2009-09-01

SJ och... Stockholmsprogrammet!


Nu inför SJ krav på att man måste visa ID-kort om man vill åka tåg – i och med att tågbiljetterna blir personliga.

Detta är naturligtvis orimligt och integritetskränkande. Inte ens en biljett som man köper till fullt pris i kassan innan tågets avgång undantas. Vilket visar att SJ verkligen vill ha koll på vilka som reser.

SJ:s förklaring är att man vill komma till rätta med svartabörshandel med billiga biljetter. Så? Skall passagerarna behöva trakasseras bara för att SJ har infört ett ogenomtänkt rabattsystem? Get real!

SJ säger också att uppgifterna om passagerarnas identitet bara skall sparas någon månad. Men det upphäver inte integritetskränkningen i sig. Har man gått över linjen, så har man. Och ett sådant löfte behöver inte ha speciellt lång hållbarhetstid.

Vi skall samtidigt komma ihåg att EU:s så kallade Stockholmsprogram kan komma att medföra registrering av flygresenärers personuppgifter, PNR. Några medlemsstater vill att detta även skall gälla bilhyror, hotellövernattningar – och tågresor.

Den svenska regeringen säger att den inte vill gå så långt. Samtidigt gör statens eget järnvägsbolag exakt just detta. Glömde de ljuga ihop sig?

Och om vi får PNR – finns det någon som tror att SJ:s nya system då inte kommer att anslutas till denna registrering, förr eller senare?

SvD | SvD | DN | Expressen

83 kommentarer:

  1. Ingen rök utan eld ...
    Ett bra sätt att komma åt "problemet", är att SJ själva låter bli att lägga ut biljetter på Tradera ...

    http://www.tradera.com/category/category.aspx?catid=3401

    SvaraRadera
  2. Ja om det nu finns utrymme i SJs budget för dessa lågprisalternativ - sänk samtliga biljettpris till en lägre nivå istället.

    Hela systemet är idiotiskt!

    Sqrew you SJ - mina pengar får inte mer!

    SvaraRadera
  3. Suck, det tar aldrig slut detta med integritetskränkning av oss medborgare. Har ALLA politiker fått uberhybris av något slag?

    Fan, vad jag är trött på detta och en skrämmande utveckling står inför dörren i vårt, och andras länder.

    SvaraRadera
  4. Vänta lite här nu... om SJ verkligen bara vill komma åt svarta marknaden så bör de ju rimligen bara behöva spara uppgifter tills tåget avgår, sedan är biljetten i sig värdelös. Är det bara jag som tycker att många verkar vilja spara uppgifter långt mycket längre än man i själva verket behöver för det ändamål man har?

    SvaraRadera
  5. Jag tror att alla i SJ:s ledning är tappade bakom en vagn.

    SvaraRadera
  6. Ja, allt måste vara en sammansvärjning :)

    Hur många av er flyger inkognito?

    Det gäller att välja sina strider ...

    Johan

    SvaraRadera
  7. @Johan:

    "flyga ingognito"?

    Vad har du fått i dig? Det handlar om legitimationstvång när det inte finns någon som helst skyldighet att överhuvudtaget medföra legitimation alls och inte heller finns ett reellt behov av det.

    Vadå "välja strider"? Vad är nästa steg tror du? Allmänt legitimationstvång.

    Det finns inget "välja strider". Striden är nu och kravet är omedelbart stopp på helt obefogade identitetskontroller, registrering av var du är med mobila spårsändare, registrering och eventuell inspelning av dina utrikes telefonsamtal... och så vidare, och så vidare...

    Om du väntar på något enskilt steg som ska vara det som går "över gränsen" så kommer det aldrig att inträffa något sådant. Det kommer alltid någon som tycker att du ska välja dina strider...

    Är man tillräckligt följsam så är det inte mycket att göra åt. Såna gillar nämligen mobbare.

    SvaraRadera
  8. Hans J: Att stoppa svartabörshandeln genom att införa personliga biljetter är poänglös om resenären inte kan styrka sin identitet.

    Och när flög du utan id-handling sist?

    Johan

    SvaraRadera
  9. Varför envisas du med att kalla detta för PNR?

    PNR är ett standardformat för att beskriva resor och har använts i årtionden för att skicka information om detsamma mellan olika datasystem.

    PNR är inte en lagstiftning.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Passenger_Name_Record

    SvaraRadera
  10. Hotellövernattningar registreras väl redan, sedan ett antal år tillbaka. Och var går det att hyra bil utan att lämna kreditkortsuppgifter?

    SvaraRadera
  11. Helt rätt HAX. Detta är fruktansvärt upprörande eftersom det är ännu ett litet oåterkalleligt steg på vägen mot det totalitära samhället. Sen kommer det en massa andra små steg som kontantförbud i 7-eleven affärer, osv.

    1) PP borde ordna demonstrationer med plakat utanför Centralstationen. Jag kommer.

    2) Alla borde ringa SJ och säga vad de tycker om detta:
    0771 - 75 75 75

    3) De som måste åka med SJ bör se till att varje biljettkontroll på tåget blir en utdragen bråkig process där man ägnar minst fem minuter åt att argumentera och gorma med konduktören om detta.

    PS. I SvDs kommentarfält kring artiklarna igår fanns det massor av kommentarer som säger att detta är jättebra. Jag tycket att det luktar PR-konsulter betalda av SJ långa vägar.

    SvaraRadera
  12. @Johan:

    "svartabörshandel" wow är det tung narkotika vi talar om?

