2011-12-27

Efter demokratin?



Här är en intressant dokumentärfilm – den holländska After Democracy.

Filmen ställer många av de svåra och relevanta frågorna. En del är klockrent. Annat kräver lite mer hjärngynastik för att tolka och analysera. Här berörs bland annat de demokratiska strukturerna, EU, Kina, internet och den härskande klassen. OK, filmen är nästan 50 minuter lång – men nu råkar det ju vara jullov... Poppa lite popcorn och slå på helskärmsläge.

[Direktlänk] [Mer information om filmen]

14 kommentarer:

  1. GONGOs det låter väldigt likt EXPO med tanke på dess stöd från olika statliga organisationer såsom Allmänna Arvsfonden.

    SvaraRadera
  2. AA är förvisso pengar från "det allmänna" (dock inte skattepengar). Men de är inte villkorade till vissa. Däremot är EU nerlusat med GONGOs.

    SvaraRadera
  3. Oavsett om det är skattepengar eller inte så är det som du själv säger pengar från "det allmänna". Det finns dessutom en politisk agenda bakom placeringarna av dessa pengar då AAs tjänstemän bekostas av skattemedel via kammarkollegiet.

    Intressant diskussion i vilket fall som helst. Det enda som jag saknar är att dessa statsvetare, ekonomer och dyl. inte har en förståelse för de tekniska landvinningar som vi kommer att göra inom de närmsta 20 åren. Dels kommer vi att leva länge, men innebär det att vi t.ex. måste sluta jobba vid samma tidpunkt som idag?

    Sedan så kommer tekniska landvinningar att innebära minskade kostnader i t.ex. vården.

    SvaraRadera
  4. Vadda Jullov?

    Sitter alla Europeer o dricker ouzo och glogg dagarna i anda? Inte undra pa att det gar att helsefyr.

    Har i Taiwan jobbas det over jul minsann. Och over nyar. Och inget tjafs om fem veckors semester nar 5 dagar om aret racker.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Werner
    Existerar begreppet utbrändhet
    där borta i Taiwan ?!?

    Crawlin King Snake

    SvaraRadera
  7. jamenar 5 dagars semester (!)
    ppfffiuuu

    Crawlin King Snake

    SvaraRadera
  8. "Här är en intressant dokumentärfilm "
    Hur ska jag veta att jag får titta på denna film? Kommer min internet uppkoppling att fimpas.

    Får jag citera tidningar ute på nätet: T ex "I AM CONVINCED THAT CORRUPTION IS CURRENTLY ONE OF THE PRINCIPAL ENEMIES OF THE REVOLUTION."
    Granma
    Men allt blir ljusare: två sydkoreaner har getts inresetillstånd till Nordkorea.
    Cuba har utlyst tre dagars landssorg pga Kim Jong-il, President of the National Defense Commission and General Secretary of the Workers’ Party of Korea död.

    SvaraRadera
  9. Hejsan Hax, du har säkert fått denna fråga många gånger men vore glad om du hade ett litet svar iaf. Jag har med stigande oro följt utarmningen av demokrati och allt som hör därtill, politikeradel, övervakning osv osv. Jag har begrundat och diskuterat men alla tycker att man är foliehatt, har för livlig fantasi eller what not. Så väldigt få människor läser annat än kvällstidningar och de tror verkligen på allt de läser där utan att ens försöka reflektera lite iaf över vad de läser, vilka som skriver och var informationen kommer ifrån. Allteftersom åren går och allt jag oroat mig för allt snabbare blir till sanningar men fortfarande så tror ingen på det så blir jag nästan ångestfylld av vanmakt. Min fråga är att vad kan jag göra? Jag vill så gärna göra ngt men det är så många problem och så många saker som går utför så snabbt och jag är ingen speciell, har ingen expertis inom ngt område osv. Vad kan ngn som jag göra? Tack för att du kämpar! Mvh Sunniva

    SvaraRadera
  10. Sunniva, jag känner också att demokratin håller på att avvecklas, så jag vände mig till "Aktiv Demokrati" som vill utveckla den istället.

    SvaraRadera
  11. Hej Aktivdemokrati, tack för ditt svar! Jag har varit inne på er sida förut, flertalet ggr, det känns bara som att det ligger så långt bort i tiden, tyvärr, men kanske är det alltid så med bra idéer att de vid ett mer tumultartat läge alltid känns som att de ligger så långt bort? Som en framtidsutopi? Jag har en naggande känsla av att det är bråttom att kämpa mer praktiskt men kanske är det bara vanmakten som skriker och bråkar i magen :) ? Jag hoppas och tror också faktiskt att jag inte är den enda som sitter hemma och observerar vad som händer och som undrar vad man kan göra. En enskild liten människa. Så vad skulle jag kunna göra hos er i aktiv demokrati? Förutom att bara gå med? Mvh Sunniva

    SvaraRadera
  12. Tjabba Sunniva,

    Om du händelsevis är kvinna, någorlunda ung och snygg samt saknar karl kanske det kan bli du och jag mot världen?

    ;-)

    Dessvärre har du nog rätt i din analys.

    SvaraRadera
  13. Okej, låt mig sammanfatta hela filmen i en enda mening:

    Ruttna politiker och demokrati går inte ihop, låt oss därför avskaffa demokratin.

    Det är ruskigt hur långt det gått när respektabelt folk överhuvudtaget kan pladdra på sådär utan att ruinera sin karriär.

    -steelneck

    SvaraRadera
  14. Riksmobbaren Reinfeldt28 december, 2011 08:35

    Det jag började tänka på när jag såg filmen var riksmobbaren Reinfeldt. Har Reinfeldt någonsin sagt att det är viktigt att försvara demokratin eller att ett demokratiskt styre är moraliskt och systemiskt överlägset?

    Nähä, trodde inte det. Teknokrat-maktkoncentreraren Reinfeldt som hatar visioner skulle utan att tveka glida över från demokrati till auktoritärt styre med stöd av ett toppstyrt Putinskt maktparti - utan att ens ändra sitt känslo-impotenta tonläge eller inse att han gör fel eller passerar en principell gräns.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.