2008-07-18

FRA-listan: Detta är bara toppen av ett isberg

För tydlighets skull:

FRA-listan med de 103 namnen är inte på något sätt någon heltäckande lista över alla som FRA har avlyssnat.

Detta är bara några få av många. Sammantaget handlar det säkert om 10.000-tals människor.

Namnen på listan är alltså bara ett litet exempel på svenskar som avlyssnats av FRA – på lösa grunder och utan att det lett till utredning från Säpos sida – under slutet av 1990-talet.

Nu har FRA-avlyssningen fått 103 ansikten. Det finns tusentals och åter tusentals fler.

9 kommentarer:

  1. Såklart!
    Vi vill ha flera miljoner. Vi Wiker inte ned oss, det har Tomhylsan sagt!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att problemet är att folk inte har läst lagen ordentligt. Om man i den eminenta "En anpassad försvarsunderrättelseverksamhet (Prop. 2006/07:63)" går till sid 88, eller söker på "ljus" i dokumentet, finner man ju följande:

    "De signaler som inte sorteras ut genom sökbegreppen lagras inte utan försvinner och är inte åtkomliga för myndigheten. Tydligast illustreras detta av trådburen trafik. Denna består till övervägande del av signaler i form av rent ljus. Ljuset är bärare av data (ettor och nollor). Först när ljuset fångas in och lagras i ett datasystem går det att hantera ljuset och söka ut information. Det ljus som inte hanteras på detta sätt försvinner och är därmed borta."

    "De signaler som inte sorteras ut genom sökbegreppen" är alltså detsamma som ljus som försvinner och är borta. Om inte FRA sorterar ut signaler genom sina sökbegrepp, kommer alltså allt ljus att försvinna och vara borta. Det är alltså tack vare FRA som vi har ljus här i världen. De fångar in ljus och lagrar det åt oss i sina datasystem. När Gud sade "varde ljus", så var det FRA som fixade biffen tack vare sina sökbegrepp. Utan FRA skulle vi bara ha TOTALT JÄVLA MÖRKER!!!

    Det har säkert inte motståndarna tänkt på.

    SvaraRadera
  3. Inget argument kan vara lika starkt mot FRA-lagen som den lista du har publicerat. Det är inte ofta jag gillar det du skriver (men det händer). Detta är absolut ett undantag. Jag inte bara gillar utan vill hylla att du offentliggjort denna lista. Alla som arbetar för FRA-lagen kan börja med att ringa någon av de 103 personerna på listan och fråga hur de upplever att ha avlyssnats. Listan visar ju också att sekretessen inte är imponerande. Var kommer avlyssningen av oskyldiga svenskar hamna nästa gång?

    SvaraRadera
  4. "Ingen på listan har avlyssnats
    FRA-chefen Ingvar Åkesson tillbakavisar att de 103 personer som finns på en lista, som Datainspektionen fått, har avlyssnats av FRA.

    Jag kan klart deklarera att ingen av de personer som anges på den anonyme anmälarens lista har avlyssnats av FRA", skriver han i SvD. Det handlar istället om "överskottsinformation" från spaning mot utländska mål."
    SVT

    Överskottsinformation! Otroligt, den här killen borde få årets Bagdad Bob pris.

    Hur tror ni en organsation som denna kommer tolka begrepp som "synnerliga skäl", "yttre hot" etc.

    SvaraRadera
  5. Den som ofta reser till potentiellt fientliga länder blir på olika sätt granskad av säkerhetupprätthållande samhällsfunktioner för att verifiera att de verkligen är pukka; ibland är de det inte. Jag kan inte förstå att Du vill ha det på något annat vis.