    Varför inte ta och topsa passagerarna direkt? Illegal försäljning av billiga biljetter... Är det belagt med 10-20 år i fängelse?

    De får väl sätta in fler vagnar om de har en sådan strykande åtgång... Eller så får väl biljetten kosta 10000 kronor och man får tillbaka 9905 kronor när man är framme. Jag tycker för min del att hela hanteringen verkar aningen mentalt efterbliven alternativt sjukligt övervakningsinriktad. Under hela järnvägshistorien på tvåhundra år eller mer så har ingenting så här sjukt presenterats. Det har gått att åka tåg utan så här debila och kränkande förslag.

    Beträffande ditt flygande och flaxande... Du är nog ute och flyger lite nu väl? Visserligen frågade jag tjejen på 0771-757575 om det var för att begränsa terroristhandlingar som man skulle kräva legitimation och hon sa sig inte veta men nu går du lite väl långt väl? Man är väl inte rädd för att tåget ska "kapas" och tvingas köra till Kuba?

    Jag har flugit internationellt utan att visa vare sig pass eller biljett med mitt namn på och utan att heller legitimera mig. På grund av terrorism och klåfingrig och svårartad kontrollklåda så har man omöjliggjort sådant på flyg numera. Vad hade det med tåg att göra anser du?

    SvaraRadera
  13. Jag tro inte på konspirationsteorier. Jag tror bara att de är inkompetenta. Den fullständiga idioti att tro sig effektivisera och tjäna på att skapa en ny tidsödande arbetsuppgift utan något egentligt syfte. Sådan inkompetens återfinns enbart i icke-konkurrensutsatta statliga bolag.

    Självklart är de som tycker att det är en bra idé betalda. Det finns ingen rimlig anledning att en resenär skulle tycka det är positivt med ett extra moment som inte ger något tillbaka.

    SvaraRadera
  14. Skickade följande registratorn på kulturdepartementet:

    Vad är detta för kultur som odlas.

    Skriver detta till Lena Adelsohn Liljeroth som maka till Statens Järnvägars styrelseordförande Ulf Adelsohn.

    Vad ända in i glödheta håller SJ på med? När vi skulle gå med i EU så sjöngs lovorden om att kunna resa över gränserna utan identitetskontroll och vara oövervakat fri, såsom vi kunnat mellan Norge, Danmark och Finland. Men nu helt plötsligt skall vi inte ens kunna resa till grann-kommunen utan identitekontroll! Vad är detta för paranoida fasoner? Nu får det vara nog, aldrig, aldrig någonsin att jag kommer att ta med legitimation på tåget! Aldrig någonsin, det finns inte ens på kartan. Vi har kunnat åka tåg i 100 år utan någon legitimationskontroll och potentiell registrering av våra resvanor. Är man övervakad är man inte fri. Hur i hela fridens namn kunde rättsuppfattningen sjunka så snabbt efter murens fall, vår frihet att inte vara övervakade var vårt moraliska vapen gentemot regimerna bakom järnridån, men som sagt, nu skall vi inte ens få resa till grannkommunen. Lägg därtill att FRA skall snoka i vår elektroniska kommunikation, datalagringen registrera vår informationsinhämtning osv..

    Åk hem och tala förstånd med din man, bums!

    /Magnus S.

    SvaraRadera
  15. Jag planerar att i största möjliga mån åka med privata tågföretag nu när monopolet börjar luckras upp. T.ex ska jag åka till Stockholm från Malmö i November och planerar då att åka med Veolia. 299kr per tur, och då inkluderas internet. Rimligt pris, tycker jag.

    SvaraRadera
  16. Ett förslag: Sälj biljetten för ordinarie pris. På destinationsortens station betalas återbäring ut allt efter säljdagen. Det kan ju till och med stå i klartext hur många dagar som återstår till avresedagen. Säj den muskiga svartabörshaj som kan prångla ut en sån biljett.

    Alltså om nu en åttahundrakronors biljett ska gå för nittiofem kronor så säljs den för åttahundra kronor. Sjuhundrafem kronor återfås på destinationens biljettexpedition. Är det helt fullt så sätt in ett extratåg. Vips så är det inte lika roligt att sitta med svartepetter längre.

    Nej, som Leif GW Persson uttrycker det: En eller flera säkringar måste ha gått i vindskupan på några individer. Det är därför hissen stannar på halva vägen. Sådana där vettvillingar ska ju inte gå lösa utan vi får förstärka psykvården så vi kan ta hand om dem.

    SvaraRadera
  17. Tur man aldrig åker tåg. Bil är det ultimata transportsättet. ;-)

    Nu sätter jag mig definitivt aldrig nånsin i ett tåg styrt av SJ.

    "SJ, SJ, gamle vän, tråkigt att du lever än..."

    Tjena moss!


    /LD

    SvaraRadera
  18. @Hans J, 23:55: Lysande formulerat. Heders.

    Vissa medborgare och vindflöjlar...suck!!!


