2011-04-18

Datalagringen: Utvärderingen nu online


Även om EU-Kommissionens presskonferens om utvärdering av datalagringsdirektivet inte börjar förrän kl 14:30 - så finns dokumentet nu online (PDF).

Pressreleasen finns här och länk till livesändningen av presskonferensen kl 14:30 här.

Uppdatering: Redan av kommissionens pressmeddelande framgår att datalagringsdirektivet måste omarbetas. Det vill säga det direktiv som regeringen och (s) inte såg några problem med, så sent som för ett par veckor sedan. Det direktiv som EU-kommissionär Malmström vill bötfälla Sverige för att inte ha genomfört.

Uppdatering 2: Innan kommissionens omarbetar datalagringsdirektivet kommer man att genomföra en bred konsultation. Här blir det viktigt att organisationer med intresse för integritet, berörda företag och samhällsdebattörer med känsla för medborgarrätt gör sina röster hörda.

Uppdatering 3 - från SvD: "I utvärderingen uppges att många länder inte bara låter polis och åklagare få del av trafikdatan. I 14 medlemsstater får säkerhets- och underrättelsetjänster också begära ut uppgifter. I sex medlemsstater omfattas även skatte- och tullmyndigheter av den rätten."

Se även: DN, Nyheter24 & SR

Uppdatering 4: På presskonferensen duckar Malmström för Europaportalens fråga om varför man vill tvinga medlemsstater att införa ett direktiv som ändå skall ändras. Hon menar att sådana är reglerna, typ.

Uppdatering 5: Malmström säger nu att det kan handla om åratal innan förslaget om förändringar ligger klart för beslut. (Och till dess skall alla tillämpa och implementera ett direktiv som man nu konstaterat är dåligt..?)

Se även: Pirate MEP Christian Engström (in English), Piratpartiets pressmeddelande, Anna Troberg och Mark Klamberg.

Fler... Motpol, Mina Moderata Karameller, Sebastian Hallén.

Se även: Europaportalen och EDRi.

Och ett gäng till... Zac, Juristens funderingar, Lite av varje och IDG.se.

Tisdagens skörd: Skivad lime, Isak Engqvist, Kunskapssamhället och Värmlandspiraten.

16 kommentarer:

  1. Det vi har att vänta är knappast "DLD light" utan en pyntad version. Begreppet proportionalitet kommer att reduceras till en fråga om lagringstider och vilka som ska ha tillgång till trafikuppgifterna. Detta antydde också Malmström igår. I övrigt kommer man att precisera syften och lappa och laga lite där det behövs. I grunden kommer inte mycket att ändras.

    SvaraRadera
  2. Särskilt svagt är partiet om nyttan av den lagrade informationen. Jag tycker det är lite väl mycket cirkelresonemang.

    Eftersom direktivet nu finns och information lagras så är det ju klart att informationen används. Det är ju inte samma som att säga att ett brott inte hade gått att lösa det utan datalagring. Viss information lagras ju ändå och sen hade man ju fått hitta andra metoder.

    Dessutom är det ju fritt att rikta diverse tvångsmedel mot personer som är misstänkta och då kan man ju ta mycket av det där.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker man gör det alldeles för lätt för sig när man talar om den tekniska utvecklingen.

    I princip nämner man bara anonyma kontantkort, men i praktiken läcker ju hela direktivet som ett såll.

    Telefoni är snart bara en tjänst av många på internet. Operatörerna kommer inte att kunna ha koll på vem som kommunicerar med vem.

    SvaraRadera
  4. Syftet med direktivet är ju att göra det rättvist för alla operatörer på den europeiska marknaden. Här är mitt förslag till omarbetat direktiv.


    Enda artikel: Ett medlemsland får föreskriva att operatörer ska lagra information om elektronisk kommunikation som förmedlas genom deras nätverk. Medlemslandet ska fullt ut ersätta operatörerna för de kostnader som uppstår genom datalagringen.


    Kort, enkelt och rättvist. Alla operatörer ersätts ekonomiskt. Länderna får själva välja hur ont det ska göra. Hur svårt ska det vara?

    SvaraRadera
  5. Något att fundera över:

    hela direktivet vilar på grunden att det inte är ett rättsligt samarbete utan endast en reglering av den inre marknaden, dvs. det officiella syftet är att se till att data- och teleoperatörer i olika EU-länder alla utsätts för lika ekonomiskt betungande krav från myndigheterna så att inte konkurrensen snedvrids.

    Utan gemensam lagringstid och likvärdiga regler för ersättningar och vilka juridiska krav som ska vara uppfyllda vid utlämning av uppgifter (vilket i sin tur styr volymen och därmed kostnaderna) får man naturligtvis inte till stånd någon kostnadsharmonisering. Men om man nu vill rätta till detta genom att gå in och detaljreglera vilka krav som ska vara uppfyllda för att uppgifter ska lämnas ut, ja då är det svårt att komma ifrån det som alla vet, dvs. att DLD:et egentligen är ett förtäckt rättsligt samarbete. Hur man än gör blir det alltså fel någonstans.

    Förresten är det intressant att 90% av den data som begärs ut inte är äldre än 6 månader och 70% inte äldre än 3 månader.

