I Mona Sahlins Sverige hade man kastat in sisådär 2.500.000.000 av skattebetalarnas pengar i att hålla en tillverkare av bilar som ingen vill köpa under armarna.
Nu tror jag inte att Sahlin skulle köpa SAAB om hon satt vid regeringsmakten. Men när man är i opposition så är det ju lätt att lova saker som man ändå inte behöver hålla.
Men vi får väl antagligen se hur hon ställer sig till frågan om 2-3 år när Spyker har slut på cash och kommer med mössan i hand till Sahlin och ber om pengar. (Ja, jag tror att borgarna förlorar nästa val). Då tror jag att det kommer vara helt andra tongångar ifrån Sahlin.
Regeringen har godkänt och garanterat 90% av ett EIB-lån på 4 miljarder. Kan inte säga att jag vet tillräckligt mycket om det hela, men om saker och ting går åt skogen senare så vill väl EIB ha tillbaka sina pengar?
Det har skett en viss panik inom alliansen både rörande nedläggningen av SAAB och sjukförsäkringen. Istället för att visa principfasthet så backar de. För snart är det val.
Så Spykers köp är fortfarande vårat problem, trots att vi inte lever i Mona Sahlins Sverige. Ännu.
Är något särskilt dåligt med Saab eftersom ingen vill köpa en sån bil? Trafiksäkrare än de flesta verkar den vara i alla fall.
Jag har läst ett brev från gamla fru talman Birgitta Dahl till en västsvensk uppfinnare där hon tydligt förklarar att staten har väldigt stora borgensåtaganden gentemot energi- och oljeindustrin. Förstå strypsnarans effekter! Ingen borgenär vill väl arbeta för att gäldenären skall tippa omkull?
Är det andra spelregler nu som gäller som tillåter att energibolagen (läs kärnkraftsindustrin) helt kallt och krasst får spela med energipriserna och kamma in mångmiljardvinster?
Sveriges skattebetalare står ju som borgenär för lånet. Saab har inte gått med vinst på ett bra tag (ca 20 år) och Spyker verker inte vara ett så seriöst företag där ledningen fattar bra beslut. Jag tror att Spyker Saab kan överleva några år på lånet, men sen kommer det att bli jobbigt för dem. Och de kommer inte att kunna betala tillbaka lånet. Vad händer då? Jo, borgenärerna (som inte skrivit på ett enda papper) måste betala lånet.
Istället för att visa principfasthet så backar de. För snart är det val
Dom har inte backat om vare sig sjukfärsäkringen eller Saab. Att Reinfeld som vanlig ser ut som han ska börja grina när han får en fråga är inte att backa.
Problemet med saab är inte att ingen vill köpa bilen som sådan.
Deras problem är att de inte har nån volym på produktionen och för litet modellsegment att spela med.
Många tillverkare idag går dessutom samman i produktionen av modeller som bygger på samma bottenplatta t.ex. för att minska kostnader och effektivisera.
SAAB är inte i närheten av ett sånt produktions- och effektivitetstänk. De släpar efter helt enkelt. Fabriken borde därför ställa om och producera nåt som mer motsvarar kapaciteten i Trollhättan.
Tyvärr är det inte så tankegångarna går. Folk är ärligen ledsna och besvikna för att SAAB kan tänkas försvinna som bilmärke.
Det är sorgligt att lyssna på sån klagosång.
Vilket är viktigast? Sentimentalitet kring ett bilmärke eller att skaffa nya tidsanpassade jobb till Trollhättan?
Man slänger inte friska pengar efter dåliga pengar. Det lär Spyker få erfara såvida de inte stäler om skutan i Trollhättan radikalt.
Jag kan säga precis vad problemet med Saab är. Deras bilar kostar ju för fan lika mycket som en schysst AUDI, VW, Merza, BMW, vad blir valet liksom, klart man tar tyskt kvalitetsmärke före.
De vore lite som om IKEA började ta samma priser som MIO på möbler, skulle aldrig funka.
SAAB bygger sina bilar på samma bottenplatta som Opel (och numera även Buick). Så det effektivitetstänket finns. Med stor sannolikhet kommer SAAB även fortsättningsvis bygga bilar på GM-plattform genom licens.