    /LD

    SvaraRadera
  19. Sure bacon att de inte kommer spara uppgifterna om resan! Datainspektionen har redan en gång varit på SJ då det visade sig att de sparat uppgifter om ALLA som rest med pendlarkort sedan år 2000!!!

    http://www.datainspektionen.se/press/nyhetsarkiv/2008/sj-sparar-resehistorik-onodigt-lange/

    SvaraRadera
  20. En annan sak - de kräver att man uppger personnummer, namn, adress, telefon, mobiltel, bokningsnummer, om man vill komma i kontakt med deras kundtjänst på nätet - i vilket ärende det än gäller. För varje uppgift som saknas får man felmeddelande uppgift saknas och en röd stjärna framför uppgiften

    SvaraRadera
  21. Historien går igen. På 30, 40 talet i Tyskland så kunde det ibland på kliva på herrar i långkappor och slokhattar som begärde Papiren Bitte....
    Ingen sa ifrån sen så blev det lika i större delen av Europa under ett par år. Och nu igen....

    SvaraRadera
  22. //Idle minds is the Devils tools.


    /LD

    SvaraRadera
  23. Funderar lite över Hans J's kommentar om legitimationstvång. Jag trodde att det var infört redan? I Holland är det iallafall infört och jag tror de hänvisade till Schengen-regler när det infördes.

    SvaraRadera
  24. Det är ett jämrans konspirerande, gnällande, navelskådande och grova överdrifter kring "övervakningsfrågor" idag vilket till slut leder till att ingen lyssnar. Vem orkar ägna tid och uppmärksamhet åt övervakningsnördarna när klagomålen handlar om sådana här struntfrågor?
    Teledatalagringsdirektivet är däremot på riktigt men det är förvånansvärt tyst om det??

    Vad hade min tidigare jämförelse med flyget med detta att göra? Jo, att det går inte att flyga utan id-handling men ingen sliter sitt hår över det.

    Johan

    SvaraRadera
  25. Ja, du Johan...
    Var vänligt legitimera dig på den här webbplatsen.

    Det där med "struntfråga" det får faktiskt stå för dig, vem du än är.

    Själv tar jag bilen.

    SvaraRadera
  26. Henrik,

    Det är inlägg som detta som gör att integritetsdebatten ibland känns tramsig och hysterisk.

    Några påpekanden:

    Biljettinnehavaren identifieras med namn, och enbart namn. Inga personnummer således. Därmed har SJ inga möjligheter att veta vem som rest var - varför det nu skulle vara intressant att veta det.

    Du som flyger så ofta borde väl dessutom vara rätt van vid att identifiera dig i samband med resa. Såväl flyg- som rederibranschen har personliga biljetter. I de flesta fall även för inrikes resa. När har någon ylat över att bli leggad vid incheckning från Stockholm till Göteborg?

    Det som enligt dig innebär att "passagerare trakasseras" är alltså att man utöver biljetten även visar sitt ID-kort. Personligen tycker jag att ordet "trakasseri" bör sparas till något grövre förbrytelser än denna.

    Sedan något om den samordning mellan regeringen och SJ som du antyder finns. Jag tror inte att du är så okunnig om statligt företagande som din formulering antyder. SJ:s statlighet ligger i att staten äger aktierna. Men om du tror att regeringen sitter och fattar operativa beslut om SJ:s biljettsystem så har du en rätt märklig syn på hur regeringar arbetar.

    Jag har den största respekt för ditt skrivande, inte minst hur du bevakar EU-frågor. Men detta är faktiskt bara löjligt. Du kan bättre, Hax. Mycket bättre.

    /Johan, som emellanåt arbetar på uppdrag av SJ men som skriver detta som privatperson och trogen bloggläsare.

    SvaraRadera
  27. Tack Ingerö!!!

    Integritetsdebatten har spårat ur om det ödlsas tid på småfrågor såsom SJ's personliga biljetter som inte har med sammanhanget att göra.

    Johan

    SvaraRadera
  28. http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_1565935.svd

    SvaraRadera
  29. Eftersom vägen mot den Orwellska mardrömmen går via en stor mängd små beslut som vart och ett kan uppfattas som acceptabelt är det mycket viktigt att bjuda hårt motstånd hela tiden.

    Att tvingas visa leg är enbart en försämring för passagerarna.

    Att inte längre kunna resa mellan olika städer i Sverige anonymt är en extrem inskränkning i den personliga integriteten. (Förutom risken att inbrottstjuvar på något sätt kommer åt uppgifterna om vem som rest iväg genom läckor eller mutor.)

    Idag kanske det bara är de som åker iväg över dan för att och vara otrogna i grannstaden som verkligen berörs, men med en mer brutal regering kan detta användas för att övervaka kritiker, spåra visselblåsare som läckt om korruption till media. osv.

    PS. Intressant att de som är för detta har kopplingar till SJ.

    SvaraRadera
  30. Så ser de nya reglerna ut

    Standardbiljetten, som inte går att avboka eller omboka, blir personlig. Också biljetter med tilläggstjänsten "kan ombokas" blir personliga.

    Följande biljetter förblir dock opersonliga:

    - Biljetter med tilläggstjänsten "Kan återbetalas".

    - SJ:s pendlarkort i Mälardalen plus enkelbiljetter till pendlingstågen köpta i de blå automaterna LOKA.

    - 10-biljett på värdesäkrat papper.

    - Buntbiljett 50.

    - Internationella biljetter.

    - Gruppbiljetter

    - Ledarhund/tomplats.

    Källa: SJ.

    http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_3450009.svd

    SvaraRadera
  31. Putte,

    Vi som har "kopplingar till SJ" har kanske den fördelen att vi vet vad vi talar om...?

    Ponera att en inbrottstjuv på något vis lyckas komma över dessa uppgifter. Hur menar du att vår tjuv ska kunna använda dem? Det är, återigen, NAMNET som står på biljetten. Inte personnumret.

