2008-12-11

Bilpaketet - till vilken nytta?

Kreditgarantier på 20 miljarder kr + "undsättningslån" på 5 miljarder + ett forsknings- och utvecklingsbolag som får 3 miljarder = 28 miljarder.

Ungefär 3.000 spänn per svensk eller gud vet hur många miljoner per anställd i den svenska bilindustrin.

Frågan är till vilken nytta – om man tänker längre än näsan räcker. Kommer det att göra svensk bilindustri konkurrenskraftig igen? Det är tveksamt.

Följdfrågan blir: Om staten skall riskera alla dessa pengar – hade de då inte gjort större nytta på sikt om man satsat dem på framtidsbranscher och på nya idéer istället?

(Och om en liten stund kommer socialdemokraterna att gå ut och säga att dagens krispaket är för litet...)

SvD | DN | Aftonbladet | Expressen/DI

21 kommentarer:

  1. Så sant! Det vore MYCKET bättre att lägga 28 miljarder på cleantechföretag. Här i Karlskoga där jag bor har vi exempelvis Morphic som pysslar med utveckling av bland annat bränsleceller, vindkraftverk och smarta energisystem genom sig och sina dotterbolag.

    I förra veckans avsnitt av 2020 så handlade det om bland annat spårbilar. Vd:n sa att det enda som behövdes för att få ut spårbilarna var att någon investerade i byggandet av spår och bilar. Detta vore också en bra investering av statens pengar då spårbilsföretaget var Svensk/koreandsk. Vi skulle därmed med ganska små insatser kunna bli ledande inom tillverkning av spårbilar.

    Det är så solidariskt mot småföretagarna att rädda de glupska storföretagen. NOT.

    SvaraRadera
  2. Varför skall vi betala massa pengar så att bilarbetare i USA skall få absurt höga löner?

    SvaraRadera
  3. Jag har inte räknat på det här, men en tanke är att det kanske är ett förhållandevis billigt sätt för staten att rädda den sysselsättning som Volvo och Saab faktiskt tillhandahåller.

    Det skulle inte bli billigt för staten om alla som arbetar på Volvo och Saab plötsligt blir arbetslösa. Det drabbar inte bara de direkt berörda (de anställda), utan även underleverantörer, och alla som tjänar pengar på Volvo, Saab och det deras anställda konsumerar. Staten tjänar pengar vid varje pengatransaktion. Slå ut dessa pengar på några år och se hur mycket det blir.

    Men man får ju hoppas att någon HAR räknat på det här och att regeringen inte bara skjuter till en stödsumma från höften för att det har stöd hos opinionen.

    SvaraRadera
  4. panikartat,ogenomtänkt. det är min kommentar.

    SvaraRadera
  5. sparbilar har man salt som framtiden i mer an 20 ar

    det ar darfor inte "bara" att
    gara si eller sa.
    konceptet ar for att vara mild
    i kommentaren
    "svagt"

    Misstanker att for ett samhalle sa kan det vara smart att lata marknaden aveckla den svenska bilindustrin i ett langsammare tempo. Om man kunde fa en mer effektiv anpassning av vad volvo samt saab ska utveckla mot for malbild, istallet for att som i sverige ge felaktiga incitament genom skattesystemet sa att bada marginaliseras pa varldsmarkande
    sa kanske de tiom kan lyckas.....

    Dan

    SvaraRadera
  6. De brukar ju säga att det är 100 000 personer som jobbar inom bilbranschen i Sverige. Det ger att stödet ligger på 280 000 kr per anställd. Det är mycket pengar.

    I vårt lilla mjukvaruföretag är vi tre anställda. Var är våra 840 000 kronor? Nej just ja, vi håller ju i fel ända av pinnen. Det är vi som ska betala kalaset och samtidigt försöka hålla våra näsor över vattenytan i konkurens med företag från Ryssland, Kina och Indien.

    Fy fan för politiker.

    SvaraRadera
  7. Dom hade kunnat köpa bilar för dom pengarna istället och därmed fått ett gäng nya tjänstebilar.