    @Johan Tjäder:
    Lysande förslag.

    SvaraRadera
  6. Johan Tjäder

    Uselt förslag, eftersom kunderna kommer att få betala för lagringen.

    SvaraRadera
  7. Nej Tristan:

    Skattebetalarna står för notan!

    SvaraRadera
  8. Anonym: I detta fallet kan nog kunder och skattebetalare nästan till fullo vara exakt samma grupp.

    SvaraRadera
  9. Det där med att det ska vara lika för alla företag i EU känns lite krystat. Jag menar, om Bredbandsbolaget höjer priset med 1000 kr/månad för datalagring kan jag ju inte bara ringa en Spansk operatör och be dem koppla in min lägenhet på deras nätverk. Och skulle de kunna det vore de också tvungna att ta ut motsvarande avgift för lagring av svensk trafik.

    SvaraRadera
  10. @Tristan
    Du missförstod nog litet. Dagens system bygger på att alla EU-länder tvingas införa datalagring för att det inte ska bli någon snedvridning av konkurrensen. Vad Johan Tjäder säger är att det inte behöver vara så. Med regler som säger att de stater som är så tokiga att de inför datalagring måste kompensera företagen som berörs finns det inte längre någon snedvridning av konkurrensen och därmed inga skäl att göra datalagring till en överstatlig fråga.

    Om någon skulle mena att det är svårt att veta hur hög kompensationen bör vara är den självklara invändningen att det rimligtvis inte kan bli sämre än idag då kostnaderna inte är harmoniserade alls.

    SvaraRadera
  11. Har inte studerat partiet ingående men ser man hur det gick för det EU-kritiska finska partiet Sannfinländarna så kan man konstatera att eu-skeptisism lönar sig. Synd bara att eu-kritiska partier tenderar att vara tokiga/obalanserade i andra frågor.

    /Johan

    SvaraRadera
  12. En liten glömd detalj.

    Spårsändardirektivet innefattar ju inte bara mobiltelefoni, utan all elektronisk kommunikation inklusive dina e-mail, "google-sökningar", webplatser som du besöker samt vilka du har kontakt med på ex. facebook och andra sociala medier, givetvis gäller detta inte bara din privata kommunikation utan också din kommunikation på jobbet.

    Sammantaget kommer denna lagring att resultera i en stor mängd data som är väldigt känslig för både privatpersoner och företag. Och all denna information skall enligt detta direktiv lagras hos tjänsteleverantörer i EU.

    I direktivet så skyfflar man över ansvaret hur denna information skyddas på leverantörerna, utan att precisera någon standard över hur detta skall gå till, och här uppstår ett problem.

    Hur skall en mindre leverantör kunna garantera att han kan skydda sina kunders kommunikation, när inte ens dom största i branchen kan ge fullständiga garantier?

    Jag hävdar att detta direktiv gynnar ett ogliopol av elektronisk kommunikation i europa och är direkt konkurenshämmande för mindre tjänsteleverantörer inom elektronisk kommunikation.

    För att få en bättre förståelse av problemet rekommenderas:

    "Anatomy of an Attack"
    http://blogs.rsa.com/rivner/anatomy-of-an-attack/

    Och för den intresserade
    "WikiLeaks Cable about Chinese Hacking of U.S. Networks"
    http://www.schneier.com/blog/archives/2011/04/wikileaks_cable.html

    Termen "informationsmäklare" riskerar att få en helt ny innebörd.

    SvaraRadera
  13. "Johan Tjäder

    Uselt förslag, eftersom kunderna kommer att få betala för lagringen."

    Vilket enbart sätter press på regeringen i det aktuella landet. Det är alltså upp till varje enskild nation hur de väljer att göra. Nationellt självstyre med andra ord.

    SvaraRadera
  14. Skönt att det är en svensk som vill driva igenom den här soppan, eller kanske inte om jag tänker efter. Så jävla tragiskt och pinsamt att vi banansvenskar som tar den personliga integriteten på allra största allvar ska behöva bli uppläxade och förnedrade av en av våra egna!

    Datalagringen är det enda Malmström någonsin kommer att bli ihågkommen för och det är rätt åt henne!

    SvaraRadera
  15. "I sex medlemsstater omfattas även skatte- och tullmyndigheter av den rätten."

    Nu blir man ju nästan skrämd. Är det någon som vet vilka dessa 6 länder är?



    En bra anledning till varför Norden inte passar i EU, är att vår styvhetspolitik ("regler måste följas") inte passar ihop med kontinentens tankesätt...

    SvaraRadera
  16. Gammal artikel förvisso men:
    http://gamingzion.com/gamblingnews/sweden-could-use-eu-data-retention-directive-to-track-online-gamblers-1876


    Alltså Skatteverket kommer sannolikt i framtiden att kolla vilka sajter du besöker. T ex pokersidor, utländska banker,o s v --- allt för att få mera intäkter...

    Och det där är antagligen vad de där 6 länderna redan sysslar med...

    SvaraRadera

Kommentarsfältet är stängt, medan jag är offline augusti 2017 och ett år framöver.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.