    Exakt vad för nytta har denna tjuv av att veta att Anders Ohlsson ska ut och resa? Det finns som bekant några stycken med det namnet mellan Ystad och Haparanda.

    Jag skrev spaltmeter om FRA när det begav sig och jag tycker att integritet och begränsad statsmakt är viktiga saker. Just därför mitt tålamod med den här sortens feberfantasier rätt begränsad.

    SvaraRadera
  32. Det stemmer ikke at internasjonale togbilletter er upersonlige. Jeg kjøpte en billett Oslo-Charlottenberg for et par uker siden, og da fikk jeg beskjed om å ta med pass, da man ikke godkjente annen norsk ID. Det var dog ingen kontroll ombord.

    SvaraRadera
  33. Johan,

    Visst finns det ett antal 'Anders Ohlsson' i landet, men även ett antal andra namn. T.ex. jag själv har ett för landet unikt namn.

    SvaraRadera
  34. @Johan Ingerö

    Även om bara namnet står på biljetten finns alla uppgifter om kreditkort, adress etc. i SJs bokningssystem.

    Dessutom är det principfrågan om att man ska kunna förflytta sig anoymnt som det viktiga. Varje steg mot utökad kontrollapparat mot måste bekämpas, exempelvis att överheten vill begränsa användningen av kontanter (i små steg, det börjar med SL och slutar med att kontanter blir totalförbjudna att använda utan att samtidgt visa leg).

    SvaraRadera
  35. Putte,

    Du kan förflytta dig anonymt. Det är bara att gå gatan fram iförd rånarluva. Däremot har du ingen självklar rätt att vara anonym på alla platser i alla lägen. Om du befinner dig på en plats som tillhör ett företat eller en organisation eller person företag/person/organisation så är det inte dina regler som gäller.

    I taxibilar blir det allt vanligare med övervakningskameror, till skydd för föraren. Om du inte kan finna dig i det så får du låta bli att åka taxi.

    Världen snurrar inte runt dig.

    SvaraRadera
  36. Att avskaffa annonyma biljetter gör det möjligt för SJ att behålla sitt mycket uppskattade biljettsystem med 95-kronorsbiljetter.

    Om du inte tycket det är värt "integritetskränkningen" kan du väl stanna hemma.

    Trött på gnäll på SJ. Tåget är faktiskt det klimatsmartaste alternativet

    SvaraRadera
  37. Ingerö:

    Visst blir integritetsdebatten hysterisk ibland. Visst överdriver HAX möjligen en smula här, och framför allt är han väl konspiratorisk.

    ... men det innebär inte att det här är en struntfråga. Problemet här är verkligen inte av samma dignitet som trafikdatalagringen, FRA-lagen, IPRED, o.s.v., men det är en del av en rätt obehaglig trend där vi avkrävs ID-handlingar och personnummer i alla möjliga och omöjliga sammanhang, utan att någon frågar sig om det egentligen är välmotiverat.

    Fanns det verkligen inget annat sätt för SJ att bekämpa svartmarknadsförsäljningen av lockprisbiljetterna än att införa registrering av våra resor? Är personliga biljetter verkligen det bästa och mest rimliga sättet?

    (För registrera ska man ju tydligen göra, även om uppgifterna just nu raderas efter en månad. Även med ett system med personliga biljetter hade det räckt att trycka namnet på biljetten, och omedelbart därefter radera uppgifterna.)

    SvaraRadera
  38. @Johan Ingerö:

    Ingen rätt att vara anonym... osv

    Varför inte införa identitetskontroll vid ingångarna till ICA, VIVO och Konsum? Efter ett tag skulle du säkert anse det vara fullt legitimt och normalt också. De som bor i områden som Surte eller Tuve, där jordskrev har inträffat kanske bör låta registrera när de befinner sig i sina hus så att identifiering vid ett ras kan ske lättare och snabbare?

    Alla passagerare i bilar kanske skulle ha legitimation runt halsen så att identifiering kan ske vid bilolyckor med dödlig utgång? Biobiljetter blir personliga? Restauranger vill ha personkoll - för narkotikaspaning, riktade erbjudanden med mera...

    Grundprincipen borde väl istället vara att man påbjuder minsta möjliga integritetskränkning. Behövs ingen identifiering så genomför man ingen sådan. Varför ha personliga biljetter alls? I något sammanhang? Varför ha personlig identifiering ens vid flygresor? Jag är medveten om att det kan finnas skäl för att ha sådan identifiering men låt oss då diskutera dessa fall och dessa skäl, inte blanda in annat.

    SvaraRadera
  39. Det behövs helt klart en nya lag, som säger att det är olagligt att kräva att få se legitimation för inrikes resor. Även smart-cards som är knutna till person bör bli olagliga. Företag som redan börjat använda sådana får omedelbart lösa in kvarvarande kort mot kontanta medel till resenärer som köpt dem, och återgå till ett anonymare system.

    Utöver detta, bör stiftas en lag som säger att vid inrikes resor har man rätt att inte bli registrerad. Övervakningskameror kan dock vara ok, så länge de inte används för annat än att stoppa pågående brott, eller att utreda anmälda brottsmisstankar. Men, de företag som använder övervakningskameror får inte själva ha kontrollen över dem. Det har raderats lite för många band av misstag när t.ex. krogvakter har anmälts för brott. Överbakningen måste vara partsneutral.