    SvaraRadera
  8. Jag blir mer intresserad av var gränsen går för när staten måste rädda något företag... kanske är det en viss summa människor som hotas av varsel?

    "sorry, ni varslar bara 500 pers, det blir ingen belöning för er eftersom ni varslar för få".

    SvaraRadera
  9. Kristian: funderat på att lägga verksamheten i ett land med rimligare beskattning?

    En hel del IT-företag har huvudkontoren i Dublin, Irland bara för att ta ett exempel. Eller London.

    Mjukvaruföretag är ju egentligen inte beroende av fysisk plats om man säger så...

    SvaraRadera
  10. Och jag gillar verkligen Al's kommentar, det hade ju varit ett fantastiskt mycket bättre sätt att stödja de företagen.

    SvaraRadera
  11. @Ron
    Det är absolut något som vi överväger. Helst skulle jag vilja flytta hela verksamheten utomlands och när man läser nyheter som detta känns alternativet mer och mer lockande. Varför sitta kvar här uppe i kylan och betala merparten av inkomsterna i skatt för att hålla gamla industriföretag under armarna.

    Om man jämför den här räddningsaktionen med usa:s insats på 15 miljarder dollar (runt 120 miljarder kronor) så känns den verkligen kraftfull som Östros skulle ha sagt. Betänk att USA producerar över 10 miljoner bilar per år (http://en.wikipedia.org/wiki/Car_industry) jämfört med runt 350 000 i Sverige det vill säga runt 30 gånger fler.

    SvaraRadera
  12. Hur vore det som Saab och Volvo helt enkelt började göra bilar som folk ville köpa?

    Precis som våre folkvalda har uppmanat oss har folk börjat köpa mindre bränslesnåla bilar, dvs. INTE Saab eller Volvo. Klart som fan att företagen då går dåligt. Men det rätta vore då att utveckla bilar folk vill köpa, inte bränsleslukande pansarvagnar.

    SvaraRadera
  13. Beaktansvärd: http://www.techcrunch.com/2008/11/29/a-modest-proposal-for-the-auto-industry-stop-building-cars/

    SvaraRadera
  14. Kristian:
    Finns många länder med avsevärt angenämare skatter och klimat att flytta till:
    Cypern, 10% bolagsskatt, ingen utdelningsskatt.
    De flesta länder i karibbien har inga skatter och ligger nära USA om man vill göra weekend till storstäder.

    Mer bekant för en svensk finns Storbritannien, Schweiz, Irland med bättre regler (även om UK går utför)..

    Personligen drar jag nog mitt pick och pack till Bahamas den dag jag är mindre beroende av konsulting och klarar av att sälja via nätet..

    SvaraRadera
  15. Wille:
    Den stora planen är att ordna försörjning helt via internet och ta mitt pick och pack mot lägre skatter och behagligare temperaturer.

    Jag är dock i samma sits som dig med ett beroende av konsultverksamhet än så länge.

    SvaraRadera
  16. Nedersta 2 raderna *fniss. Klockrent

    SvaraRadera
  17. Det hela är väldigt enkelt. Bilismen är sönderbeskattad.

    SvaraRadera
  18. Gör som i varvskrisen, då byggdes tankers för försäljning senare. Båtarna ankrades upp i någon Norsk fjord.

    GICK DET FÖR SOSSERIET, BORDE DET FUNGERA FÖR ALLIANSEN.
    ALLTSÅ:
    Bygg bilar med skattebetalarnas pengar, parkera bilarna i någon Norsk fjorddal, och sälj sedan dessa bilar med bra förtjänst när väl högkonjunkturen slår till med full kraft.

    SvaraRadera
  19. Tja, pengarna borde väl räcka till en engångsbeställning av 100.000 bilar... ;-)

    SvaraRadera
  20. Inte för att jag kollat något efter vad paketet betyder, men, ifall Ford nu får för sig att sälja, och bakar in det svenska stödpaketet som topping, blir inte det då aktivt stöd till den amerikanska bilindustrin?

    /Smen

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.