2011-11-06

Politikerförakt är något bra!

Politikerförakt är något positivt – i den mening att det tyder på en misstänksamhet från medborgarnas sida.

Politiker vet nämligen, som regel, inte riktigt vad de sysslar med. Ta euro-krisen som exempel, där ingen tycks ha någon plan. Eller idiotprojektet som ledde fram till euro-krisen, den gemensamma europeiska valutan, euron. Sedan kan man fortsätta rabbla exempel ända ner till kommundelsnämnds-nivå.

Politiska beslut står påfallande ofta i konflikt med fakta och med verkligheten. Ofta får de helt oförutsedda konsekvenser. Inte sällan har politiska förslag sin grund i tro, missuppfattningar, förutfattade meningar, hangups och nojor.

Politiker misshandlar tanklöst sådant som är riktigt viktigt – till exempel de demokratiska kärnprinciperna, rättsstaten och de medborgerliga fri- och rättigheterna. Bara för att de kan. De tycks tro att om man bara kan få majoritet för ett förslag då är allt OK, oavsett vad man råkar trampa på.

Politiker är helt vanliga människor, fast med storhetsvansinne. Det övergår mitt förnuft hur de kan tro att just de och deras fixa idéer kan övertrumfa miljoner människors egna, fria val.

Politikerföraktet skulle vara ännu större om folk visste hur det verkligen går till i maktens korridorer. Den tanken slog mig när jag sysslade med kommunalpolitik i min ungdom. Den slog mig när jag var stringer i riksdagen. Och den slår mig i dag, med full kraft, när jag ser hur EU utövar makt över 500 miljoner européer.

Alternativet är enkelt: Politiken bör begränsas till att handla om ett litet antal, viktiga, gemensamma frågor. Resten bör lämnas till medborgarna att bestämma över, efter eget huvud.

23 kommentarer:

  1. Men vem ska då "skicka signaler" och göra saker "för barnens bästa" om alla får bestämma själva?

    SvaraRadera
  2. Jag är obildad.
    Vad är en stinger?

    SvaraRadera
  3. Tyvärr talar du för döva öron HAX, men beundrar din energi och ditt patos i dessa frågor.
    Medborgarna känner nog mer likgiltighet än förakt mot våra s k folkvalda "megalomer", såväl i nationella församlingar som nere i hönshuset i Bryssel.

    Till sist blir man bara uppgiven och orkar inte ens bry sig.

    JB

    SvaraRadera
  4. Ingen vettig människa skulle låta sig bli opererad av en läkare med Fridolins eller Lööfs praktiska erfarenhetsnivå...

    ...att låta dem ta beslut som påverkar hela nationens ekonomi har de dock till och med blivit framröstade som partiledare för...

    ...när blev den svenska gammelpartipolitiken ett uppsamlingsheat för ungdomar som inte duger till något annat???

    SvaraRadera
  5. Anonym 15:16

    Åldringar som inte duger nåt till är vanligare. Är dom bättre?

    SvaraRadera
  6. HAX, du lär dig fort.

    Nu talar du "äntligen" som en sann politiker....i Gingrich anda.

    SvaraRadera
  7. Stringer. Typo. Frilansmedarbetare med fast relation med en redaktion.

    SvaraRadera
  8. Jag leker HAX försvarare:

    Gingrich!? Du behagar skoja. Dinosaurien & HAX har få likheter.

    SvaraRadera
  9. Jag älskar politiker om ni hatar dom och tvärtom.

    Jag gillar balans.

    SvaraRadera
  10. Jag jobbar med att administerar en del av skattebetalarnas pengar i Bryssel. Och jag kan bara instämma. Skrämmande

    SvaraRadera
  11. Jag har alltid tyckt att du är en idiot Shaun för har aldrig visat någon respekt för något som du inte förstår och alltid gjort dig till talesman för hela världen genom att vifta med det mest enfaldiga av alla enfaldiga argument. Trollargumentet.

    Lyssa noga nu Shaun.