    SvaraRadera
  40. SJ:s personal kommer att läsa av legitimation/körkort med streckkodsläsare. Sedan har SJ alla personuppgifterna, oavsett om det bara är namnet som vid tillfället kontrolleras mot biljetten.

    SvaraRadera
  41. Den här tråden bevisar min poäng. "SJ kommer att läsa av legitimation/körkort med streckkodsläsare"!? Var har du fått det ifrån?

    Snälla nån!

    Även kommentarer om dogtags för att komma in på ICA etc visar rätt tydligt att integritetsdebatten har kidnappats av dårfinkar - och det är tragiskt.

    SvaraRadera
  42. Johan Ingerö anser följaktligen att vi inte ska ha någon ID-koll för att komma in på ICA. Det är bra. Då återstår ID-koll på SJ. Någon större skillnad ser jag inte.

    Vad beträffar streckkodsläsare så tror inte jag heller att man från start kommer att göra så. Vad får visst slödder här att tro att man inte effektiviserar på det sättet efter ett litet tag när man har fått acceptans för steg ett?

    SvaraRadera
  43. Jag åker en del tåg, och har ännu aldrig lyckats få tag i de där 95-kronorsbiljetterna när jag vet att jag har planerat att åka någonstans. Inte heller känner jag någon annan som har fått tag på några.
    Jag har även åkt massa tåg i Danmark där det är fasta tåg till fasta priser. Ett rätt lätt sätt att kunna planera kostnader jämfört med sverige imo.

    Jag anser att SJ's biljettsystem bör göras om så att biljetterna når dem som vill använda dem, snarare än att SJ krampaktigt håller fast i ett system de erkänner inte fungerar.

    Och påhittet med att i dessa dagar skapa regler som skriker registrering och databaser när debatten är milt sagt väldigt infekterad och uppmärksammad redan, ja det är ju bara riktigt idiotiskt från deras sida.

    Inte för att jag klagar - allt sånt här är bra att det kommer ut, och nu börjar även icke-nördarna förstå vilket håll allt det här lutar åt.

    SvaraRadera
  44. Snälla!

    Vi talar om att man skall *tvingas* identifiera sig för att få lov att åka tåg.

    Den som inte har ett ID-kort på sig får alltså inte medfölja tåget.

    Den som inte vill att någon annan lägger sig i om man åker från Jönköping till Alvesta kommer inte att kunna ta tåget.

    Detta är för fan löjligt!

    SvaraRadera
  45. Ingerö: "Även kommentarer om dogtags för att komma in på ICA etc visar rätt tydligt att integritetsdebatten har kidnappats av dårfinkar - och det är tragiskt."

    Vilket i förlängningen innebär att få orkar bry sig när det protesteras mot riktiga case av typen Teledatalagringsdirektivet.

    Johan

    SvaraRadera
  46. Henrik,

    Vi talar om ett system som redan finns på såväl ut- som inrikesflyg samt i båttrafiken. Vitsen är att de billiga biljetterna samt sista dygnet-biljetterna på Tradera ska vara tillgängliga för den som vill åka, snarare än den som vill ägna sig åt (svart) vidareförsäljning.

    Men visst; du har rätt i att du inte kan åka tåg (utöver pendeltågen) utan att visa leg. Men eftersom du uppenbarligen klarar av att flyga med jämna mellanrum är det kanske inget större problem i ditt fall. Annars får du väl helt enkelt resa på annat vis.

    Sedan när är det en positiv rättighet att uppehålla sig var man vill på sina egna villkor - och sedan när är du för positiva rättigheter?

    Och Jenny,

    Att danska DSB kan använda sig av planekonomiska prismodeller är inte så värst konstigt. Eventuella förluster i bolaget täcks upp med skattemedel. Så är inte fallet i Sverige, vilket åtminstone jag tycker är bra.

    Slutligen är det ostridigt så att SJ-priserna har sjunkit årligen sedan de flexibla priserna infördes. När priserna var fasta ökade de varje år, i praktiken fördubblades under en tioårsperiod.

    Det finns säkert massor av relevant kritik att framföra, och det finns många integritetsfrågor värda att slåss för. Men dessa paranoida treåringsutbrott är faktiskt bara fåniga.

    SvaraRadera
  47. Den som inte protesterar när man misshandlar och skjuter en person, kommer inte heller att göra det när man utrotar ett helt folk!

    "Där man bränner böcker"...

    "Bättre stämma i bäcken"...

    Självfallet ska man protestera när SJ inför något så här vidrigt.

    Sedan kan flata individer vifta med sina leg både här och där, det stör mig bara lite. Det har trots allt alltid funnits medlöpare i alla situationer.

    SvaraRadera
  48. En annan aspekt av SJ’s personliga biljetter är att om man råkat glömma sitt ID tänker de faktiskt slänga av en om man inte köper en NY biljett, som dessutom är betydligt dyrare, ja ofta flera hundra kronor dyrare (beroende på sträcka såklart) om man köpt tidigt eller sista minuten. De vill helt enkelt tjäna storkovan på sina kunders olycka!

    Jag tycker inte detta är något jättestort ur integritetssynpunkt då telefonen, kontokort etc ändå talar om var man är, men man ska ju åtminstone kunna kräva att få den tjänst man betalat för! Det är ju redan skandal att man inte kan ångra ett köp hos SJ utan att behöva betala dubbelt så mycket i förväg för den rättigheten!

    SvaraRadera
  49. Det är inte svårt att räkna ut att någon översmart person på SJ räknat ut att de kan ta betalt två gånger av en del kunder på detta sätt.

