Flygbolaget SAS går som vanligt uruselt. Det handlar om förluster i miljardklassen.
Förra våren gjorde SAS en nyemission värd sex miljarder kronor. Svenska staten (skattebetalarna) blev tvungen att köpa en stor del av de nya aktierna. Och nu är det dags igen. Nu måste SAS ha in ytterligare fem miljarder. Så gissningsvis blir staten tvungen att köpa ännu fler aktier i ett flygbolag som gissningsvis aldrig kommer att kunna stå på egna ben.
Sluta kasta friska pengar efter sjuka. Sälj SAS illa kvickt. Eller lägg ner.
Staten skall hur som helst inte äga flygbolag.
Det är något konstigt med Regeringens ideologiska pannlampa.
SvaraRaderaSAS borde väl privatiseras?
Men i nuläget vräker Regeringen pengar över ett företag som har statliga subventioner. Carl Bildt kan ta regeringsplanet eller Ryan-air.
Google to enlist NSA to help it ward off cyberattacks
SvaraRaderaEn bidragande orsak är SASs idiotiska ägarstruktur där den norska staten pga av nationalistiska skäl i många år krävt dumheter som att det alltid måste finnas norrmän i alla besättningar och vägrat att man koncentrar dyra servicefunktioner till en plats utan kräver dubblering av dessa i Norge.
SvaraRaderaLägger man ihop ökande oljepriser iom att oljan tar slut, en ekonomi där färre har råd att resa, och en säkerhetsteater som skrämmer bort de som har råd, så är fler flygbolagskonkurser att vänta.
SvaraRaderaSluta använda Googles Blogg HAX!!!!
SvaraRaderaGoogle to enlist NSA to help it ward off cyberattacks
Google has lots to do with intelligence
CIA enlists Google's help for spy work
Wiretapping focus shifts to e-mail communications
Privacy and Government Contracts with Social Media Companies
Google Government Contract
Google: Let us keep search data or die
Google Patent Parade
What the Military Can Learn from Google
Google Says Privacy Doesn't Exist, Get Used To Everyone Knowing Everything About You
How Google Works
Google CEO: Secrets Are for Filthy People
@putte
SvaraRaderaDå tycker jag vi sälja SAS till Norge. De kan då lägga alla servicefunktioner i Oslo och om vill besätta alla tjänster med flickor från Trondheim. Bara vi slipper betala annat än för biljetter.
En likvidering av SAS kanske skulle betyda ett stort lyft för flyget i och från Sverige. Varför inser den här regeringen att GM-ägda SAAB skall stå på egna ben medan statens SAS skall subventioneras med den ena tiotals miljarden efter den andra? Såsserier. Priset är nog inte det bästa för förlustmaskinen just nu och tänk vad Mona skulle kunna tänka upp en dansk + en norsk+en såsse instoppad som stöttor i företagsledningen skulle få blyballongen att sjunka som politiska blyballonger alltid gör.
SvaraRaderaNej Werner oljan tar inte slut! Bara oljeekonomin!
Nationella flygbolag är väl en av de löjligaste och mest överflödiga verksamheter som finns? Planekonomi mötte nationalchavunism och födde SAS.
SvaraRaderaLitet instick från verkligheten, nedan direkt kopierat från SAS bokningsbekräftelse.
SvaraRadera"
Försäkringen erbjuds i samarbete med Europ Assistance, telefon +46xxxxxxxx.
Villkor: www.europeassistance.se
"
Det är inte bara telefonnumret som är hemligt, den angivna web-adressen existerar inte?
Eftersom jag behövde få kontakt med SAS för att ändra min bokning, så prövade jag att ringa.
På mina 3 försök att kontakta dom fick jag väntetider på 32, 34 samt 38 minuter...För att tala med en säljare!
Det är nog tur för alla SAS anställda att dom kan leva på statliga subventioner, inga vanliga företag skulle överleva med den attityden till sina kunder.
Staten äger vägar. Är inte gränsen för vad staten ska äga och inte äga rätt godtycklig?
SvaraRaderaMed minskande tillgång på olja tror jag snarare att stater i framtiden kommer att behöva ta större ansvar för transportsektorn än mindre.