Kommer du ihåg Konsums varumärkeslösa varor med DDR-vibbar? Tandkrämen Tandkräm. Kaffet Kaffe. En liknande idé håller på att dammas av igen, av EU.
Den här gången handlar det om tobak. (Rådsrekommendationen om rökfria miljöer.) Frankrike driver en linje som går ut på att alla cigaretter skall säljas i neutrala, bruna askar. Dessa askar skall ha stora varningstexter. Och i ett litet, diskret, neutralt och för alla gemensamt typsnitt skall märket anges. Alla cigaretter, av alla märken, kommer alltså att få nästan identiska och fula förpackningar.
Och fransmännen är inte ensamma om idén. Folkhälsominister Maria Larsson (kd) driver frågan och vill att ministerrådet klubbar förslaget redan nu, under det svenska EU-ordförandeskapet.
Till att börja med är detta naturligtvis förnedrande paternalism och förmynderi. Politikerna behandlar oss medborgare som om vi vore femåringar.
För konsumenterna kommer det bara att bli förvirrande. Och man kan fråga sig om EU verkligen har rätt att förbjuda företag att exponera sina egna varumärken på sina egna produkter. Det ligger dessutom något djupt obehagligt i att politiker vill förbjuda information.
För alla cigarettsmugglare och tillverkare av förfalskade cigaretter (och det är redan en stor verksamhet) blir det naturligtvis rena julafton. Intet ont anande konsumenter kommer att luras att handla dåliga och kanske extra farliga produkter.
Möjligheten för fräcka tobaksbolag att skaffa sig ojusta marknadsfördelar framför andra skall inte heller underkattas. Det blir liksom en naturlig effekt när man inför ett system som gör det svårare för konsumenterna att veta vad de köper.
Och de dynamiska effekterna av ett sådant här tilltag är naturligtvis omöjliga att sia om. Men man kan vara säker på att vi kommer att få se oförutsedda och oavsiktliga konsekvenser som är helt andra än de politikerna har föreställt sig. (När små cigarettpaket förbjöds gick jag själv, över en natt, från ett 10-pack till ett 20-pack per dygn.)
Plus att vi kommer att få ett lite mer DDR-likt, gråare samhälle.
segercigaretter!
SvaraRaderaHar du nån länk till Maria Larssons agerande i frågan? Så oerhört trött på hennes petande i allt som eventuellt kan vara farligt eller roligt? Och hur blir det med cigarrer, som jag själv röker? Till och med de kubanska är ju för h-e förpackade i olika förpackningar.
SvaraRaderaApropå förmynderi och att behandla vuxna som barn, har ni sett detta:
http://linkoping.se/?newsarticle=19153
Linköpings kommun sätter upp talande papperskorgar och passerar gränsen till det oanständiga. Jag kände mig till och med tvungen att lägga ut texten om det:
http://www.sictransit.se/blogg.html
Vad ska man behöva göra för att bli behandlad som vuxen i dagens samhälle...?
Vad jag inte förstår är varför - vad är vinsten med detta? Skulle denna begränsade konkurrens-minskningen minska totalförsäljningen av cigaretter? Hur?
SvaraRaderaTala om för alla franska vinodlare att de i fortsättningen bara får kalla sitt vin för VIN VIN.
SvaraRaderaVilka sanslösa männsikor det finns.
Suck. Tanken på att emigrera till ett land där politiker har mindre makt blir allt mer lockande. Det blir definitivt utanför EU. Funderar på Nya Zeeland eller Australien.
SvaraRaderaPå tal om Australien: ACMA rules, eller något.
SvaraRaderaInget skitsnack om blåvitt! Downmarket är räddningen för studenter och andra i liknande ekonomisk situation. Lidl, Euroshopper och X-tra står nog för 60% av mitt näringsintag.
SvaraRaderaDet vore intressant att se en bloggpost från dig som försöker sätta de "miljoner av skattebetalarnas pengar" som plöjs ner i Folkets hus och liknande i relation till de fullkomligt fantastiska kostnader den rökande delen av befolkningen orsakar det allmänna genom sitt medvetna och envetna sjäkvskadebeteende.
SvaraRadera/Undrande
Poängen är naturligtvis att det ska bli svårare att marknadsföra cigaretter i anonym förpackning, vilket får antas i sig minskar försäljningen.
SvaraRaderaSedan blir samhället de facto mindre grått om man inte röker...
Inget fel i downmarketing.
SvaraRaderaKonsums blåvita varor utgick dock från att konsumenterna var helt ointresserade av innehåll, ursprung, kvalitet och den trovärdighet som finns i brands.
Man kan, som Lidl, Prisextra m.fl. mycket väl kombinera downmarketing med en approach som inte är sovjetiskt 50-tal.
Men nu var det inte det som var min point med denna text.
Men blåvitt var väl ett "brand" i sig självt? Minimalistiskt visserligen, men det funkade ju. Alla som var med minns den än idag.
SvaraRaderaBlåvitt på Youtube
Franska böcker brukar ju se rätt tråkiga ut, likadana utan illustration på framsidan. Man vet inte pm det är en bok om kärlek eller ond bråd död. Så dom är väl beredda att ta risken.
SvaraRadera/Marie
@Undrande: På det hela taget vill jag minnas att tobak är en vinst för statskassan, rent ekonomiskt. Visst, du har sjukvårdskostnader för folk som får cancer av tobaken och liknande, men det balanseras till rätt stor grad av tobaksskatten. Men dessutom så har du effekten att rökare dör i förtid, vilket i sin tur sparar en massa pengar åt staten i form av pension, äldreomsorg, och liknande.
