Spontant kan man tycka att Riksrevisionen bör granska Transportstyrelsen och dess företrädare mycket noga. För visst kan man misstänka korruption i en så våldsamt misskött upphandling.
Men jag tror att detta är en mer svensk historia. Det handlar om högre myndighetschefers inkompetens - som blommat ut utan att en enda sedelbunt bytt ägare. Om politiker vars uppblåsta självbild är på väg att spricka i sömmarna. Samt om makt- och vänskapskorruption.
Det är ju så det blir när man sätter politiskt rätttrogna karriärbyråkrater till chefer istället för kompetent folk. Känn DDR-vibbarna.
Som Dan Eliasson. När han var chef för Försäkringskassan lät han radera miljontals mail, som behövdes för internutredningar. (Länk) Det borde vara åtalbart. Istället belönades han med posten som Rikspolischef, vilket inte heller går så bra. Och så där rullar det på.
Åter till Transportstyrelsens sparkade chef, Maria Ågren. Ur Säpos utredning...
I ett förhör med Säpo från januari i år berättade hon att hon "... levde i den tron att man kunde göra så inom ramen för lagen. Hon uppger att hon naturligtvis inte hade dokumenterat det hela om hon vetat att det var olagligt. Det hade betraktats som korkat."
I samma förhör finns att läsa:"Maria fick även information att man hade gjort avstegsbeslut tidigare och att det var en del i en rutin som man kunde ta till när det behövdes."(Länk)
Tro inte att detta är unikt för Transportstyrelsen. Sådant förekommer hela tiden. Den härskande politisk-byråkratiska klassen anser sig helt enkelt stå över lagen. Man ser inget märkligt i det. Man förstår inte ens vad som är fel.
Och varför gav regeringen Ågren en riktad löneförhöjning - efter att skandalen var ett faktum, men innan hon tvingades avgå? Som plåster på såren?
Nu är det dags för dramats nästa akt. Idag, måndag, skall statsminister Löfven hålla presskonferens. Det kan bli intressant.
Minst lika intressant är att se hur den så kallade oppositionen tänker hantera saken. Den kan ju inte fälla regeringen - trots att det är möjligt - eftersom den inte känner sig upplagd för att regera. Och att fälla enstaka statsråd är på sin höjd symbolpolitik. Det gör inget för att förändra Systemet.
För det är ju där problemet ligger. Det vi ser är inte bara en godtycklig skandal - det är socialism. Det vill säga långtgående politiska maktambitioner i kombination med tilltagande byråkratiskt välde. Vilket alltid går åt helvete.
Det är denna socialism de svenska borgerliga partierna inte kommit sig för att rulla tillbaka - trots gott om tid i regeringsställning. Varför återinförde de inte något slags reellt tjänsteansvar? Varför gjorde de inget åt den maffia-artade utnämningspolitiken? Varför har de inte ställt sig på folkets och allmänintressets sida - mot överheten?
Ständigt har borgerligheten låtit socialismen segra - genom att i efterhand stillatigande internalisera allt djävulskap som sossarna har ställt till med. Detta så till den milda grad att dess företrädare glömt vad som är viktigt och själva blivit sossar.
Jag vill minnas att jag varnat för just sådant här - i årtionden.
Det är väl värt att försöka förstå hur det gick till när Transportstyrelsen blev till 1 januari 2009. De fyra trafikslagen (luftfart, järnväg, vägtrafik, sjöfart) hade enkelt uttryckt vardera sin tillsynsmyndighet med sin (och nu uttrycker jag det artigt) alldeles egen branschkultur. I den kulturen ingår förstås synen på ordning och reda, och lagar och förordningar. Vidare var (och är?) denna tillsyn sammanvävd med en (och nu uttrycker jag det återigen artigt) skamlös affärsverksamhet. Allt detta slås alltså ihop 1 januari 2009 och ska nu fungera som en enda enhet. Viktigt med effektivitet, eller hur? Som om inte kulturkrockarna och all den andra integrationen är svåra nog, måste även IT-systemen samordnas. Och märk väl, vi talar inte om passiva lagrande databaser, utan om operativa system i hjärtat av respektive trafikslag. Det går alltså inte att dra pluggen, som vissa debattörer har krävt, utan att verksamheten stannar av. Slutligen: Alla offentliga upphandlingar av någorlunda betydelse följs med stort intresse av främmande makt. Inget konstigt med det alls. Det gör även konkurrenterna. Vad handlas upp, vem handlar upp, vad kan man påverka, hur agerar man efter att tilldelningen är klar? Det är fullständigt befängt att tro att just denna upphandling inte har varit utsatt för aktiv påverkan utifrån.
SvaraRaderaDet riktigt intressanta blir att följa den normkritiska granskningen av krishanteringen och vilka intersektionella perspektiv som kommer lyftas fram, inte minst gällande den i sammanhanget eftersatta könsmaktsordningen. För att inte tala om alla de underliggande postkoloniala fördomar som är bakomliggande.
SvaraRadera1+!
RaderaHej HAX
SvaraRaderaDu frågar angående de borgerliga "Varför har de inte ställt sig på folkets och allmänintressets sida - mot överheten?"
Svaret är enkelt. De borgerliga är också en del av överheten med minst lika stort behov att måna om de sina genom att förläna dessa med fina och välbetalda tjänster.
Nepotism är något som vänstern inte har monopol på.
/Eskil
Stor härva det här... Det läskiga är just att så många personer som redan är utsatta nu måste leva i skräck för vilka som kunnat få reda på identitet/address. Vad tycker du att konsekvenserna för det här borde bli? Jag har gjort en omröstning på plusett: http://www.plusett.nu/omrostning-5613/tycker-du-att-fredrik-reinfeldt-borde-avga-efter-s
SvaraRadera