    SvaraRadera
  6. Jag var och arbetade i det forna Sovjetunionen under åren 1989-1990. Jag arbetade i städer och regioner som varit stängda för utlänningar tills alldeles innan jag kom dit. Jag hade täta kontakter med sovjetiska myndighetspersoner av skilda slag och upplevde flera försök att få mig på en slags "informationslämnarkrok". Telefon hem till Sverige var inte att tänka på eftersom väntetiden för ett samtal hem till Sverige var ca tre veckor (KGB var tvunget att godkänna samtalet). Däremot upprätthöll jag (en av KGB godkänd) tät telextrafik med Sverige under min tid i Sovjet. Jag skulle betrakta det som väldigt underligt, rent av tjänstefel, om inte SÄPO och FRA kontrollerade min telextrafik, rent rutinmässigt, och det stör mig inte att de övervakade min telextrafik.

    SvaraRadera
  7. I en värld där man misstänker allt och alla till höger och vänster, så måste man lida av ett sjukligt tillstånd av överdriven misstänksamhet. Detta sjukdomstillstånd betecknas som "paranoia".

    "Den som drabbas av förföljelsemani upplever i sin psykos, genom att det föreligger en yttre sammansvärjning, ett uppenbart hot och försöker hantera sin situation utifrån denna verklighet. Det innebär att de drabbade försöker att förstå skeendet genom att ställa samman mer eller mindre avancerade konspirationsteorier och försvarsstrategier."
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Paranoia

    En av världens största om mest "kända" diktatorer, som led och tillämpade paranoia på sin egen befolkning var Stalin, mannen av stål.

    Rekommenderar både ja- och nej-sägare till FRA-lagen att kolla på dokumentären "Stalin - The man of Steel"

    http://www.google.com/search?hl=en&q=Stalin+-+The+man+of+Steel+torrent&btnG=Search

    "Stalin ruled with an iron fist, treating his people like grist for the mill of power and threatening the world with his expansionist fantasies. One of the most influential and notorious leaders of the 20th century, Stalin was likely also the greatest murderer of history, sending an estimated 20 million people to their deaths."

    Det förekommer mycket obehagliga bilder och filmsekvenser. Så var inte ensam när du skall titta på denna dokumentär, stor risk föreligger att du bli betryckt över hur illa vi människor kan bete oss mot varandra.

    ------

    Förhoppningviss har vi som lever idag lärt oss något av vår historia, annars kommer historien att upprepas. :-(

    SvaraRadera
  8. Hej,

    Hoppas att jag har allas 100% stöd nu när jag har skickat in anmälan mot FRA till JK. Ett j-vla liv blev det i alla fall i medierna, det har ringt hela dagen. Det jag är intresserad av är att ge ALLA drabbade svenska avlyssnade medborgare ett ansikte, jag kommer att ställa upp för dem och dra fram allt jag kan till ljuset för granskning. Så finns det fler drabbade, låt oss tillsammans slåss på barrikaderna för ett demokratiskt Sverige och ena oss mot dessa "Stasimetoder" som sittande regering vill legalisera. Sverige är ett av de ledande länderna gällande demokrati, låt oss befästa denna ställning och inte hemfalla till ett övervakningssamhälle med kränkning av vanliga svenska medborgare.

    Jörgen Larsson (en på listan)

    SvaraRadera
  9. Hej,

    Hoppas att jag har allas 100% stöd nu när jag har skickat in anmälan mot FRA till JK. Ett j-vla liv blev det i alla fall i medierna, det har ringt hela dagen. Det jag är intresserad av är att ge ALLA drabbade svenska avlyssnade medborgare ett ansikte, jag kommer att ställa upp för dem och dra fram allt jag kan till ljuset för granskning. Så finns det fler drabbade, låt oss tillsammans slåss på barrikaderna för ett demokratiskt Sverige och ena oss mot dessa "Stasimetoder" som sittande regering vill legalisera. Sverige är ett av de ledande länderna gällande demokrati, låt oss befästa denna ställning och inte hemfalla till ett övervakningssamhälle med kränkning av vanliga svenska medborgare.

    Jörgen Larsson (en på listan)

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.