SvaraRaderaSom liberal gillar jag naturligtvis kooperativa initiativ där människor frivilligt ger sig in i olika former av samverkan.
SvaraRaderaDessutom har Tjäder alldeles rätt.
Komsums blåvita var en mycket lyckad markandsföringsstrategi och den fick liknande motsvarigheter i den övriga handeln som introducerade varugrupper under med ungefär samma upplägg.
Synd bara att kooperatioen varit tvugna att följa med in i det tillstånd av elefantsjuka och megalomani som den priva handeln drivit fram som innebär att inhandlande av "en bit falukorv av den bästa ni har" idag sker i flyghangarer istället för i kvartersbutiker.
Ge oss tillbaka tiopacksciggen. Det är med samma logik man höjer tobakspriserna -- så att folk ska sluta snusa. Snarare så att folk slutar ha råd att hyra en film, och tenderar att ladda ned.
SvaraRaderaSkulle ta mig fan vara kul att se antal nedladdningar av film/dygn före och efter dessa tobaksskattehöjningar.
Instämmer. Att skippa tio-pack var ingen bra idé. Man röker mer när man köper 20-pack.
SvaraRaderaNu finns det ju dessutom även 25-pack!!
Finns det månne någon som säljer 10-pack under disk? :)
Smart att lägga ner en så lyckad marknadsföringsstrategi.
SvaraRaderaBlåvitt hade samma inverkan på mig då som kravmärkt har på mitt köpbeteende nu...jag skyr det som pesten.
Det var svenskt, medelmåttigt och astråkigt och förfulande där det stod på hyllorna och hånade alla konumenter. Lika obehagligt som fesljummen, avslagen öl och vänsterfolk som kallar sig liberaler.
/LD
Micke: "Komsums blåvita var en mycket lyckad markandsföringsstrategi och den fick liknande motsvarigheter i den övriga handeln som introducerade varugrupper under med ungefär samma upplägg."
SvaraRaderaKonsums blåvita var ett fiasko. Den egentliga poängen var att man inte skulle ägna sig åt marknadsföring av produkterna. Det dröjde emellertid inte länge innan usla försäljningssiffror tvingade KF att börja göra reklam för blåvitt. Och då var produkterna plötsligt inte annorlunda än andra (bara sämre).
Nästa steg är väl att bara systembolaget får sälja cigaretter, och att rökare måste registreras och sedan bara röka sina cigaretter i speciella utvalda lokaler.
SvaraRaderaDet verkar som jag har förstått fel om man ska döma av LD´s inlägg.
SvaraRaderaI ett liberalt samhälle är kooperativ icke önskvärda och människor bör inte kunna välja hur dom vill leva sina liv.
Tack för att du upplyst mig om att jag haft fel om den sanna grundläggande naturen hos liberalismen.
Konsums blåvita var ett fiasko. Den egentliga poängen var att man inte skulle ägna sig åt marknadsföring av produkterna. Det dröjde emellertid inte länge innan usla försäljningssiffror tvingade KF att börja göra reklam för blåvitt. Och då var produkterna plötsligt inte annorlunda än andra (bara sämre).
SvaraRaderaOch varför menar du att det är ett problem om en kooperativ livsmedelskedja är tvungen att göra reklam?
Gör inte privata företag reklam?
Går alla satsningar bra i privata företag?
Säljer inte privata företag ibland produkter som till att börja med går dåligt (och kanske t.o.m är dåliga)genom att använda massiv reklam?
På vilket sätt var dom blåvita varorna sämre än andra varor i samma prisklass hos privata konkurrenter?
Har du uppgifter om det?
Hur många år måste ett företag driva en specifik kampanj för att du ska anse att den haft ett värde för den som drivit den?
Sämre....än vadå?
Åå, herregud, ff vad trött man blir...
SvaraRaderaSnacka om att bända och vrida verkligheten så att den skall passa ens inympade övertygelse och alla tillhörande mytskapande argumenteringar.
"Idle minds are the Devils tools."
/LD
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaDet är väldigt enkelt LD.
SvaraRaderaDu är inte liberal.
Micke: "Och varför menar du att det är ett problem om en kooperativ livsmedelskedja är tvungen att göra reklam?"
SvaraRaderaDet är ett problem för den kooperativa livsmedelskedjan om den uttryckligen och till ljudet av pukor och trumpeter deklarerat att den inte ska göra reklam.
Det är ett problem för den kooperativa livsmedelskedjan om den uttryckligen och till ljudet av pukor och trumpeter deklarerat att den inte ska göra reklam.
SvaraRaderaOch? Varför stör det dig att dom liksom alla andra företag räknar fel eller gör felsatsningar?
Är det nån slags bevisning att kooperativ som ide är felaktigt eller omoraliskt ?
Om Ica handlarna i Sverige märker om gammalt kött och säljer det istället för att slänge det är det i så fall ett bevis för att kapitalism inte fungerar?
Jag antar att snusdosorna kommer se ut typ här om förslaget går igenom:
SvaraRaderahttp://i34.tinypic.com/2z9ksiv.jpg
Fruktansvärt fult och kommer inte ens leda till något!!
Som om det nånsin spelat nån roll vad du tyckt.
SvaraRaderaDin sandlåderetorik är som en flugas surr i öronen.
Det är bara roligt att se hur halsstarrigt ett troll kan bli.
Med din varseblivningsförmåga är väl ingen liberal mer än du, för du har själv bestämt att du ensam står för etiketteringen av alla personer som inte håller med dig om logiken i din motvalls-ideologi.
/LD