2010-01-25

MEP-strulet fortsätter

Att utse "president" och "utrikesminister" för EU gick som bekant på ett ögonblick, när Lissabon-fördraget trädde i kraft.

Vad gäller de folkvalda fortsätter strulet - utan att någon vet riktigt hur lång tid det kommer att ta innan de nya ledamöterna i Europaparlamentet får tillträda eller ens bli observatörer.

Nu verkar det som om det pågår en dragkamp mellan parlamentet och ministerrådet i frågan.

5 kommentarer:

  1. Ska det ordnas med observatörer.
    Har de förklarat krig och mot vem.

    SvaraRadera
  2. underbart, Sarkozy försöker obstruera igen..

    SvaraRadera
  3. Där har vi en gubbe som är i stort behov av en clue-by-four...

    SvaraRadera
  4. Tänk så mycket smidigare EU hade fungerat på alla fronter om man utvisade Frankrike. Två perioder för interference ungefär.

    SvaraRadera
  5. Situationen är faktiskt lite komplicerad.

    Fördraget om Europeiska unionen som ändrades genom Lissabonfördraget fastställer i Artikel 14 att det ska finnas 750 ledamöter och att Europeiska rådet ska fastställa fördelningen mellan länderna på Europaparlamentets initiativ och godkännande.

    Europaparlamentet har tagit ett sådant initiativ, men någon beslut kunde inte fattas före valet 2009, eftersom ändringen då inte trätt i kraft.

    Ingen hade räknat med att det skulle dröja så länge att få fördraget antaget.

    Det framgår också av artikel 14 att parlamentets ledamöter ska utses genom val och för en tid av fem år.

    För svenskt vidkommande är det enkelt. Vi har partival med kandidatlistor. Vi skulle kunna göra det enkelt och bara fortsätta mandatfördelningen. Detta kräver nog dock ett särskilt riksdagsbeslut får man förmoda.

    Så enkelt är det inte i andra länder där man kanske skulle ha behövt göra valkretsändringar och annat.


    En första slutsats skulle kunna vara att länder får skylla sig själva som inte har förberett sig. Men det är knepigt om man tänker sig att ett land har flera valkretsar. Om fördraget inte hade varit godkänt, så hade ju en del av landet fått ett mindre inflytande och det är väl inte helt rättvist.

    De länder som inte har något valsystem där man lätt kan ta fram nya ledamöter så måste man antingen bryta regeln att ledamöterna ska utses i val, eller regeln att ledamöterna ska väljas på fem år. Men då måste det först förhandlas fram och godkännas på samma sätt som andra fördragsändrigar. (Tekniskt blir det nog ett protokoll.)

    I någon mening måste man också hantera att Tyskland nu har tre ledamöter för mycket. Det är tekniskt sett ett fördragsbrott och vill man jävlas så skulle man kunna hävda att Europaparlamentet inte är beslutsmässigt enligt gällande fördrag. Även om parlamentet är utsett med det då gällande fördraget, så finns det ju inget undantag för den här situationen i det nya.

    Man kan inte rimligen fatta ett beslut med innebörden att Tyskland får fortsätta ha 99 ledamöter, för det är ju också ett fördragsbrott. Å andra sidan, varje annat beslut skapar problem för Tyskland som då måste sparka tre ledamöter.

    Ett sätt vore att bestämma sig för att tåget har gått och att parlamentsbestämmelserna får slå igenom först i nästa val, 2014. Fast en sådan ordning måste nog också ratificeras på något vis.

    Det är faktiskt en riktig soppa som våra ledare skapat.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.