2010-07-18

Kampen om "finkulturen"

Under valnatten 2006 satt partiledarna i SVT:s soffa och svarade förvånansvärt enhälligt. Den upphovsrättslagstiftning som deras partier alldeles nyligen hade röstat igenom i riksdagen skulle ”ses över”. Ni kommer kanske ihåg hur det lät – inte kunde man kriminalisera en hel generation, och så vidare. Så lade sig valyran och partierna kom fram till att, jo, man kunde nog ändå det, när allt kom omkring. (...)

Nu, i och med årets valrörelse, har även kulturisolationismen fått ett första genomslag. Kulturisolationismen vill inte att synen på vad kultur är ska förändras. Den vänder demonstrativt bort blicken från all utveckling utanför de egna skrågränserna och säger: Det där rör inte oss. (...)

Om politikerna köper en definition av kultur som något som kommer ur en kulturskapares händer – och om bara de som är certifierade får lov att räknas som kulturskapare – ja, då kommer alla kulturpengar att skickas rakt mot denna lilla grupp, trots att den står för en mycket begränsad del av den samlade kulturproduktionen. Och det är precis vad som sker just nu.
Anders Mildner skriver om kulturisolationism i Svenska Dagbladet.

Och visst är det så. Det är den underliggande kontexten i mycket av upphovsrättsdebatten och i diskussionen om internets deltagandekultur. Kultureliten känner sig hotad.

Tidigare i våras träffade vi en företrädare från bokbranschen i Europaparlamentet. Då var det inte bara fildelningen som var uppe på tapeten. Då handlade det mer om att ett fritt och öppet internet "hotar urvalet". Bokförlagen slåss alltså för sin ställning som gatekeepers.

Till att börja med är detta en elitistisk ståndpunkt, som gränsar till hybris. Skulle vissa människor vara utvalda för att styra och ställa över vad andra skall få läsa? Är dessa människors uppfattning om vad som är "bra" verkligen en sanning som gäller för alla som läser böcker? Naturligtvis inte.

Och hur resonerar man om man menar att en liten rännil "godkänd" litteratur är bättre än den mångfald som skapas när alla som vill kan publicera och distribuera sina verk? Skulle det vara bättre att bara ha en rännil "kvalitetslitteratur" än samma "kvalitetslitteratur" plus oceaner av litteratur av blandad kvalitet?

Är det sedan något internet är bra på, då är det att göra urval. Det som är bra och populärt flyter upp till ytan medan skräpet långsamt sjunker. Det som är populärt på nätet plockas sedan upp av media. Det är bara en tidsfråga innan vi kommer att få se tidningarna publicera listor på de bästa gratis e-böckerna.

Men redigering, korrekturläsning och formgivning då? Tja, tjänsterna finns redan på frilansbasis och olika aktörer kan redan nu finna varandra i olika nätforum. Den som inte vill använda sådana tjänster slipper och får stå sitt kast. (För övrigt verkar det som om de gamla bokförlagen ändå har skrotat redigering, korrekturläsning och formgivning – om man får döma av en del av deras utgivning.)

Detta handlar alltså inte främst om konkurrens från mycket, billigt och gratis. Det handlar snarare om makten över böckerna, dess innehåll och bokbranschen. Eller, för all del, om finkulturellt skråtänkande i största allmänhet.

Innan den där boklobbyisten gick, lyckades hon med hög röst koka ner sitt budskap på ett sätt som kanske var mer kärnfullt än hon själv tänkt sig. "If people wanna read crap for free, they can already do it on the Internet!"

30 kommentarer:

  1. Fildelarna har slutat bränna cd:

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fildelarna-har-slutat-branna-cd_5008069.svd

    /Max

    SvaraRadera
  2. Det har alla andra också.

    Själv använde jag en 50-pac i månaden i jobbet. Nu för tiden har jag inte brännt en CD/DVD på säkert ett år.

    SvaraRadera
  3. Har säkert bränt tusentals CD o DVD skivor. Numera är det bara till de stackare som inte vet vad USB o discar skall användas till. Kan även vara att dessa personer inte vet eller har pengar att införskaffa dessa saker. PS:Utvecklingen fortskrider hur eller hur..! Shaaariiing is caaariiing..! JL.

    SvaraRadera
  4. Om politikerna köper en definition av kultur som något som kommer ur en kulturskapares händer

    Det är intressant att ledarsidan på det delvis skattefinansierade regeringsorganet SVD nu låter som kinesiska Folkets dagblad under kinesiska kulturrevolutionen på 60talet och att den liksom den kinesiska partitrumpeten trummar ut att det inte finns någon specifik kultursektor i samhället som sysselsätter folk och att dom som tror sig vara del av en sådan är parasiter på folket och inget annat.