    Ungefär som en del företag drar in mer på förseningsavgifter än på ränta på sina finansieringserbjudanden.

    SJ borde dock kunnar räkna ut att det skulle ge extremt dålig PR.

    SvaraRadera
  50. Voxar,

    Jag kan avslöja en hemlighet: samma sak gäller om du kommer till Arlanda och glömt ditt pass. Trots att du betalat för biljetten. Konstigt va?

    SvaraRadera
  51. Vi får väl se vem som får rätt!

    Tiden lär utvisa vad folk tycker om detta.

    Mina pengar får faan i mig inte SJ i alla fall.

    Och Ingerö: det borde vara min rätt att slippa få mina resor registrerde i en databas. Det finns ingen anledning i världen som jag ser det.

    SvaraRadera
  52. @Johan Ingerö:

    "Jag kan avslöja en hemlighet: samma sak gäller om du kommer till Arlanda och glömt ditt pass. Trots att du betalat för biljetten. Konstigt va?"

    Skillnaden är att i det land du åker till krävs pass för att du ska få komma in där. I de fall där du inte ska åka till ett annat land så behövs inte pass alls - inte ens på Arlanda...

    I Sverige har vi ingen skyldighet att bära på oss legitimationsskort. Vill du avskaffa denna frihet också?

    Vad är det med dig? Älskar du övervakning eller vad är det frågan om?

    SvaraRadera
  53. Lösningen på problemet är alltså att ge tågmonopolet dödsstöten och öppna upp för fri konkurrens. Resenärerna kan då välja om de vill registreras hos SJ (för att kunna få billigare biljetter) eller åka med något annat bolag som inte har registrering, även om de kanske har lite dyrare biljetter. Problem solved, case closed.

    SvaraRadera
  54. Gillar ju verkligen SJ's galenskaper...naaat


    Visst är det roligt för oss som faktiskt inte ens äger leg? Om jag vill resa till Jönköping för att köpa kretskortskomponenter vilket jag gör emellanåt kan jag nu alltså inte ens göra det med tanke på att jag inte ens äger legitimation!

    Nu har jag förvisso ett utgånget pass, men det är ju utgånget. Värre är det för en av mina kompisar som varken har ett mopedförarbevis eller pass, eller någon form av identitetshandling alls. Hur har SJ tänkt ordna till det här då? Jag trodde man ville tjäna pengar på alla, även oavsett om man råkar ha identiteshandlingar eller inte.

    SvaraRadera
  55. Johan Ingerö - monopolivraren. Money talks.

    SvaraRadera
  56. Men herregud sluta jämföra tåg med flyg!
    Tåg går på räls. Du kan åka frammåt, bakåt eller stå stilla, det kan stanna mitt i färden. Det kan inte braka in i och riva höghus, det har inte en stor mängd högexplosiv vätska ombord. Säkerhetsrisken på ett tåg är helt enkelt väldigt liten!

    SvaraRadera
  57. Inrikesflyget:

    Om jag minns rätt infördes ID-kollen för att kontrollera att folk med incheckat bagage verkligen stiger på planet, ifall de skulle ha lyckats få med en bomb i väskan.

    Så där finns i vart fall något slags säkerhetsresonemang, även om det kanske är mycket teater.

    På SJ finns inget skäl mer än att man är upprörd för att biljettsystemet är så utformat att folk kan handla svart med biljetter.

    Det finns de som menar att en svart marknad bara uppstår när något är sönderreglerat, centralstyrt eller bryter mot den fria marknadens enkla regler. Man kan resonera om detta och SJ:s biljettsystem...

    SvaraRadera
  58. Ge er nu. Johan Ingerö är varken monopolivrare eller anhängare av registering av tågresenärer. Det vet alla som känner honom från LUF.

    Däremot ingår det i det jobb han utför åt SJ (det har han till och med varit offentlig med) att vara monopol- och registeringskramare. Det är inte Ingeös fel att SJ är ett planekonomiskt skitföretag.

    Inte kräver ni att de som arbetar för på Information Rosenbad skall älska allt som staten gör? Eller att konsulterna på Kreab som jobbar åt Gazprom gillar Putin? De gör sitt jobb.

    Möjligen kan man tycka att det är lite konstigt att SJ går i svaromål med Hax via Ingeö och inte via en mer officiell kanal. Men det är deras val.

    SvaraRadera
  59. Johan Ingerö, ursäkta mig, men vad har flyg med tåg att göra?

    VARFÖR skall jag acceptera att SJ inför krav på uppvisning av ID med sitt påfund av personliga lågprisbiljetter?

    VARFÖR skall jag acceptera denna företeelse bara för att man kör med något liknande på flyg? Tåg != flyg.

    Detta är en idioti som har blivit mer vanlig med åren. Vi har majoriteten av våra politiker som sneglar till EU och säger "Ja men den där lagen är bra, vi inför den här också." och när det kommer upp i debatt så säger man "Men EU har ju redan infört denna...".

    Seriöst, sluta med dessa fasoner. Bara för att något redan förekommer någon annanstans så betyder det inte att det indirekt blir OK att genomföra samma sak på ett annat område.

    Ursäkta tonen min, men man blir förbannad, och det med rätta.

    SvaraRadera
  60. PP (eller någon annan) borde anmäla SJs reklam om:

    "Stockholm-Malmö 95 kronor"

    till MARKNADSDOMSTOLEN för att den är vilseledande.

