2008-12-09

Ett nytt medielandskap

I USA börjar de större bloggarna få fler läsare än gammelmedia. Vilket ju är kul på flera sätt. Men samtidigt finns det kanske problem med detta. Läs mer här.»

4 kommentarer:

  1. Vilket uselt resonemang! Författaren tror att det inte finns djupare analyser av fenomen på bloggarna, utan att sådana måste man läsa en tidning för att få. Detta är helt enkelt fel.

    Tidningar kan kanske närma sig samma informationsnivå när de börjar tillhandahålla föreläsningar i makroekonomi, men inte före det.

    http://econlog.econlib.org/archives/2008/12/lectures_on_mac_6.html

    Problemet med hans resonemang är i grunden att han tror att hans blog är den enda sortens blog som finns. Jag vill inte begå motsatt misstag och säga att det endast finns bloggar som econlog, men vad jag säger är att kvaliteten finns där ute, om man vill ha den.

    SvaraRadera
  2. Vad jag uppfattar är han tycker att det är ett problem att vi bloggare inte har råd och resurser för att göra de där jättegräven.

    SvaraRadera
  3. Jag kan inte se just det hos det han skriver, men jag kan se att det är ett större problem än att göra bra analyser.

    Dock är det inte oöverkomligt eftersom det uppenbarligen går att sälja sådana påkostade undersökningar i bokform - se "A Legacy of Ashes", exempelvis - vilka kan rapporteras om på bloggarna.

    SvaraRadera
  4. Hur ofta ser man resultaten av jättegräven i blaskorna, då? Vad avses? Scoop, eller?

    Jag har nog lagt av mig när det gäller att läsa prasselmedias uppslag av sina jättegräv. Nämn någon gärna ett jättegräv som hamnade i en blaska senast? Snuttifiering är ledordet för dagen, anser jag.

    Har en känsla av att det där med kostsamma jättegräv/scoop är ett större fenomen i USA än i Sverige eller Europa.

    Prasselmedia lever i en brytningstid när det gäller att skapa intresse, även kring de djupare analyserna, eftersom allt är så lättillgängligt nu via nätet och att det bara blir större och bättre och utbudet bara ökar.

    /Winston Smith

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.