FRA-frågan tycks ha svalnat en del, efter att 15-punktskompromissen presenterades.
Jag tror att många har köpt kompromissen. FRA 2.0 innehåller ju trots allt en del saker som är bättre än FRA 1.01. Och man kan, på goda grunder, vara misstänksam mot en ny utredning. Rattas den av de vanliga misstänkta, då kan resultatet mycket väl bli sämre än det som nu ligger på bordet. Detta är sådant som man måste väga in i analysen, även om det bär emot.
Nu är jag i och för sig FRA-motståndare ändå. Jag tycker att det bör räcka med militär signalspaning mot militära mål. Och vad gäller vårt lands behov av underrättelser i övrigt, så är jag rätt övertygad om att information som inhämtas och analyseras av människor är av oerhört mycket högre kvalitet och betydligt mer användbar än sådant som man kan norpa åt sig genom automatiserad massavlyssning av svenska folket.
Så visst hoppas jag att sossarnas motion om att riva upp FRA-lagen kommer att bifallas. Samtidigt är jag väldigt misstänksam när det gäller vad vi i så fall får istället.
Dessutom måste man vara medveten om att det är minst lika troligt att det blir FRA 2.0 som blir kvar på bordet. Och det är här jag börjar bli nervös...
Vi är några stycken, främst i bloggosfären, som försökt ställa relevanta frågor om FRA 2.0. Det finns massor av frågetecken, oklarheter och luckor i resonemanget. Från FRA-lobbyns sida hörs – naturligtvis – inte ett ljud. Det hade jag inte heller väntat mig. Det som irriterar mig är snarare att vi är så få som ställer frågor. Och att gammelmedia helt har släppt debatten.
För det är nu vi kan påverka FRA 2.0. Det är nu vi kan peka på svagheterna. Det är nu vi kan syna eventuella bluffar. Det är nu vi kan tvinga dem som skriver det slutliga förslaget att tänka mer och bättre.
Gör vi inte det, då är det inte svårt att räkna ut vad som kommer att hända: Det konkreta förslag som läggs fram för riksdagen kommer att bli sämre än det skulle behöva vara. Och när vi påpekar bristerna kommer vi att få höra att nu är det för sent – och att vi borde varit ute tidigare med vår kritik.
För att knyta ihop säcken: Det känns som om allt havererar, så fort situationen kräver att folk har mer än en tanke i huvudet samtidigt. Detta är en kamp på två fronter. Och om vi inte skärper oss, då kommer vi att få pisk på båda.
Eva Flyborg (fp) vägrar svara på frågor om FRA och säger:
SvaraRadera"Jag tror dock att ditt mail kommer sisådär en halv miljon mail för sent, tyvärr."
Hon hänvisar till dödshot bla.
http://riksdagssvar.se/eva_flyborg
Det finns två händelser som kommer att elda på FRA-debatten inom kort:
SvaraRadera1) regeringens lagrådsremiss
Det är först där vi kan se vad de senaste tilläggen innebär. Alla politiker är därför i väntläge just nu.
2) Datainspektionens yttrande om personupggiftsbehandlingen av de 103 svenskarna.
Det troligaste är att FRA frias helt, men att den oklara regleringen vid tiden för spaningen uppmärksammas. Det blir kanske också en diskussion om Säpos behov av signalspaning, då det förefaller som om de var en av "kunderna" i ärendet.
/JJ
Du har helt rätt!
SvaraRaderaMäktiga krafter mobiliserar samtidigt på olika, men samverkande områden.
Genomgående tema är beteendereglering av medborgarna, och det som underlättar en sådan reglering.
Ett första steg till beteendereglering är beteendeövervakning, där FRA och datalagring är viktiga instrument. Sedan kommer ACTA. Nu lagen om specialbefogenheter för ekonomiska särintressen, där upphovsrättslobbyn kan privatspionera på och privatjaga medborgarna. Trycket på att begränsa människors privatliv verkar oupphörligt.
Vi måste få in nya politiker som tar dessa frågor på dödligt allvar.
Det är väl så att politikerna inte vill avslöja sin bluff innan de hunnit få igenom den. Genom att inte berätta mer om de 15 punkterna så kan folk inte kritisera dem. Federley har gett uttryck för denna taktik på sin blogg, att kritikerna inte är konkreta i sin kritik. Alltså att ingen kan klaga för ingen vet vad överenskommelsen innehåller.
SvaraRaderaGenom att hemlighålla innehållet så förhindrar de att främst teknikkunniga människor upptäcker svagheterna i förslaget innan det går till lagrådet och sedan vidare.