    Jag hatar politiker när ni gillar dom och jag gillar dom när ni hatar dom.

    Jag gillar balans.

    SvaraRadera
  12. Törs man i detta sammanhang låta inspirera med "Starke man i Svinarps kommun"?

    (Humorprogrammet går att se på svtplay.se och speglar väldigt träffande hur det kan se ut i den dagliga kommunalpolitiken)

    Tristan

    SvaraRadera
  13. @Micke
    Hade ingen aning om att du var en så viljelös individ så att "vi" kan styra vad du ska gilla/ogilla.

    /A

    SvaraRadera
  14. @Shaun

    "Gingrich!? Du behagar skoja. Dinosaurien & HAX har få likheter."

    Makten och härligheten berusar och korrumperar omdömet fort, även hos den mest gode.

    Denne "gode" märker inte av detta själv, utan detta måste alltid påtalas av oss "utifrån".

    Ja, även om HAX var en GUD, så blir man aldrig opåverkad av den miljö man vistas i.

    Läs gärna följande kloka utlägg "Vaclav Havel on the Temptations of Political Power":

    http://www.cs.utexas.edu/~vl/notes/havel.html

    SvaraRadera
  15. Hade ingen aning om att du var en så viljelös individ så att "vi" kan styra vad du ska gilla/ogilla.
    ------------------------------

    Att älska politiker när ni hatar politiker och tvärtom är ett ställningstagande MOT ert generaliserande dravel.

    SvaraRadera
  16. Ett annat exemepel är arbetskraftsinvandringen. Folk utnyttjar den naiva svenska politiken om arbetskraftsinvandring för att importera sexarbetare til Sverige som de sedan kan skicka vidare till hela världen.

    folk osm arbetar vid gränsen har försökt slå larm om detta. Men inget händer. Det är ytterligare ett exempel på vilket helvete lekmannapolitikerna ställer till med. Av ren okunskap och naivitet.

    Jo förresten, jag är emot trafficking och att människor utnyttjas som sexslavar, de tror jag alla som läser här är. Utom micke då förstås.

    SvaraRadera
  17. Jo förresten, jag är emot trafficking och att människor utnyttjas som sexslavar, de tror jag alla som läser här är. Utom micke då förstås.
    ------------------------------
    Dom flesta här har inga problem med horande som generellt fenomen så du är ett undantag.

    SvaraRadera
  18. HAX har 100,00% rätt i sitt inlägg och min erfarenhet är precis densamma. Ju mer jag lärt mig om hur det fungerar i politiken desto sämre tycker jag om den.

    Inte för att det alltid är bättre i företag, men företag kan normalt inte tvinga på dig någonting med våld.

    Som HAX, och många andra, insett så korrumperar makt, och makt missbrukas ofta. Jag tror att makt bör hanteras enligt subsidaritetsprincipen - så mycket makt bör läggas så nära den det berör som möjligt.

    SvaraRadera
  19. Men politiker har väl företräde, de är ju utvalda
    Se vad en folkpartist hotar med:
    "27 sep: Flamsigt i P1

    P1 är en kanal som jag gärna lyssnar till - ofta faktaspäckad, alltid underhållande.
    Men:
    Ett program som jag får allt svårare för är underhållningsprogrammet 15-16 med Nordegren, Epstein, Lantz och vad de nu heter - Louise Epsten är övermåttan flamsig, skulle jag vilja säga.
    Jag vill inte ha någit ingripande, alls icke.
    Men programledarna kan ju fundera över om inte gränsen för flamsighet ibland överskrids. Programmen görs väl för lyssnarna, inte för programledarna?
    Underkänt!
    Källa

    SvaraRadera
  20. kunde inte sagt det bättre själv! bra talat HAX

    SvaraRadera
  21. "Lyssa noga nu Shaun."

    Hahahahahahahahahhhhaaaaaaaaahhhhhhaaaaaaaaahahahahahahahah, ...

    kkillen har onekligen höga tankar om sig själv.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.