmänhet och södra/västra sverige i synnerhet.
Nåväl, varvskrisen var inte någon vacker historia det heller - men på den tiden stod flera andra arbetsgivare redo att ta över folk i takt med att de sparkades här i GBG, främst volvo faktiskt och något växande företag av volvos kaliber har i alla fall inte jag sett till på sista tiden.
Som sagt, det här kan bli riktigt jobbigt.
"Knuten är ju att de bilar som ska användas i fortsättningen MÅSTE bli oerhört mycket mera bränslesnåla, drivas på annat sätt än med dyr bensin eller etanol, i sig bli MYCKET billigare.
SvaraRaderaAlltså högre krav och lägre kostnader. "
Knuten är att alla kostnaderna kring bilen i huvudsak är skatter och avgifter. Det kostar massor att äga en bil. Vilket gör att folk inte köper nya bilar så som man gör i andra länder med lägre ägarkostnader.
Uppdaterar folk sina bilar ofta får vi dessutom en miljövänligare och trafiksäkrare bilpark. Återigen ett utmärkt exempel på hur kontraproduktiva skatter för det mesta är.
Volvo PV landar i Kina eller indien sanna mina ord! Varför skall skattebetalarna betala Volvo för en misslyckad produktplanering? Sluta nu med att kasta goda pengar efter dåliga.
SvaraRaderaAnonym. Nå nå. Alla kostnader kring bilen är inte skatter och avgifter. Mtrl, utveckling, löner, marknadsföring o transporter är allt stora kostnader också.
SvaraRaderaMen visst, det är för mkt skatter också. Både att köpa och äga bil.
Men bilarna måste bli mera effektiva ur både miljö och kostnadsaspekter.
Vilket innebär att de måste bli så billiga att äga att man kan låta dem stå när det lika bra går att åka kollektivt.
vilket idag bara går i några storstäder.
Men t ex miljöpartiser tycks mena att bilarna måste vara dyra att äga så att man därför väljer kollektivtrafik.
Det är en kostnadsuppdrivande syn. En inflationspoliltik, som inte borde vara i enlighet med deras allmänna syn.
Flyttar bil-prod till kina o indien så blir bilarna möjligen marginellt billigare att köpa, men dessutom blir det större vinster för investerarna OCH förmodligen mindre snabb utveckling betr miljö o energiaspekter.
Ujjj. Vilken ond cirkel.
Men 1.5 miljarder kommer ju att hålla mängder med byråkrater sysselsatta ett bra tag. Arbetsmarknadspolitik på hög nivå.
SvaraRaderaHåller med. Rent principiellt. :-)
SvaraRadera