Det är fascisternas plan för att manipulera den demokratiska processen.
Kopplat till de 15 punkterna är att man omdefinierar signalspaning, igen. Signalspaning blir nu att läsa mail och lyssna på telefonsamtal, och detta kräver tillstånd från specialdomstolen.
SvaraRaderaTrafikdatainsamling och hela sociogrambiten kallas inte längre signalspaning, och kräver därför inte domstolsbeslut.
Genom denna uppdelning tillfredsställs de kritiker som oroades över att FRA skulle ta del av innehållet i deras kommunikation. Samtidigt tillfredsställs FRA:s önskan om obegränsad trafikdataövervakning.
Gammelmedia har varit på lunch med Reinfeldt. Man skiter inte där man äter så att säga..
SvaraRadera/ --
Vad är senaste för Camilla Lindberg & Co? Har de redan svalt kroken med hull och hår och är för evigt förlorade?
SvaraRaderaDet är bara att instämma i profanum_vulgus's analys. Taktiken känns igen och är solklar, dessutom verkar den fungera utmärkt gentemot gammelmedia som inte säger ett knyst.
SvaraRaderaEn tanke kring den nya lagen är att (vad jag har sett) så nämns inget om detta med att skicka rådata utomlands. Det kommer då antagligen vara tillåtet att skicka rådata till (t.ex) UK där dom bearbetar data och skickar tillbaka det som är intressant om Svenskar i bearbetad form. På detta sätt slipper FRA att spana på Svenskar... Praktiskt och fullt lagligt vad jag förstår!? Vart tar källskyddet vägen när vi exporterar pådata? Misstänker att britterna inte omfattas av det...
Erik Josefsson har eventuellt hittat en svaghet som grundar sig i Sveriges risiga konstitution. Vi är "ECHR art 6 non-compliance". Läs mer i kommentarerna till denna bloggpost:
SvaraRaderahttp://klamberg.blogspot.com/2008/10/peter-bratt-samtalar-om-likheter-och.html
Kort klipp från en av hans kommentarer:
"...Europe might otherwise risk that one of the worlds most powerful institutions will be created with a de facto legal immunity, and as such risk the whole EU project - particularly if Sweden will be used as transit or trading country for information exchange of personal data."
@Conny:
SvaraRaderaDessutom är det ju bara rådata som inte ska få sparas. Behandlade eller samanstälda data kommer alltså få sparas, hur detta ska förhindra sociogram som det påstås är en gåta.
@arnold:
SvaraRaderaDet är väl inget nytt, Sverige bryter många gånger dagligen mot rätten till en rättvis rättegång. Det sker vanemässigt.
Se bara på häxprocessen mot Beltran som antagligen slutade idag.
Dom har ljugit för oss länge och kommer så alltid göra ,förgiftat oss alla dessutom så vi har lägre iq än vad som var menat enligt den mänskliga genomen.
SvaraRaderahttp://www.youtube.com/watch?v=Qa0UQwY9NoE
Allt för att ha ett övertag över den mentalt handikappade ,indoktrinerade , passiva Boskapen/Fåren/Slaven (Befolkningen).
Inte undra på att folket inte reagerar när man gav det till koncentrationsläger fångar för att få dem vilja hindra fly..
Fyyyfaaaaan asså vad vidrigt.
Aspartam i dokumentären Sweet Misery är väl ochså en befolkningskontroll fråga (Som i bilderbergen dokumenten av kissinger).
Vidriga svin dom är.
Just därför kommer dom alltid alltid och ljuga.
Inför Direkt Demorkati.
@profanum_vulgus:
SvaraRaderaMen det är en viss skillnad om han får kommissionen att ställa frågor direkt till beslutsfattarna om hur de har tänkt sig att kvasidomstolarna ska fungera.
I bästa fall skulle det kunna bromsa införande tills grundlagsutredningen är klar.
OT
SvaraRadera"Gammal" media: SR-reportern Peter Welander har jobbat åt försvarmakten
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1866711.svd
När kommer lagrådsremissen om FRA-lagen då? Nå´n som vet?
SvaraRaderaFörresten så kanske vi ska hålla ögonen öppna nu så att fildelningsdebatten inte tar allt ljus från FRA-lagen. Det måste köras på parallella spår. Båda är viktiga grejor
SvaraRadera@Mary:
SvaraRaderaEnligt ledamöter som jag talat med väntar man sig FRA-lagrådsremissen senare under oktober. Men osvuret är bäst. Det är mycket som ska redas ut, så det kan nog dröja till november.
/JJ