Men politiker är inte experter på utbildning. De kan möjligen ange vilka resultat man rimligen kan förvänta sig av en offentligt finansierad skola. Men all deras micro management stör bara skolans arbetsro.
Därför vill jag komma med ett enkelt förslag, klart att sjösättas direkt:
Betala först när eleverna har nått de kunskaps- och färdighetsmål som sätts upp.
Med andra ord: Sluta betala i förskott, utan först vid leverans. Då skall ni se att det illa kvickt blir ordning på torpet. Då finns plötsligt incitament för att skärpa till sig.
Eftersom skolpengen följer eleven oavsett om det handlar om en kommunal skola eller en friskola borde detta vara lätt att ordna.
Det kräver visserligen en opartisk, objektiv och rättvis examinering mot uppsatta mål. Men en sådan bör vi ju ha ändå, för att inte famla i blindo. På detta sätt skulle vi dessutom komma till rätta med frågan om betygsinflation och glädjebetyg.
Eftersom skolan idag finansieras med offentliga medel (skattepengar) måste naturligtvis alla skolor vara beredda att ta emot alla elever, med ett rättvist kösystem till de skolor som har fler sökande än platser.
Här blir debatten om vinst i välfärden på skolans område helt ointressant. Vilket ekonomiskt resultat en skola uppvisar är inget staten har med att göra - så länge den levererar vad som beställts.
Krångligare än så behöver det inte vara. Egentligen handlar det bara om sunt förnuft och en skissartad uppfattning om hur det där med incitament fungerar.
Sedan kan jag tycka att det är rätt oväsentligt vilken pedagogik en skola väljer att använda, hur många år ungarna tillbringar i skolan eller om utbildningen ens bedrivs i en traditionell skolmiljö. För min del skulle det vara OK om det räckte med att ge ungarna ett kunskapspiller. Det är inte viktigt - så länge skolan levererar det som har beställts.
(Allt det ovanstående i kontexten att vi måste försöka styra upp det system vi de facto har - även om det i ett vidare perspektiv finns andra, bättre alternativ till ett offentligfinansierat utbildningsväsende.)
P.S.
Jag kandiderar till riksdagen för Klassiskt Liberala Partiet »
Stöd denna blogg på Patreon »
Då skulle ju inga skolor finnas kvar i nogo-zonerna ? Eller ivartfall inga elever!
SvaraRaderaDet där balanserar marknaden. Om skolor som inte klarar att leverera försvinner, då kommer de att ersättas av sådana som gör ett bättre jobb.
RaderaLåter som ett gammalt förslag jag la fram i PP
SvaraRadera4. Skola och Utbildning: Skilj på Skolan och betygsättning för att få bort betygsinflationen och återge betygen någon sorts värde som mätare på kunskaper. Dela skolpengen i en grunddel och en resultatdel så att skolor som uppnår bättre resultat får ett tydligt ekonomiskt incitament. På detta sätt kommer ren darwinism städa ut dåliga skolor och dålig pedagogik.
OT:
SvaraRaderaDagens Industri kommentatorsfält kräver personnummer:
https://www.flashback.org/t2954933
Di:s sida:
https://www.di.se/nyheter/nu-ar-artikelkommentarerna-tillbaka-pa-dise/
Kommentarssystemet som tex DI använder sig av:
https://mitt.ifragasatt.se/?isPopup=true
Företagen får göra som de vill naturligtvis, men problemet är att man via ratsit.se kan se allas personnummer:
https://www.ratsit.se/loggain
Som medlem på Ratsit får du
Utökade träfflistor och förbättrat sök
Söka och se personnummer
Vilket gör att någon illvillig i värsta fall skriver kommentarer med andras personnummer.
/Max
Bara titta på hur internationella gymnasiet löser det, där rättas prov av andra skolor som stickprovskontrolleras av tredje part och avviker det för mycket blir skolan av med rättningsrättigheter. Detta gör att elever kan jämför sina betyg med andra länders elever. Verkar funka bra så istället för att uppfinna något nytt låt oss kopiera det på nationell nivå.
SvaraRadera