2009-03-18

Folket i ett järngrepp

Nu vill folkpartiets rättspolitiske talesman Johan Pehrson ta kontroll- och övervakningsstaten ett steg längre.

Det handlar om dina pengar.

Pehrson vill att staten, vid misstanke om svarta inkomster, skall kunna spärra folks bankkonton och kreditkort.


Detta måste bygga på ett grundantagande om att alla stålar egentligen är statens, inte medborgarnas. Vilket är idiotiskt. Speciellt när det kommer från någon som påstår sig företräda ett liberalt parti.

Staten vill helt enkelt ha kontroll på varenda spänn vi har och hur vi använder dem. Och det kan ge oss en övervakningsstat som får både FRA och teledatalagringen att blekna i jämförelse.

Ta en stund och fundera på det här. Går verkligen alla dina inkomster och utgifter att förklara för en målkåt skattmas som fått för sig att du har något att dölja? Är det rimligt att folk skall behöva ha redovisning och förklaringar för alla sina ekonomiska transaktioner? Varför skall du över huvud taget behöva oroa dig för om du kan bevisa din oskuld?

Vad hände med principen om att alla skall betraktas som oskyldiga till dess motsatsen har bevisats?

Detta är helt enkelt ytterligare ett sätt för politikerna att koppla sitt och statens järngrepp kring oss medborgre.

Länk»

(Tipstack: Jonas)

Uppdatering: Vansinnesregler på banken börjar redan nu.

15 kommentarer:

  1. Vissa politikers visioner påminner ganska mycket om Sovjetiska statens valspråk.

    "Proletärer i alla länder, förena eder"

    "Avlyssnare i alla länder, förena eder"


    Lagarna som genomdrivs påminner om varandra.

    "If it walks like a duck, talks like a duck..."

    SvaraRadera
  2. Dessa " folkvalda " politiker som , egentligen , skall se till att landets ekonomi och välmåendet går som det ska och folket mår bra har tappat fattningen TOTALT .De har fått samma storhetsvansinne , samma maktbegär , samma kontrollbegär och samma penningsbegär som i de gamla diktaturer ( inte så gamla ändå ).Exact samma procedur som tex i Västtyskland under Honeckers tid med försök att få folk att skvalra ,mutor ,kontroll och åter mera kontroll (fast med modernare verktyg ) . De skall ha feta löner , förmåner som vanligt folk bara kan drömma om , feta pensioner, styrelse arvode hit och dit , men det räcker inte för dem . De vill ha ännu mer ,nu skall de ha kontroll på allt man gör .De skall kolla telefonen , Email , vad man gör på internet och nu , vill de också ha kontroll på våra bankkonto !!!Allå , sakta i backarna !!!Detta är privat område , har NI inte fattat hur gränserna går ???!! Jag tycker att de skall , fullständigt , skita i våra bankkonto , våra Email och våra telefoner. Men vem , egentligen , kontrollerar dem ??
    Det är DE som skall, först och främst , kollas i sömmarna för det är DE som håller på med det värsta fifflandet ,politikerna i maskopi med fackhöjdarna och det är SKATTEBETALARNA som står för deras uppehåll och leverne . Detta skall VI ,alla medborgare , ALDRIG ge dem chansen att glömma !!

    SvaraRadera
  3. Karln borde uteslutits ur Folkpartiet för länge sen. Fp är dessvärre ett öppet haveri, och har blivit nån slags uppsamlingsplats för misslyckade och ratade Kd-typer, med svårartade tvångstankar och pekpinnebesvär.

    Obehagligt är en för mild beskrivning... tyvärr.

    SvaraRadera
  4. Ett enkelt recept på detta är att gå och handla något man behöver, eller något grannen behöver. Det finns 1000 sätt att tvätta svarta pengar. Man måste inte sätta in dem på banken alltid.

    SvaraRadera
  5. Fy! Och där var jag medlem.

    Jag anser mig vara en hederlig typ, jag har aldrig haft en svart inkomst i mitt 42-åriga liv men jag kan ändå inte förklara var pengarna på diverse konton kommer ifrån.

    SvaraRadera
  6. Missa heller inte artikeln i DI om den nya lagen som tvingar banktjänstemän att ställa obehagliga frågor om var dina kontanter kommer från. Det verkar som om staten på alla möjliga sätt vill minska och helst få bort hanteringen av kontanta pengar. T.ex. med denna lag som gör det väldigt otrevligt att komma till banken med kontanter. Visst finns det legitima argument som att man vill minska risken för rån genom att det finns mindre pengar i omlopp, men kan det finnas fler mål? T.ex. att öka statens insyn och kontroll av alla ekonomiska transaktioner? Kontanta pengar är ju som bekant inte spårbara på samma sätt som nästan alla andra typer av transaktioner. Det känns obehagligt att staten misstänkliggör alla ärliga människor bara för att de vill kunna använda fysiska pengar.

    SvaraRadera
  7. Har jag förstått detta rätt
    1 har jag svarta inkomster så klarar jag mig ändå (var inte tanken med svarta inkomster oredovisade inkomster utanför statens kontroll....) Allt kan handlas kontant.....
    2 Har jag inga svarta inkomster och staten beslagtar alla mina tillgångar . Så är jag garanterat rökt eftersom jag inte kan ta av något som inte finns.