Personligen skulle jag i SAAB:s ställe försöka få access till VW:s plattformsteknik som medger större flexibilitet.
Det är bättre för den globala kapitalismen om Sverige inte gör som alla andra stater och skyddar sin egen industri. Sverige bör utgöra exempel för till exempel Västtyskland Frankrike Usa och Kina och om vi skiter i vår industri så kommer dom säker att göra det också och på det sättet kommer vi alla svenskar att ha fått förmånen att känna att vi gjort rätt och följt den reglbok som alla andra skiter i.
Ungefär som när sossarna styrde och vi skulle vara bäst i världen på att vara sosserier. Tron är viktigare än allt annat.
Vadå som ingen vill köpa? SAAB har bland de trognaste kunder som finns. Eller hade i alla fall, tills GM kom på att man skulle förstöra SAAB genom att kalla en Subaru och en Trail Blazer för SAAB. Om SAAB börjar bygga SAAB:ar igen så kommer de trogna kunderna köpa SAAB igen...
Och att SAAB gått med förlust i 20 år i rad är snararen en ekonomisk konstruktion från GM än en verklig sanning...
Det är bättre för den globala kapitalismen om Sverige inte gör som alla andra stater och skyddar sin egen industri. Sverige bör utgöra exempel för till exempel Västtyskland Frankrike Usa och Kina och om vi skiter i vår industri så kommer dom säker att göra det också och på det sättet kommer vi alla svenskar att ha fått förmånen att känna att vi gjort rätt och följt den reglbok som alla andra skiter i.
Ju längre man håller en industri under armarna när den lättat från verklighetens mark, desto hårdare blir fallet.
Bara för det skall jag gå ut och sätta mig i Saaben som drar strax under 0.5lit/mil i blandad vinterkörning (ej Saabutvecklat bränslesystem, resten original), bara för att känna hur det känns köra en så pass erbarmligt dålig bil med svårmätbara avgaser.
Jag tror inte Sahlin skulle köpa SAAB heller. Hon och hennes pack skulle antagligen göra exakt som nuvarande regeringen gjort, nämligen skramlat ihop pengarna som behövdes för att investera, men sedan skitit i saken och bara smusslat undan en stor bit av summan, samtidigt som de snackar bort sig om saker såsom lånsäkerhet och undersökningar.
Micke, Både Reinfeldt och Sahlin är EU marionetter tro inget annat, de måste fråga EU om lov innan de kan fatta viktiga beslut,gäller även denna affär(ekonomi)som allt annat.
Både Saab och Volvo va ju ganska populära hos amerikanjudarna, som ogärna köpte tyska eller japanska bilar. Saab kanske mer av singelmän, säger min fördom. Syns även i filmer. Den marknaden kanske är körd. Det har gått lite för lång tid. Till de som vill ha en lite annorlunda bildesign till rimligt pris, vars största konkurrent kanske är Citroën kan de nog lyckas. Vill de bli storsäljare är nog redan misslyckandet påbörjat.
Men vänta nu lite. Piratpartiet i riksdagen skulle ju satsa "2.500.000.000 av skattebetalarnas pengar i att hålla en tillverkare av bilar som ingen vill köpa under armarna". Eller har piratpartiet en uppfattning om industristöd?
Det är ju nån som vill köpa, men det satt långt inne.
SvaraRaderaMen vad säger Sahlin nu? Är hon glad för arbetarnas skull, eller är hon ledsen över att förlora ett debattämne?
Svenska staten ska inte äga biltillverkare.
Nu tror jag inte att Sahlin skulle köpa SAAB om hon satt vid regeringsmakten. Men när man är i opposition så är det ju lätt att lova saker som man ändå inte behöver hålla.
SvaraRaderaMen vi får väl antagligen se hur hon ställer sig till frågan om 2-3 år när Spyker har slut på cash och kommer med mössan i hand till Sahlin och ber om pengar. (Ja, jag tror att borgarna förlorar nästa val). Då tror jag att det kommer vara helt andra tongångar ifrån Sahlin.
Regeringen har godkänt och garanterat 90% av ett EIB-lån på 4 miljarder. Kan inte säga att jag vet tillräckligt mycket om det hela, men om saker och ting går åt skogen senare så vill väl EIB ha tillbaka sina pengar?