    SvaraRadera
  5. Nä, det känns ju bara meningslöst att skapa fler travar utav diskar som man inte orkar leta igenom när man vill åt det man behöver.

    Att sedan parasitorganisationen Copyswede vill straffbeskatta hårddiskar visar bara att dom vill beskatta allt ifrån allt från bildsamlingar (man genererar ju ett antal GB varje gång man är ute och fotar ordentligt), lagligt inköpa program/spel/musikstycken/filmer, diverse andra egna skapelser inom musik/film/spel/program som vanligt folk nu faktiskt sysslar med själva, backuper utav alla sagda saker samt även den del där kopierat material från andra skapare lagras.

    Deras inkomst kommer tidigare utav en lag som ger dom rätt att ta en förutbestämd avgift från alla brännbara skivor (samt ett par andra medier) för att ge till stackars svältande personer som Per Gessle. Detta pga den inkomst dessa anses förlora när personer idkar laglig kopiering utav upphovsskyddade verk (allså från "orginal" till kopia, inte kopia till kopia). Hur många som faktiskt gör detta numera vet jag inte men så speciellt många kan det inte längre vara iom den tekniska utvecklingen där man helst låter bli att forsla CD-skivor fram och tillbaka mellan sina vänner.

    Man får alltså anta att dom vill ha en skatt på nerladdat material som upphovsmannen inte fått betalt för (iallafall är det den enda kvarvarande posten som kan fyllas). Givetvis är det inte så dom framställer det men det är i realiteten vad dom vill. Naturligtvis utan att göra denna kopiering laglig.

    Hur man får igenom i tankarna att beskatta något och samtidigt vilja fortsätta ha detta olagligt är för mig helt främmande. Lägg där till den ganska stora mängd annan material som faktiskt blir beskattat utan att denna skatt kommer till de som faktiskt producerat det. Rimligtvis borde Microsoft, Apple och ett antal Linuxorganisationer kunna kräva andel utav dessa pengar om det nu är så att Copyswede vill ha en skatt på hårddiskar. Allt annat vore ju ett parasitiskt agerande utav Copyswede och i sig ett brott mot den idé om upphovsrätt som upphovsindustrin anser vara korrekt.

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Micke: Så länge man tvingar medborgarna att betala för det så kan det knappast vara en självförsörjande del utav den fria marknaden. Det bör väl mer räknas till bidragssektorn och läggas ner.

    Kultur kommer att finnas med eller utan bidrag.

    SvaraRadera
  9. Minns inte när jag brände något hemma ens. Jag har en gång i mitt liv köpt ett USB-minne, men jag vet inte var det är.

    Nätet det mesta sådant onödigt.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker inte man ska dra allt för stora växlar på kulturisolationismen.

    Just nu pågår nämligen en annan revolution i kultursverige där de allra flesta kulturinstitutioner nu ska hävda sig mot en ny bidragsgivare i det som heter kultursamverkansmodellen - eller koffertmodellen mer populärt.

    I stället för att ge kulturbidrag till enskilda institutioner kommer staten att skicka ut en varsin koffert med kulturpengar till landstingen som sedan ska bestämma vem som ska få pengar.

    I en sådan situation är det tämligen självklart att man framhäver de existerande institutionernas förträfflighet och inte alls är intresserad av förnyelse.

    Kulturutredningen var ovanligt liberal och befriande och pekade just på Internet som en ny arena för mångas kulturskapande. Utredningen ville inte ens ta i ordet "kvalitet" med tång just mot bakgrund av att kvalitet har så olika betydelse beroende på vem som betraktar.

    Kulturministern däremot vågade inte löpa linan ut, med risk för att få den samlade "kultureliten" mot sig i valet får man förmoda.

    Den nya kulturpolitiken är därför besvärande lik den gamla. Det är samma gamla "professionella" kulturelit som ska stödjas. Icke-institutionaliserad kultur göra sig icke besvär.

    Den stora skillnaden är att kulturpolitiken inte längre ska motverka kommersialismens skadliga effekter.

    Om den nu fanns där från början...

    SvaraRadera
  11. Stort sett det enda jag bränner är foton och linuxdistrubutioner när jag ska installera på en dator som inte riktigt vill boota från usb minne.
    Jag antar ju att en del av artisternas pengar går till att hålla Copyswede flytande, så dom kanske skunne kunna ta igen dessa pengar genom att lägga ner Copyswede ? bara en tanke.