    SvaraRadera
  61. Fredrik och övriga,

    SJ har inte bett mig skriva detta. Närhelst jag har talat på deras vägnar har jag varit öppen med det. Här har jag tvärtom poängterat att jag skriver som en av Hax läsare - alltså enligt samma princip som Hax kan skriva om vad han vill i denna blogg trots att han arbetar för Piratpartiet.

    Mitt intresse i denna tråd är två:

    Dels är det förbannat synd att riktiga integritetsfrågor riskerar att hamna i skymundan på grund av folk som tror att de registreras av en autonom CIA-avdelning på Saturnus så fort de visar upp sitt ID eller handlar med sitt VISA.

    För det andra reagerar jag på sakfel, typ påståenden om att regeringen är med och utformar SJ:s biljettsystem.

    `nuff said.

    SvaraRadera
  62. Till Johan Ingerö - Detta borde definitivt inte vara lagligt. De historiska associationerna som omedelbart infinner sig får varje rättänkande människa att rysa.

    Frågan är hur det stämmer övere ns med mänskliga rättigheter, grundlag m fl dokument.

    Och oavsett, det är ett införande som är direkt obehagligt. Det måste skrotas. Det här är ju vansinne.

    SvaraRadera
  63. Nyspråket har etablerat sig som modersmål i alla sfärer tydligen - även transportsfären. "Fria rörligheter" - det slår nästan till och med Stockholmsprogrammets "Frihet", "Rättvisa", "Säkerhet".

    Och så hundratals miljarder i budgetunderskott ovanpå det.

    Nu får nog makten ta och ge sig.

    SvaraRadera
  64. Nu måste folk resa sig som en man och protestera - detta är helt uppåt väggarna.

    SvaraRadera
  65. Resande till Borås som har rent mjöl i påsen har inget att frukta.

    SvaraRadera
  66. Johan Ingerö:

    Det är väldigt svårt att försöka vara opinionsbildare och konsult samtidigt.

    Du kanske skall försöka hålla isär dina roller?

    SvaraRadera
  67. Ja, eller göra som du och skriva anonymt. :-)

    SvaraRadera
  68. @Johan:

    "av folk som tror att de registreras av en autonom CIA-avdelning på Saturnus så fort de visar upp sitt ID eller handlar med sitt VISA."

    Du tror inte att det blir svårt att ta dina argument på allvar när du ogrundat avfärdar alla som inte tycker som dig som psykiskt sjuka?

    SvaraRadera
  69. Till förra kommentaren: Det är sånt de tar till när argumenten tagit slut. Och varför gör de det? Därför att dom har FEL. Det finns inget trovärdigt sätt att argumentera för det här. När ska folk fatta att genomskåda den neo-liberala fanatismen. Den alstrar nyspråkliga innebörder på löpande band. "Osund konkurrens" betyder att någon lackat ur för att någon annan håller lägre priser samt ifall Sverige vägrar utlandsprivatisera vinsterna och inhemskt solidariskt finansiera förlusterna. Det betyder även om någon invänder mot att kartellbildningspriserna hela tiden justeras uppåt.
    "Frihet", "Säkerhet", "Rättvisa" - ja det vet vi ju alla vad det betyder enligt Stockholmsprogrammet och dess högerspöklika författare.

    SvaraRadera
  70. Dr M: Ja, precis! Det finns INGEN som helst anledning för SJ att lagra personuppgifter, ÄVEN om biljetten är personlig!

    Ty det räcker med att trycka namnet på biljetten, som ska matcha namnet på en ID-handling, som har en bild som ska matcha din nuna.

    Alltså; lagring av personuppgifter behövs inte för att biljetten ska vara personlig, och lagringen är därmed olaglig databehandling av personuppgifter.

    SvaraRadera
  71. Allvarligt talat Johan Ingarö,

    Vad är det för hjärndöd argumentation du framför här? Att man tvingas visa legitimation i en situation är INTE ett argument för att man behöver det i en annan. Flygsäkerheten styrs av Luftfartsverkets regelverk som i sin tur är baserad på lag och förordning. Något sådant föreligger inte i fallet med SJ.

    /Rickard

    SvaraRadera
  72. Visst, man kan alltid förlöjliga meningsmotståndare med att prata om CIA på saturnus.

    Johan Ingarö förstår bara en bits pussel, FRA är en bra stor bit han kan ha åsikter om. Saker som samkörning av dataregister, sociogram m.m finns inte i Johan Ingarös värld.

    Om vi inte säger emot de små registreringarna varför ska vi då bry oss om de stora?

    SvaraRadera
  73. Johan/Ingerö

    Vi är registrerade vid flygresor. Sålunda gör inte ytterligare en registrering något.

    Bra argument säkerligen men jag är rätt säker på att det hör hemma på den här sidan.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel

    SvaraRadera
  74. Det absolut enklaste vore väl att helt enkelt ge fan i att sälja de utsatta typerna av biljetter, no?

    Ingen kränkning, ingen svarthandel.

    SvaraRadera
  75. SJ:s utspel sker inte i ett politiskt ideologiskt tomrum - varifrån kommer initiativet. Det liknar ju politiska förslag som finns i anslutning till Stockholmsprogrammet. Jag tycker att detta är extremt obehagligt. Finns det direktiv, propåer eller påtryckningar från politiker om att införa det här. Och motiveringen tycker jag är betänkligt svag. Man kan undra om något annat ligger bakom.

