Det där med att bygga en massa fina tåglinjer uppe i Norrland...
Jo, jag vet att kommunerna och (mp) tycker att det är jätteviktigt. Men det går ju inte så bra. Ta Botniabanan... Två av tre tåg är inställda eller försenade. Teknikstrul. Säkerhetsproblem. SJ trafikerar inte längre banan. Green Cargo och andra fraktbolag trafikerar inte banan, eftersom det är för dyrt. Det är bara lokaltrafiken som kör på landets dyraste tåglinje, fast med färre passagerare än väntat.
Man hade rent av kunnat bjuda de boende i städerna längs Botniabanan på någon miljon gratis flygresor, med en mindre prislapp.
Om man skall bygga ny järnväg – varför då inte börja bygga från storstadsområdena och utåt istället för mitt ute i skogen? Till exempel genom att knyta ihop Sundsvall och Stockholmsregionen med riktigt dubbelspår?
Eller varför inte lägga pengarna på banunderhåll på de linjer där det faktiskt reser människor – så att tågen går och går i tid? Snöröjning? Eller förbereda ihoplänkningen med kontinenten?
Jag gillar tåg som färdmedel. Därför gör det ont att se hur bakvänt man beter sig i Sverige.
Håller absolut med. Städerna bör prioriteras vad gäller nybyggen av järnvägar. Små järnvägar som redan finns bör förstås rustas upp men det är en annan femma. Storstäderna bör ha fungerande kommunikationer, inte bara på asfalt och i luften.
SvaraRaderaDet har snart skrivits lika mycket om den här biten järnväg som det skrivits om tunneln i Skåne som också kostat myket pengar och jag har aldrig sett någon som tagit i beaktande att den här biten järnväg kommer att vara del av en obruten sträcka mellan Europa och Narvik och den kommer att avändas i lika hög grad som på den tid då jag var ung på 60 och 70 talet då sträckan trafikerades med 6-8 mer eller mindre fullastade tåg i vardera riktningen ...om man tillåter det.
SvaraRaderaHär på den tätbefolkade kontinenten är det en annan femma. I Belgien finns så mycket järnvägsspår att om det blir stopp - då kan man i många fall köra runt den sträckan på lokalspår och sedan fortsätta som vanligt.
SvaraRaderaVi har snabbtåg <2 timmar till London, Paris, Amsterdam och Köln. Och nu bygger de för snabbtåg längs linjen till Luxemburg (som går vidare mot Strasbourg och Zürich.)
Vanliga tåg går så ofta att man inte behöver lära sig tidtabellen. Och det är bara på snabbtågen som det krävs platsbiljett.
Hursomhelst, har vi här svaret på varför folk sitter fast i insnöade tågvagnar pga bristande banunderhåll: pengarna flög norrut till norrlandsskogen. Det förklarar också varför den politiska adeln tassar så försiktigt runt detta. De vet ju redan att de slösat bort underhålls pengarna för Banverket/SJ på annat.
SvaraRaderaDet finns inget samband mellan tilldelade medel för järnvägsunderhåll och finansieringen av Botniabanan, den finansierades genom lån hos Riksgälden. Sen innehåller artiklarna i DN en del felaktigheter. Några säkerhetsproblem förekommer exempelvis inte.
SvaraRaderahttp://www.trafikverket.se/Aktuellt/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv2/Nationellt/201104/Felaktiga-slutsatser-om-Botniabanan-i-artikel-i-DN/
Pendeltrafiken trafikeras idag av 2 Regina tågsätt. De nya X62 levereras senare i år.
Fram tills dess att den nya vagnhallen i Umeå är färdigbyggd är det dessvärre så att Reginorna måste åka ända ner till Gävle för underhåll, felavhjälpning och reparationer.
Helt jäkla OT:
SvaraRaderaFörra månaden hade HAX följande bloggpost: Lika som bär...
Skvaller är som luftföroreningar - Svåra att helt undvika och skadliga i större doser.
Kändisskvaller är högtoxiska. Charlie Sheen har blivit aktuell som allmän hackkyckling. Att som privatperson hamna i konflikt med ett stort TV-bolag är inte lätt. I synnerhet inte om man försöker sig på någon form av medial krigföring. Det hela blir Davids kamp mot Goliat, och när David är minst sagt excentrisk så kommer Goliat aldrig att sakna ammunition.