    SvaraRadera
  12. Men jesus kristus, är youtube-klippen med flest tittare därmed bäst?

    SvaraRadera
  13. "För produkter där digital upptagning kan ske upprepade gånger, till exempel cd-rw/dvd-rw, mp3-spelare och videospelare med internt minne, är ersättningen 0,4 öre per megabyte lagringsutrymme."

    Inte så konstigt att de vill ta ut avgiften på hårddiskar också. Det skulle ju innebära en extraskatt på 4000 kronor för en hårddisk på 1 TB!

    Men, som SvD så vist uttrycker det, det är ju upp till importörerna om de vill höja konsumentpriset för att få kompensation för detta.

    SvaraRadera
  14. privat, pirat, privat, pirat, privat, pirat, privat, pirat, privat... ;-)

    SvaraRadera
  15. Finkulturen lever ju tyvärr på pengar som kommer från övergrepp, de skulle knappast överleva utan dem. Inte så konstigt att alla med svart polotröja är socialister.

    SvaraRadera
  16. Alla politiker som pratar om kultur har ett enda motiv för att göra detta.

    Strävan efter att kontrollera den.

    Detta gällde igår idag främst socialister och idag utövas strävan kontroll främst liberaler.

    Det finns INGA politiker som har amnbitionen att frigöra kulturen.

    Dom som pratar om "finkultur" gör det ALLTID för att därigenom visa pöbeln vilka den ska rikta sitt hat mot.

    SvaraRadera
  17. Micke: Socialliberaler har ju ordet social framför ordet liberal av en anledning.

    robert_ronngren: Och jag som har en svart polotröja hemma... Nu måste jag alltså slänga denna! :-(

    SvaraRadera
  18. "Ja, vi elsker dette landet"?

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/norrman-nobbas-kopa-glass-i-sverige_5013437.svd

    SvaraRadera
  19. Ssargon: Ja, det måste du tyvärr.

    SvaraRadera
  20. "Detta handlar alltså inte främst om konkurrens från mycket, billigt och gratis. Det handlar snarare om makten över böckerna, dess innehåll och bokbranschen. Eller, för all del, om finkulturellt skråtänkande i största allmänhet."

    Jo... - Henrik - så är det ju - så det så.

    SvaraRadera
  21. @Micke

    RE: SvD = Kinesiska Folkets Dagblad.

    Är du förvånad över den saken nu när våra kära etablerade folkpolitiker alla låter som om de läste högt ur Maos lilla röda? Någon eller några stackars akterseglade gammelmoderater på SvD verkar onekligen förvirrade över vart skutan har vänt stäven (ex. PJ Anders Linder)...men inte så många som man skulle tro.

    SvaraRadera
  22. The government has built a national security and intelligence system so big, so complex and so hard to manage, no one really knows if it's fulfilling its most important purpose: keeping its citizens safe.

    See video below

    Washington Post: Top Secret America

    Washington Post 'Top Secret America' Investigation: Intelligence Community Inefficient, Unmanageable

    No 1

    SvaraRadera
  23. Hax nu kommer piratpartiet få på fötterna, Washington post har under en utredning under 2 år nu lyckats avslöja att övervakningssamhället inte har gjort oss tryggare emot terrorism. Nu måste vi pressa de svenska tidningarna att ta upp artikeln.

    FRONTLINE | Sneak Peek: Inside "Top Secret America" | PBS

    SvaraRadera
  24. FRONTLINE goes inside The Washington Post's major two-year examination into the massive, unwieldy, top secret world the U.S. government has created in response to 9/11. Coming fall 2010 to PBS.

    A major examination by Washington Post reporters Dana Priest and William Arkin is the subject of an upcoming FRONTLINE documentary produced by veteran producer Michael Kirk. The Post's two-year investigation looks at the top secret world the government created in response to the terrorist attacks of Sept. 11, 2001—a world that has become so large, so unwieldy and so secretive that few know how much money it costs, how many people it employs, how many programs exist within it or how many agencies duplicate work being done elsewhere.

    SvaraRadera
  25. Washington Post avslöjar Google som en del av Top Secret America. Man kan söka efter företag själv. Kolla även In Q Tel och Keyhole.

    Google - Top Secret America

    SvaraRadera
  26. otroligt hax har fortfarande inte nämnt top secret artikeln, är du en bluff hax?

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.