    SvaraRadera
  76. Vill hålla med den som frågade varför SJ skall behålla uppgifter om resorna ALLS. En månad? Varför det? Biljetten gäller väl bara för ett visst datum???

    SvaraRadera
  77. SJ är ohederliga om detta och bör misstros. De hävdar att det bara handlar om att kolla att namnet stämmer med biljetten. Syftet är inte att hindra bedrägerier vid kontantuttag av 20 tusen kronor.

    Trots detta vill SJ ställa nästan lika höga krav på ID som vid kontantuttag. Exempelvis tänkte de vägra att acceptera ID från de andra nordiska länderna och kräva pass eller det dyra nationella ID-kortet.

    Och pappserslösa flyktingar som flytt från diktaturstater kan inte längre resa med SJ (de lär känna igen polisstatens metoder).

    "SJ backar om passkrav för nordiska medborgare"
    http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_3467983.svd

    SvaraRadera
  78. SJ väljer uppenbarligen att låta bli att förstå argumentationen, av någon anledning vill de verkligen registrera resandet.

    Dags att anlägga moteld. Jag tänker mig två saker man kan göra.
    För det första, när du ska ut och åka tåg tejpa över allt utom namn och bild på ditt leg, glöm inte streckkoden på baksidan. SJ får all information de har nytta av och du slipper avslöja ditt personnummer.
    För det andra, dags att spela tit-for-tat! Innan du visar din (modifierade) legitimation begär legitimation av konduktören. Nöj dig bara med ett riktigt ID-kort. Begär att de hämtar det om de inte har det med sig, om de visar någon typ av SJ-leg så kolla att de stämmer överens och använd båda. Fotografera av båda sidor av legitimationen och konduktörens ansikte, en sunkig mobilkamera duger utmärkt. Anledningen till detta är dels att det är inte en speciellt bra ide att vifta med sin legitimation på ett okontrollerat sätt, faran för identitetsstöld är högst verklig, jag har provat och det var inget kul, dels att framkalla ett visst obehag och få konduktören att på ett handfast sätt förstå vad du tycker om situationen.

    För de som är så lagda så är det dags att slå vad över hur länge det dröjer innan konduktörsfacket börjar gnälla högljutt...

    SvaraRadera
  79. Nu är jag så trött på alla dessa "Men de gör ju så"-argument. Det handlar om argumentationsfel från Johan och Johan (tror jag det var) som kallas för Statistiska argumentationsfel.

    -Nästan alla sätt att resa kräver leg.
    -Tåg är ett sätt att resa.
    -Alltså kan tåg kräva leg.

    Eller

    -Nästan alla fåglar kan flyga.
    -Pingviner är fåglar.
    -Alltså kan pingviner flyga.

    Jag ser inte problemet med "den svarta marknaden". SJ fick pengarna de begärde och resten ska de skita i.

    Auktioner är ju lagliga men bedrivs på samma sätt. Jag köper en grej och säljer den dyrare.

    Det var inte många veckor sedan man rapporterade om att företag bunkrade upp med influensavaccin för att sedan sälja det dyrare när det blev svårare att få tag på men inte fan införde apoteket legkoll på Alvedon.

    Ne! Argumenten håller inte. Man har ingen nytta av att spara infon om man bara ska ha den till att kolla så att biljetten och legitimationen stämmer.

    SvaraRadera
  80. Jo! En sak till bara:

    "Den som inte har något att dölja har ingenting att frukta" är en sak till jag börjar bli slö i huvudet av.

    För att citera ur ett av PP nyhetsbrev:

    "Det argumentet är fult, falskt och ohederligt. Det är skillnad på att själv inte vilja dölja något, och att inte ha rätt att dölja något. [---] Det är helt enkelt så att vi vill ha vissa saker för oss själva. Det observeras enklast genom att de flesta av oss låser dörren när vi går på toaletten.

    Det händer inget speciellt ovanligt eller samhällshotande bakom en typisk låst toalettdörr, utan bara någonting som vi helt enkelt vill ha för oss själva. Privatliv."

    SvaraRadera
  81. Identitetskontroller pa det statliga jarnvagsmonopolet. Vad blir nasta steg, checkpoints pa motorvagarna? Vet inte vad som ar mest skrammande - SJs pafund eller att folk faktiskt accepterar det.

    SvaraRadera
  82. Jag rodnar över alla angrepp som plötsligt görs på Johan Ingerö, även om jag inte håller med honom i sak denna gång.

    Men jag undrar: hur påverkar detta legitimationskrav situationen för en papperslös flykting som försöker ta sig in i landet (och gärna till en ort som inte ligger precis vid riksgränsen)?

    För övrigt så har även jag ett unikt namn som kan likställas med personnummer. Men precis som HAX, Johan den Anonyme och många andra så argumenterar jag inte bara för min egen skull, utan för mina medmänniskor och mina framtida barnbarn, som kanske inte kommer att växa upp under en lika god stat.

    Järnvägen är något som staten har byggt för att det anses vara en viktig del i vår infrastruktur, vilket jag tolkar som att det ska vara en rättighet för folk att kunna nyttja dessa resor. SJ har monopol på flera viktiga sträckor. Då tycker jag att de ska vara ödmjuka inför vilka krav de får ställa på sina resenärer.

    SvaraRadera
  83. You can journey by scuttlebutt back different issues. Put in an appearance on the net point and barely vouch for it! [url=http://szkoleniaforex.info/]gielda forex[/url]

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.