2012-07-02

ACTA kvar på banan. Votering på onsdag.

Det blev ingen kupp för att försöka få bort voteringen om Acta-avtalet från Europaparlamentets session denna vecka.

Nu blir det – som planerat – debatt om Acta i morgon tisdag och votering på onsdag vid efter kl 12.

Möjligen kan helgens uppmärksamhet om en eventuell Acta-kupp ha stoppat det hela. Vi vet att EU-kommissionen in i det sista har försökt påverka enskilda ledamöter för att blockera en votering.

Det finns dock fortfarande en (liten) risk för att det blir bråk om saken i samband med själva voteringen på onsdag. Men det är inte troligt, eftersom det då ändå står mellan ett nej och att vänta (på EU-domstolens åsikter).

Kampanjen för att stoppa Acta fortsätter ända fram till voteringen. Här i Europaparlamentet väller det just nu in protestmail.

8 kommentarer:

  1. Vad är det för mutkolvar som sitter i EU-kommisionen? Har svårt att tro att deras engagemang i ACTA och annat som gynnar kapitalstarka särintressen, enbart beror på kommisionärernas egna privata övertygelse. Vill vi verkligen ha icke folkvalda tjänstemän som sitter och stiftar lagar som påverkar länder i demokratiska länder?

    SvaraRadera
  2. Ett tillägg till ACTA-omröstningen, alla EU-parlamentariker får ett 50%-igt retroaktiv lönepåslag daterat från ACTA förhandlingarnas början.

    Kommer röstas ja till enhälligt av parlamentet fortare än en pensionärs torkade plommon igenom tunntarmen.

    SvaraRadera
  3. Jag är för ett ACTA. Jag ogillar verkligen hur just detta ACTA är utformat, men om vi ska frihandel inom EU behövs någon form av ACTA. Eller också kan vi bara lita på att enskilda länder inte försöker sig på någon populistisk strategi för att fixa den egna ekonomin. Det har ju funkat bra än så länge...

    Som ett litet exempel kan jag nämna när jag besökte Kina för några år sedan. Jag hade tänkt att köpa med mig några Wangmazi-knivar och en sax. Wangmazi är ett varumärke som internationellt sett bleknar i jämförelse med de stora japanska tillverkarna. Men i Kina är det ett stort märke som funnits i hundratals år.

    Problemet var att jag inte hittade någon Wangmazi-sax eller några knivar. Jag hittade enklare piratkopior som såldes överallt. Jag hittade andra varumärken som hette Wangmazi (där de bevarade Wang, 王, och Zi, 子, som är mycket typiska tecken i kinesiskan - men bytte ut det mer ovanliga ma:et i mitten mot ett annat tecken). Och jag hittade registrerade varumärken som hette "gamla Wangmazi", "äkta Wangmazi" och till och med "Wangmazi - orginalet". Slutligen köpte jag några knivar av ett annat märke trots att bekanta hävdade att en viss Wangmazi-klon var av överlägset bättre kvalitet än originalet. Det var kanske sant. När jag kom hem såg jag att Wangmazi var försatt i konkurs redan 2007.

    Många som orkat läsa hela den här kommentaren vet kanske att "upphovsrätt" och "renommesnyltning" inte översätts speciellt väl till mandarin. Men frågan är hur väl det översätts till grekiska, portugisiska eller italienska i framtiden.

    SvaraRadera
  4. Serina: Kina är inte med på ACTA. Så varför behövs då ACTA när landet som skapar alla piratkopior inte är med på avtalet överhuvudtaget?

    Du kanske skulle läsa på lite mer innan du tycker att ACTA är en bra idé...

    SvaraRadera
  5. Serina:0
    Ssargon:KO

    Var kom denna Serina-tomte ifrån?
    Man undrar om nöjesindustrin har ett gäng betalda lobbyister som trollar runt på diverse bloggar och forum, eller är det bara en nyttig idiot?

    SvaraRadera
  6. @Ssargon

    Jag misstänkte att jag skulle behöva lägga till brasklappen om att läsa hela kommentaren.

    Problemet är att förfalskade varor kommer att föras in i EU genom länder som på grund av svag ekonomi bestämt sig för att tillåta piratkopior. Eller för att låta dessa tillverkas inom landet. Sedan kan de säljas fritt inom Schengen.

    Jag driver en liten firma som gör heminredningsprylar. Jag får in en design som säljer bra ungefär vart tredje år. Året efter att jag gjort något som säljer finns kopior överallt. Då har jag ett år till på mig att hitta på något nytt. Jag gör 1-4 serier per år med 3-4 produkter i varje. Bara ett demo-ex kan kosta mig 20000 kr.

    Och idag fick jag reda på att Coop ska piratkopiera min bästsäljande produkt i Kina.

    Så ursäkta om jag känner mig grinig. Det var bara mitt levebröd. Jag är ledsen om det störde din ideologi.

    SvaraRadera
  7. @Serina

    ACTA är inte till för såna som dig. Trodde du verkligen det?

    ACTA är till för stora företag som har råd att processa, som har råd att bevaka, som har stora kända varumärken som den enskilde tulltjänstemannen kan känna till.

    Den dag du börjar ägna dig åt juridiska processer i stället för att designa nytt är du död som företagare. Det du hade behövt var en regering som i stället för att ägna sig åt ACTA och datalagring och FRA och allt vad det heter faktiskt hade ägnat sig sin kraft åt att gynna förutsättningarna för företagande här i landet. Som hade lagt lite möda att få igenom fler skattesänkningar. Som hade tagit strid i Europa för finansiellt ansvar och avregleringar för en bättre tillväxt.

    Det är så ditt lilla företag kommer att överleva. ACTA kommer att dra dig ner mot botten tillsammans med oss andra.

    SvaraRadera
  8. @Serina

    http://www.prv.se/Design/Varfor-ett-designskydd/

    /A

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.