SvaraRaderaDet har skett en viss panik inom alliansen både rörande nedläggningen av SAAB och sjukförsäkringen. Istället för att visa principfasthet så backar de. För snart är det val.
Så Spykers köp är fortfarande vårat problem, trots att vi inte lever i Mona Sahlins Sverige. Ännu.
Är något särskilt dåligt med Saab eftersom ingen vill köpa en sån bil? Trafiksäkrare än de flesta verkar den vara i alla fall.
SvaraRaderaJag har läst ett brev från gamla fru talman Birgitta Dahl till en västsvensk uppfinnare där hon tydligt förklarar att staten har väldigt stora borgensåtaganden gentemot energi- och oljeindustrin. Förstå strypsnarans effekter! Ingen borgenär vill väl arbeta för att gäldenären skall tippa omkull?
Är det andra spelregler nu som gäller som tillåter att energibolagen (läs kärnkraftsindustrin) helt kallt och krasst får spela med energipriserna och kamma in mångmiljardvinster?
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaDet är tyvärr inte endast deras problem.
SvaraRaderaSveriges skattebetalare står ju som borgenär för lånet. Saab har inte gått med vinst på ett bra tag (ca 20 år) och Spyker verker inte vara ett så seriöst företag där ledningen fattar bra beslut. Jag tror att Spyker Saab kan överleva några år på lånet, men sen kommer det att bli jobbigt för dem. Och de kommer inte att kunna betala tillbaka lånet. Vad händer då? Jo, borgenärerna (som inte skrivit på ett enda papper) måste betala lånet.
Så, nej, det är inte bara deras problem.
och i borgarnas Sverige har man låtit Riksbanken trycka upp 400 miljarder till Svenska banker.
SvaraRaderaJag har väldigt svårt att se nyttan av påhopp som dessa då båda sidorna är helt bakom flötet.
De har gjorts en affär?
SvaraRaderaVad tråkigt för er.
Istället för att visa principfasthet så backar de. För snart är det val
SvaraRaderaDom har inte backat om vare sig sjukfärsäkringen eller Saab.
Att Reinfeld som vanlig ser ut som han ska börja grina när han får en fråga är inte att backa.
Reinfeld är en marionett och han KAN inte backa.
Problemet med saab är inte att ingen vill köpa bilen som sådan.
SvaraRaderaDeras problem är att de inte har nån volym på produktionen och för litet modellsegment att spela med.
Många tillverkare idag går dessutom samman i produktionen av modeller som bygger på samma bottenplatta t.ex. för att minska kostnader och effektivisera.
SAAB är inte i närheten av ett sånt produktions- och effektivitetstänk. De släpar efter helt enkelt. Fabriken borde därför ställa om och producera nåt som mer motsvarar kapaciteten i Trollhättan.
Tyvärr är det inte så tankegångarna går. Folk är ärligen ledsna och besvikna för att SAAB kan tänkas försvinna som bilmärke.
Det är sorgligt att lyssna på sån klagosång.
Vilket är viktigast? Sentimentalitet kring ett bilmärke eller att skaffa nya tidsanpassade jobb till Trollhättan?
Man slänger inte friska pengar efter dåliga pengar. Det lär Spyker få erfara såvida de inte stäler om skutan i Trollhättan radikalt.
Jag kan säga precis vad problemet med Saab är. Deras bilar kostar ju för fan lika mycket som en schysst AUDI, VW, Merza, BMW, vad blir valet liksom, klart man tar tyskt kvalitetsmärke före.
SvaraRaderaDe vore lite som om IKEA började ta samma priser som MIO på möbler, skulle aldrig funka.
-> LD
SvaraRaderaSAAB bygger sina bilar på samma bottenplatta som Opel (och numera även Buick). Så det effektivitetstänket finns. Med stor sannolikhet kommer SAAB även fortsättningsvis bygga bilar på GM-plattform genom licens.
Personligen skulle jag i SAAB:s ställe försöka få access till VW:s plattformsteknik som medger större flexibilitet.
Staten borde ha vägrat att ge detta villkorslån. Spyker har blåst svenska staten.
SvaraRaderaJag misstänker att de i första hand är ute efter EIB-lånet och kommer att mjölka iväg dessa pengar till egna konton.
