Visar inlägg med etikett Stasi. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Stasi. Visa alla inlägg

2016-06-29

5 juli-podden 6: Stasi-special



Det har varit midsommar och redaktionen är tillfälligt utspridd. Naturligtvis blir det en podcast ändå, som vanligt på onsdagar – fast en special, inspelad förra veckan.

Vi besöker det gamla östtyska Stasi-högkvarteret (Ministeriet för Statssäkerhet) i Berlin och hittar skrämmande likheter med dagens övervakningsapparat. Med Karl Andersson och Henrik HAX Alexandersson.

Soundcloud » | Youtube » | iTunes »RSS-feed (via Soundcloud) » | Ladda hem filen (MP3) »

Insändar-inslag (MP3 max 60 sek) kan sändas till: karl[at]5july.org

HAX 5 Juli-blogg (på engelska) »

2015-01-18

Historien kanske inte upprepar sig. Men den tycks rimma. (Tyskt ordspråk.)


Denna vecka i januari – för 25 år sedan – stormade folket i Berlin ministeriet för statens säkerhet, Stasi.

En av de första saker dessa människor gjorde var att säkra arkiven. I dag kan man lämna in en blankett för att få reda på om man finns i Stasis register och vad det i så fall är för information. (I Sverige förstör vi istället forsknings- och arkivmaterial om kopplingar till DDR och Stasi.)

På bilden ovan ser du ministerns rum. I direkt anslutning finns ett trapphus som leder ner till en dörr på baksidan. Det hade en uppgift – flykt. Och till och med flyktvägen var marmorbeklädd.

Stasi hade till uppgift att säkra statens makt. Oppositionella och oliktänkande fängslades. Människor som inte ville ha något annat än frihet torterades och mördades. Det räckte med att diskutera verklighet och objektiv sanning för att råka illa ut. Man hade ett gigantiskt nätverk av angivare. Och man övervakade människor så mycket man förmådde.

Detta var diktaturens verktyg. I ett land i vår omedelbara närhet. För inte speciellt länge sedan.

I dagens samhälle sätter vi betydligt mer kraftfulla verktyg i statens händer. Vi får verkligen hoppas att alla våra politiska ledare och deras funktionärer för all framtid är goda, pålitliga om omdömesgilla människor.