2011-12-22

Jullovsmorgon

Jullovsmorgon och jag sitter och dricker te, tittar på SVT Forum från Europaparlamentet i Strasbourg och scannar av dagens nyheter.

Låt mig börja med SVT Forum, med Amelia Andersdotter (pp), Christofer Fjellner (m) och Marita Ulvskog (s). Jag är nöjt road. Amelia vet vad hon vill och flirtar verkligen inte med media. Folk som slaviskt följer alla spin doctors och medietränare rullar kanske med ögonen. Jag, som lutar mer åt total trasparens, uppriktighet och en no-bullshit-approach känner mig rätt nöjd. Kindpussande trams kan andra få ägna sig åt. Och tveka inte: När Amelia Andersdotter väl kommer in i sina utskott och sakfrågor – då kommer hon att bli livsfarlig för sina politiska motståndare.

Och i sak? Tja, ingen i studion verkar ju ha någon uppfattning om vad man skall göra åt en ekonomiska krisen eller vad EU:s senaste toppmöte egentligen kom fram till. Då tycker jag att det är skönt med en ledamot som inte gissar och säger märkliga saker av ren prestationsångest. Ser man till frågan om klimattoppmötet tycker jag dessutom att Amelias sammanfattning var rätt snygg. Och framför allt begriplig för tittarna.

I nyhetsflödet i övrigt noterar jag att Virgin-chefen, Richard Branson, har gett sig in i drogdebatten. Time to end the war on drugs, är budskapet. Från Portugal, som i princip har avkriminaliserat allt innehav av droger för personligt bruk, rapporterar han "Now with a decade of experience Portugal provides a valuable case study of how decriminalization coupled with evidence-based strategies can reduce drug consumption, dependence, recidivism and HIV infection and create safer communities for all."

På minussidan i nyhetsflödet finns den etiopiska domen mot de svenska journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson. Ingen vettig människa kan tro att de for till Etiopien för att ägna sig åt terrorism. Det hela handlar istället om att Etipoiens regim vill skydda ett oljebolag som man har affärer med. Affärer som är själva skälet till att journalisterna var där från början.

Nu är det dags att säga ifrån på skarpen – och att lyfta frågan till EU-nivå. Tanken på att ett par svenska journalister får betala priset för att söka sanningen med att sitta och mögla i en skurkstats fängelsehålor är svårt obehaglig och helt oacceptabel.

12 kommentarer:

  1. Fränt hur Marita Ulsvskog försöker föringa Amelia med *kränkande* kroppspråk. Amelia är speciell och jag har sådan respekt för henne. Känner mig glad över att hon får vara där hon är vald till att vara.

    SvaraRadera
  2. Storsmörsmugglaren22 december, 2011 12:58

    Gillar Amelia!

    När denna dam fått lite skinn på näsan kommer hon sparka stjärt där nere!

    SvaraRadera
  3. Jag får ett starkt intryck av att Amelia tänker innan hon svarar, något som är typiskt för personer som inte ägnat hela arbetsdagen åt att träna in one-liners. Sådana politiker gillar jag. Hoppas att Pp inte medietränar sönder hennes äkthet, även om det är just en tävlingsgren jag klagat på tidigare i partiet.

    SvaraRadera
  4. Amelia sköter sig väldigt bra även om hennes osäkerhet lyser igenom. Får lite grann känslan av lammet och de tre vargarna... Om fem år tror jag dock hon kommer att skratta gott åt detta klipp. Stå på dig Amelia! :)

    SvaraRadera
  5. jag gillar sättet hon bara sitter som en typ 14åring som är sur på pappa och bara ser så jävla chill ut.

    K

    SvaraRadera
  6. Amelia är fantastisk. /A

    SvaraRadera
  7. http://www.expressen.se/nyheter/1.2660009/sveriges-regering-far-berom-av-etiopien

    SvaraRadera
  8. Go Amelia!
    Och med Carl Bildt i lundin oil och regeringen så lär inte svenskarna bli fria.

    SvaraRadera
  9. Mitt motto är: Låt Amelia vara Amelia.

    Fler riktiga människor i politiken!

    SvaraRadera
  10. Man ser direkt på hur Amelia sitter att hon är en riktig tuffing, och så fort hon öppnar munnen framgår det hur skarpsinnad hon är.

    Det känns jävligt skönt att ha röstat på henne. Mer no bullshit åt folket!

    Den enda som framstår som osäker är ju programledaren som verkar lite skraj när han inte hajar vad hon pratar om.

    SvaraRadera
  11. Skatt är Stöld24 december, 2011 05:41

    Vilken tjej! Jag älskar det.

    Hoppas hon inte blir förstörd där ner. EU är en stor byråkratisk koloss och ska behandls som en sådan.

    Tyvärr anpassar sig folk med tiden, både sitt beteende och sina åsikter, och en veckar dag så sitter de själva där och försvarar systemet och förtrycket.

    Se på Anders Borg.

    SvaraRadera
  12. Att du är så säker på att Schibbye är skild från den sak han anklagas för är egendomligt.

    Googlar man honom framstår han som en riktigt ful fisk.

    Hans antecedentia visar på precis en sådan karaktär som skulle göra sig skyldig till att främja dessa terroristers verksamhet. Han är konsekvent i att glorifiera hat, terrorism och våld mot oskyldiga. Vidare är han insyltad i kretsar som tar aktiv del sådant. Vår press verkar aldrig förstå att det är ett vidrigt brott att mörda hederliga bönder även om de är fattiga och bor långt borta.

    Jag vet inte om han är skyldig men om jag skall gissa håller jag det för rimligare att han är skyldig än att han inte är det.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.