2011-02-05

Ellsberg: Wikileaks tändande gnistan i Nordafrika



TV4

5 kommentarer:

  1. Definitivt moejligt och snarast sannolikt med tanke paa tidsfoeljden, dvs att vaagen av "oro" kommer strax efter wikileaks. Jag hade sjaelv saknat den haer typ av spekulation.

    SvaraRadera
  2. Jag ställer mig skeptisk till det. Och det presenteras heller inga övertygande argument i inslaget för den tesen.

    SvaraRadera
  3. En av alla Anders06 februari, 2011 13:10

    Jag har mycket svårt att tro att det beror på Wikileaks.

    Tror mer på att det rusande matpriser (och stagnerade löner) som är problemet. Egypten är en storimportör av exempelvis vete. Ryssland och Indien har haft dåliga skördar (och till och med bränder) den senaste tiden och har förbjudit export av vete.

    Jag gissar att vi kommer att se oroligheter i fler länder som inte kan producera tillräckligt med mat. Det ryktas om att det har börjat röra sig i Saudiarabien.

    SvaraRadera
  4. Tror Wikis inflytande denna gång är överskattat av Ellsberg.

    Däremot har Internet har haft en stor påverkan utvecklingen i Tunisien, som i sin tur påverkat Egypten.

    /Petter Nilsson

    SvaraRadera
  5. Kolla democracynow.org idag 7.2 ca. 24 minuter in. Daer beskriver en egyptier vad de laerde sig om Suleiman fraan wikileaks dokumenten.

    http://www.democracynow.org/

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.