David bjuder motstånd. Hur skall det gå?: Charlie Sheen: The Unedited Version
:-)
Här på ön har det funnits stora planer på järnväg, men den är numera nedlagd. Hela 208 meter spår blev det från färjan upp till Paradiset ett marknadstorg i Ærøskøbing, där numera Netto ligger. Mest fraktades öl. Som minne finns det kvar en godsvagn, ett minijärnvägsmuseum och en del av spåren kan fortfarande ses.
SvaraRaderaJag gillar tåg och har åkt en del uppe i norrland. I bl.a av Fiat byggda rälsbussar med en värme som inte fungerade särskilt bra vintertid. En tågstation mitt ute i skogen på väg mot Haparanda minns jag speciellt. Där stannade tåget så passagerarna kunde köpa nybakta och himmelskt goda mjuka tunnbrödssmörgåsar. Typ Polarbröd. Nedlagt. Ikea har visst öppnat något i Haparanda där man kan äta men om man envisas åka tåg dit blir det i så fall via Finland. Jag har gjort det en gång.
Så var det Tågkompaniet som kom in på spåren i norrland efter SJ. Imponerad blev jag en vinter över deras restaurangvagn. Där stod en fullt fungerande oljekamin utifall det skulle bli stopp någonstans och tåget ståendes. Tågpersonalen höll högsta klass.
När konkurrenterna såg att det gick att tjäna pengar på norrlandstrafiken bjöd de under Tågkompaniet vid en upphandling och tog över driften och på den vägen är det än idag. Blev något bättre för passagerarna? Svar: Inte det minsta. Trodde någon det?
Däremot tror jag med en förbättrad tvärkommunikation däruppe i norrland så ges folket en rejäl chans till utveckling inför framtiden. Alla behöver inte bo i storstäder, livskvalitéten är högre på landet och i små samhällen. Är en storstad med 140 miljoner invånare något att sträva efter?
I Köpenhamn / Öresundsregionen är kommunikationerna utmärkta. Här i det lilla ösamfundet är det okey. Sommartid befinner vi oss mest på vattnet. På ön är lokalbussen gratis och mellan 05-22 kan man åka med telebussen/taxi till vart som helst på ön för en ringa penning. Måste beställas i förväg. En bil behöver man egentligen inte på ön. Inte så länge DSB kör tågen utomös.
Botniabanan var en del av regeringsuppgörelsen mellan Göran Persson och Peter Eriksson. Den har egentligen inget med tågåkning att förra, även om det är någon stackare som fått testa att sitta fast ute i ödemarken.
SvaraRaderaI övrigt så kan man väl hålla med om principerna för tågutbyggnad.
Problemen med radiobaserad ERTMS på Botniabanan beror på att den fick bli testbana för Trafikeverket nya signalsystem som skall användas i hela Sverige, inte bara på Botniabanan. Just nu testas den nödvändiga programvaran i ett tåg som gör provkörningar på avslysta tågsträckor i södra Sverige och Norge. I bästa fall klart för installation i vanliga tåg i början av 2012. Om någon annan bana blivit först med radiobaaserad ERTMS hade den banan fått exakt samma problem.
SvaraRaderaAnonym@06 april, 2011 08:05
SvaraRaderaDet är en europeisk standard, så hela Europa ska ha det nya fina att tåget stannar när de tappar radiokontakten och inte vid förbestämda stoppsignaler där det möjligen går att evakuera tågen.
He he..
SvaraRaderahttp://www.dn.se/sthlm/dyr-nota-for-sparvag-city
Å varför inte lägga pengarna ännu längre bort i skogen, på sveriges i särklass hårdast belastade järnväg? En järnväg där 1/4 av hela sveriges samlade godstonnage går och där varje enskilt pesontåg idag börjar innebära miljonförluster för exportindustrin och dessutom är viktig för både export och inehmsk transport i vårt broderland i väster. En järnväg som dessutom kan ses som en livsnerv för europas stålindustri. Jag tror inte sörlänningar har en blekaste aning om hur hårt belastad den stackars malmbanans enkelspår är, än mindre hur många, ja, hundra miljarder som kommer att gå sverige förbi på grund av att det helt enkelt inte går att köra fler tåg, vilket har nästan samma implikationer på europas ekonomi eftersom tonnaget då måste köpas in från andra kontinenter och skeppas över haven.
SvaraRadera-Magnus
Om nyliberalerans sagor stämmer så är det väl bara för berörda företag att bygga banan själv och ta hem alla profiter själva.
SvaraRaderaEller hur?