Detta är en superrisk. Om de lyckas blir de stenrika, om de misslyckas får svenska skattebetalare betala notan.
Lägg ner SAAB, nu!
Det är bättre för den globala kapitalismen om Sverige inte gör som alla andra stater och skyddar sin egen industri.
SvaraRaderaSverige bör utgöra exempel för till exempel Västtyskland Frankrike Usa och Kina och om vi skiter i vår industri så kommer dom säker att göra det också och på det sättet kommer vi alla svenskar att ha fått förmånen att känna att vi gjort rätt och följt den reglbok som alla andra skiter i.
Ungefär som när sossarna styrde och vi skulle vara bäst i världen på att vara sosserier.
Tron är viktigare än allt annat.
Vadå som ingen vill köpa? SAAB har bland de trognaste kunder som finns. Eller hade i alla fall, tills GM kom på att man skulle förstöra SAAB genom att kalla en Subaru och en Trail Blazer för SAAB. Om SAAB börjar bygga SAAB:ar igen så kommer de trogna kunderna köpa SAAB igen...
SvaraRaderaOch att SAAB gått med förlust i 20 år i rad är snararen en ekonomisk konstruktion från GM än en verklig sanning...
Det är bättre för den globala kapitalismen om Sverige inte gör som alla andra stater och skyddar sin egen industri.
SvaraRaderaSverige bör utgöra exempel för till exempel Västtyskland Frankrike Usa och Kina och om vi skiter i vår industri så kommer dom säker att göra det också och på det sättet kommer vi alla svenskar att ha fått förmånen att känna att vi gjort rätt och följt den reglbok som alla andra skiter i.
Ju längre man håller en industri under armarna när den lättat från verklighetens mark, desto hårdare blir fallet.
Bara för det skall jag gå ut och sätta mig i Saaben som drar strax under 0.5lit/mil i blandad vinterkörning (ej Saabutvecklat bränslesystem, resten original), bara för att känna hur det känns köra en så pass erbarmligt dålig bil med svårmätbara avgaser.
SvaraRadera@peter Harold:
SvaraRaderaOK, I stand corrected. Håller med dig om att de borde sikta på VW:s plattform istället.
Jag tror inte Sahlin skulle köpa SAAB heller. Hon och hennes pack skulle antagligen göra exakt som nuvarande regeringen gjort, nämligen skramlat ihop pengarna som behövdes för att investera, men sedan skitit i saken och bara smusslat undan en stor bit av summan, samtidigt som de snackar bort sig om saker såsom lånsäkerhet och undersökningar.
SvaraRaderaLåter som något hon vore bra på, med.
Micke, Både Reinfeldt och Sahlin är EU marionetter tro inget annat, de måste fråga EU om lov innan de kan fatta viktiga beslut,gäller även denna affär(ekonomi)som allt annat.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaBåde Saab och Volvo va ju ganska populära hos amerikanjudarna, som ogärna köpte tyska eller japanska bilar. Saab kanske mer av singelmän, säger min fördom. Syns även i filmer.
SvaraRaderaDen marknaden kanske är körd. Det har gått lite för lång tid. Till de som vill ha en lite annorlunda bildesign till rimligt pris, vars största konkurrent kanske är Citroën kan de nog lyckas.
Vill de bli storsäljare är nog redan misslyckandet påbörjat.
Tror jag.
Fast jag har inte sällan fel
Men vänta nu lite. Piratpartiet i riksdagen skulle ju satsa "2.500.000.000 av skattebetalarnas pengar i att hålla en tillverkare av bilar som ingen vill köpa under armarna". Eller har piratpartiet en uppfattning om industristöd?
SvaraRadera@Anonym
SvaraRaderaNej, det här är bara pirater (och övriga) som läser en av HAX helt privata funderingar och luftar sina högst personliga åsikter.
Jag har hört pirater som anser att industri som inte bär sig själv bör brinna inne, och jag har hört pirater som hejar för statligt monopol.
Ingendera vill se de åsikterna på riksdagsprogrammet, då de tre frågor vi redan driver kommer att bli tuffa nog ändå.
Vår uppgift kommer förutom de tre frågorna vara att säga "NEJ!" med eftertryck åt en massa vansinniga förslag i övrigt.