    Så det kan alltså bara skada de som faktiskt sköter sig....

    Så till de politiker som tänker i dessa banor kan man ju bara be dem om att sluta andas tills det är utrett att det inte är ditt orerande som skapar växthus effekten.

    SvaraRadera
  8. Jag hjälpte en vän att sätta in pengar förra året och det var en helt hårresande upplevelse.

    Mycket riktigt halade bankmannen fram ett formulär och förklarade att alla insättningar över 10.000 krävde att pappret fylldes i. Min vän undrade vad tusan det var frågan om och kände sig misstänkliggjord - och då ska man komma ihåg att min vän kommer från Kina!

    Sedan ville bankmannen veta om min vän hade ett jobb, varpå han fick svaret "nej, inte ännu". Då frågade bankmannen "vad ska du då med ett bankkonto till?".

    Jag ångrar än idag att vi inte gick till en annan bank, som åtminstone kunde få chansen att snoka på ett mindre anklagande och förolämpande vis.

    /Paul W

    SvaraRadera
  9. Liberaler är onda.

    SvaraRadera
  10. Kan ingen bygga en logisk bomb, devasterande för de svaga intellekten. Sen drar vi av den utanför riksdagen.

    Och vips, Helgeandsholmens Institut för levande historia!
    Riksdagsmännen kan återgå till sina fritidssysselsättningar såsom skåda kristallkula, handpåläggning och sova (med ögonen öppna).

    Voilà!

    SvaraRadera
  11. Ingen tycks ha nämnt ännu att Johan Pehrsson faktiskt själv använde svart arbetskraft när han renoverade sin villa i slutet av 90-talet.

    SvaraRadera
  12. Rätten till en privatekonomi är nästa steg efter kampen för rätten till ett privatliv. Ett närbesläktat rättighetskrav är rätten att få leva sitt liv på ett icke politiskt korrekt sätt. På ett metaplan handlar allt detta om att poliker ska backa ut ur våra liv.

    Rent konkret borde skatten göras om till en beloppsavgift man betalar varje månad. Beloppets storlek kan antigen vara samma för alla medborgare, eller för att varas lite mer verklighetsförankrat likna det system som tillämpas för det Brittiska council-tax. I detta system fastställs avgiften för ett år enligt ett antal olika kriterier, plus att ens betalningsförmåga klassificeras in i ett antal grupper (8-10 st). Sedan betalar man varje månad, men kreditkort om man så vill.

    I ett sådant här system skulle poliker varje år tvingas motivera det samlade beloppet inför väljarna (e-folkomröstning) och de skulle då kunna anta eller förkasta budgeten. Förkastas budgeten två gånger på rad, så avgår de politik som stått bakom budgeten.

    Jag anser också att poliker ska kunna ställas till svars för ansvarslös ekonomisk hantering etc, liknande det ansvar som åligger styrelseledmöter för ett börsbolag. En oberoende grupp utvärderar utfallet i efterhand av den ekonomiska hanteringen.

    Det här ovan beskrivna är demokrati på riktigt. Det styrelseskick vi har nu rör sig allt längre och längre ifrån något som skulle kunna kallas för demokrati.

    Jag försöker fundera på en beskrivande term, såsom folkrörelsefeodalism. Jag är inte riktigt nöjd med termen, så kanske någon annan kan komma på en bättre term.

    SvaraRadera
  13. Jag glömmer aldrig för några år sedan när jag skulle betala en räkning på 500 i en bank och lämnade fram avi:n tillsammans med en femhundring.
    - Det blir 540:-, säger kvinnan i kassan.
    - Men jag är ju kund i den här banken, säger jag.
    - Visst, det blir ingen avgift om du betalar från eget konto, säger hon.
    - På så vis, då gör jag det, varpå jag behövde fylla i en uttagsblankett.

    - Jag vill göra en insättning också, säger jag. Hon räcker fram en insättningsblankett som mödosamt fylls i, 500 spänn.

    Ärendet som jag beräknat till två minuter, tog en kvart. Förstår bara inte varför hon verkade så irriterad på slutet, allt hade ju gått rätt och korrekt till.

    SvaraRadera
  14. Men visst är alla pengar statens! Hur ska man kunna se det på annat sätt.
    Och alla är vi skyldig tills vi kunnat bevisa motsatsen.

    Sådan är maktens logik.
    Storebror inte bara ser dig och styr dig.
    Storebror "sköter" dina pengar och kollar ditt bankkonto, ditt bankkort och ser till att du inte köper fel saker.

    Det enda du behöver tänka på att du har rent mjöl i påsen. Den påse som givetvis ska redovisas via statligt kontollerat kontokort.

    Kontanter förbjuds, efter påtryckningar från bankerna, eftersom kontanter är så svåra att hantera.

    TILL HR.
    Nej, liberaler är inte onda.
    Men kontrollfreaks, som seglar under falsk flagg är onda.

    SvaraRadera
  15. Dessa kontrollfreaks känns lättast igen på den tvärsäkra tonen by the way.

    Men alla tänkande människor vet ju att det är den djupa okunskapen som framkaller den dära tvärsäkra tonen.

    When in doubt, doubt!

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.