2013-01-06

Dagsnoteringar

Mot nya, djärva mål...

I dag är sista dagen på mitt jullov. Tanken är att vara tillbaka i sadeln i morgon – efter att i princip ha sovit bort ett par veckor, efter en intensiv höst och en sväng på sjukan över jul.

Och i dag passerar denna blogg sju miljoner sidvisningar. Till det skall man lägga alla som läser bloggen via RSS (vilket jag har en känsla av är minst lika många), via (pp)-live och på andra sätt.

Det direkta antalet träffar ligger vanligtvis på 1.000 till 2.000 på vardagar, vilket naturligtvis är lägre än under bloggosfärens storhetstid – men ändå helt OK. Jag tror jag vågar påstå att denna blogg har överlevt "bloggdöden" och att den i dag har sin nisch i det svenska medielandskapet.

En hel del kort-korta utbrott och länktips går numera via Twitter. Du hittar mitt flöde (@HAX) uppe i högra hörnet på min blogg – och du är naturligtvis även välkommen att följa mig direkt på Twitter. Och i vänsterhörnet på bloggen hittar du mitt långsamma Twitterflöde (@Medieskugga) – som innehåller länkar till tyngre, längre och mer krävande saker.

Nu riktar vi blicken framåt – samtidigt som gammelmedia uppenbarligen gör allt för att gräva sin egen grav. Tidningsutgivarnas VD säger så här om tidningarnas roll i ett uppkopplat samhälle. "Länkandet är ett ofog, rent ut sagt." Hon hoppas få upp frågan på EU-nivå... [Länk»]

9 kommentarer:

  1. Naturligtvis skall det upp i EU. Allt blit ju så mycket bättre om det bestäms centralt och enligt VDns vilja. Har ingen informerat dessa att marknadslagarna gäller även om man tvångsstyr med planekonomiska över- och undertoner. Skillnaden är att korrigeringen i det planekonomiska fallet blir som en damm som till slut brister. Gammelmedia har artificiellt hållit ställningarna i väldigt många år, kanske uppåt 100. Men obalans rättas alltid till, och samhällen går mot jämviktslägen. Ju hårdare man styr desto mer belastar man vippbrädan, och då kommer brytläget att bli dramatiskt.

    SvaraRadera
  2. grattis, typ, hur har du repat dig från hjärtinfarkten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå. Lite spak, kanske. Men väldigt utvilad.

      Radera
    2. Va? Infarkt?
      -När då? Mår du bra? Allt väl?

      Radera
    3. Strax innan jul. Själva infarkten var en tämligen otrevlig upplevelse. Men med dagens läkekonst (kärlrensning och ballonger) mådde jag fina fisken redan när jag rullades in i mitt rum några timmar senare.

      Allt under kontroll. Peppar, peppar...

      Radera
    4. Och så har jag tydligen slutat röka...

      Radera
    5. Bra att du har slutat röka! Ett par goda vanor som verkligen blir vanor är allt som behövs.

      Radera
  3. Usch, nu lurade du mig! Gustafsdotter har ju slutat på TU och börjat på Utgivarna - en ny organisation som inte bara omfattar tryckta medier.

    Men ja, korkat. Det vore bättre om Utgivarna gick i spetsen för en egen söktjänst med allt det innehåll som deras medlemmar producerat och som kanskeinte ens finns fritt tillgängligt på webben.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lurade nog mig själv också. Jag trodde att det var TU som bytt namn... Tack för hinten.

      Radera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.