Visar inlägg med etikett Lexbase. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Lexbase. Visa alla inlägg

2017-06-27

5 juli-podden 59: Så vill regeringen förbjuda Lexbase

5 juli-podden – för dig som vill vara uppdaterad i debatten om internet, övervakning och fri- & rättigheter.



Regeringen vill ändra Sveriges mediegrundlagar (Tryckfrihetsförordningen och Yttrandefrihetsgrundlagen) så att de inte ger grundlagsskydd till sökbara databaser såsom Lexbase. Vi går igenom de viktigaste förslagen i den lagrådsremiss som kom förra veckan.

Men först ett nyhetssvep:

  • Australien vill försvaga kryptering.
  • Amerikanska justitiedepartementet vill kunna begära ut data från utlandet - ber Högsta domstolen om lov.
  • I Tyskland kan den som är misstänkt även för mindre brott bli övervakad via den så kallade statstrojanen - tidigare fick den bara användas vid misstankar om allvarliga brott såsom terrorbrott.
  • Rysk forskare fick problem pga sin Tornod.
  • Chelsea Mannings läckor till Wikileaks orsakade knappt någon skada, avslöjar läckt rapport.
  • Amerikanska Republikanerna lade viktig väljardatabas på öppen server.
  • CIA har hackat routrar från D-Link och Linksys, avslöjas i Vault7-läckan.

Youtube:


5 juli-podden görs av Karl Andersson och Henrik HAX Alexandersson. Varje tisdag.

Soundcloud » | Youtube » | iTunes »RSS-feed (via Soundcloud) » | Ladda hem filen (MP3) »

Feedback, läsarbrev och insändar-inslag (MP3) kan sändas till: karl[at]5july.org

Publicerad under Creative Commons (Soundclouds CC-licens: CC=BY&NC)

HAX 5 juli-blogg (på engelska) »

2014-05-28

Lexbase prövar den svenska rättsstaten


Något måste och kommer att göras åt Lexbase.

Vi lever i en rättsstat där människor skall anses ha sonat sina brott när en dom har verkställts. Vi skall inte ha skamstraff. Och det är inte acceptabelt när människor felaktigt pekas ut som brottslingar.

Det som måste göras måste göras snabbt. Visserligen har svenska staten stämts inför Europadomstolen, för att inte ha hanterat saken ännu. Men det där kan ta åratal.

Till och med vår olycka till justitieminister (som själv inte brukar vara främmande för skamstraff, i form av gredelina kuvert) tycks ha uppfattat att ett akut problem föreligger.

Frågan är bara vad våra politiker kan göra. Det finns ett antal alternativ.

1) Man kan stänga ner registreringen av folk. Avskaffa systemet med personnummer. Men det kommer politikerna och byråkraterna aldrig att göra. Då skulle de nämligen tappa kontrollen över folket. Och skadan är hur som helst redan skedd.

2) Ett annat alternativ är att ge sig på informationskanalen. Att bara blockera Lexbase fungerar helt enkelt inte. Vill man vara säker får man i princip börja stänga ner internet. Det kommer naturligtvis inte att ske. Men tro inte annat än att det finns makthavare som i vart fall har snuddat vid tanken.

3) Det tredje alternativet är att inskränka offentlighetsprincipen. (Ett arbete som regeringspartierna, sossarna och Sverigedemokraterna redan påbörjat, på order av EU.) Det vore katastrofalt i sig.

Ur en praktisk aspekt vore det livsfarligt. Vi kan inte ha hemliga domar. I så fall skulle vi möjligen även behöva ha hemliga rättegångar. Rättvisan måste kunna granskas.

Men justitieminister Ask (M) har ändå givit den sittande yttrandefrihetsutredningen i uppdrag att titta på frågan.

4) Man kan också tänka sig att regeringen lutar sig mot EU-domstolens mycket generösa tolkning av ”rätten att bli glömd”. Men det är också vanskligt, eftersom den domen öppnar för regelrätt historierevisionism. Och den handlade uttryckligen om Googles länkar – inte om den underliggande information som ändå ligger ute.

5) En nödlösning kan vara att i framtiden bara lämna ut domar i fysisk form, istället för digital, Mot en viss avgift. Men inte heller det kommer till rätta med att Lexbase ligger ute nu.

Det är möjligt att det finns fler alternativ. Låt oss hoppas det. Alternativ två, tre och fyra är direkt dåliga. Förutom alternativ två och möjligen fyra kan inget ändra på situationen som den ser ut nu.

Och även om den skulle vilja, så kan regeringen inte stänga ner Lexbase om verksamheten inte bryter mot lagen. Det vore i så fall ett synnerligen olyckligt prejudikat. Det vore att upphäva rättssäkerheten.

Detta är komplicerat och samtidigt mycket viktigt, på flera sätt.

Varför känner jag mig inte trygg med att frågan ligger på Beatrice Asks bord?

 Se även: Aftonbladet Brottscentralen med Beatrice Ask om Lexbase »