2010-05-31
Är vänstern demokratiskt pålitlig?
Sverigedemokraternas valupptakt i Landskrona fick avbrytas – på grund av vänsteraktivisternas stök.
Det är allvarligt. Vänstern måste ge tydliga besked:
Accepterar vänstern allas rätt att organisera sig i politiska partier och ställa upp i demokratiska val?
Accepterar vänstern medborgerliga fri- och rättigheter – som yttrande- och mötesfrihet – för de partier som ställer upp i demokratiska val?
Vänsterns handlande tyder på att svaret är nej, i båda fallen. Det betyder i så fall att den ställer sig utanför den demokratiska spelplanen.
Sverigedemokraterna är ett svårt obehagligt parti. Ett grundproblem med dess politiska approach är att de inte förstår vikten av att tillerkänna människor lika rättigheter. Sådant skall bemötas i en öppen och fri debatt – inte genom att man gör likadant själv.
DN: Demonstrationer under SD-möte i Landskrona
(Se där. Nu har jag lagt tid på att försvara sverigedemokraternas medborgerliga och demokratiska fri- och rättigheter. Tid som jag annars hade kunnat lägga på att kritisera deras knasiga idéer och politik. Grattis, vänstern!)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Detta var dagens bästa ord om saken. jag lägger ut det hela på min blogg, hänvisar till dig.
SvaraRaderaHoppas du inte misstycker,säg bara annars till
//Roger
wow, sicken uppvisning i monumental enögdhet!
SvaraRaderaDen svenska "Vänstern" existerar eg. inte, det är en illusion och en relik kvarvarande från kalla krigets dagar som frambesvärjs när helst den svenska "Högern" behöver en ideologisk fiende som den kan skylla allt som är dåligt i Sverige och det svenska samhället på. Den svenska "Vänstern" är ej heller någon monolitisk katedral utan snarare en stor ideologisk marknad där man kan finna så disparata inriktningar som sovjet-apologeter(vars främsta argument var/är att Sovjets ev. framgångar döljs av Västs behov av skurkaktig fiende) till ilskna autonoma(vilka är de som främst vill starta kravaller när Sverigedemokraterna behagar visa sig och är de som oftast ger sig in konfrontationer med både polis och extremhögern).
Håller med, Manne. På vilket sätt är det rimligt att bunta ihop alla till "Vänstern" och peka finger, om inte agendan egentligen är att smutskasta. Har du det, HAX?
SvaraRaderaInte för att vara den som är den men du har skrivit (Ät) istället för (Är) i din headline för inlägget.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaOm denna blogg hade funnits 2002, är det då någon som tror att det hade låtit såhär:
SvaraRaderaAccepterar högern allas rätt att organisera sig politiskt - utan att bli mördade av en diktator?
Högerns Pinochetuttalande i det så kallade "valstugereportaget" tyder på att svaret är nej. Det betyder i så fall att den ställer sig utanför den demokratiska spelplanen.
Jag får väl hålla med Manne i att vänstern inte existerar förutom som begrepp. Samma sak med "högern" egentligen.
SvaraRaderaDet finns rätt många inom den sk. vänstern som gravt ogillar den typen utav demokratihämmande aktivitet som demonstranterna ägnade sig åt.
Men en poäng finns ändå; Det är inte personer från de borgeliga partierna (eller perosn på den politiska änden) som är med i demonstrationerna. Där finns faktiskt en poäng som man inte ska ignorera.
Sen kan man naturligtvis diskutera allt skit som kommit från de fyra blå under fyra år nu och konstatera att det är idel skit överallt...
Var det inte för några år sedan som det ropades högt typ "Balterna kommer!" som förklaring till en inbrottsvåg i östra mellansverige medan Securitas tjänade grovt på sina larminstallationer?
SvaraRaderaTills en journalist började undersöka det hela närmare och fråga hur många balter det var som blivit ertappade vid något av inbrotten och det visade sig att det var helt andra tjuvar som var i farten.
Menar Tomas att han likställer att ha knasig politisk åsikt med att hindra andras politiska åsikter att framföras?
SvaraRaderaHAX hade alltså rätt.
Tycker det är lite larvigt att lägga in en passus om att SD är "elaka" men skall få hålla sina möten i en demokratisk anda.
SvaraRaderaOM du lyfter blicken från ankdammen så ser du att SD är ett helt normalt mittenparti med denenda skillnaden att man har en realistisk och inte naiv syn på invandring.
Att du inte gillar dem personligen är en annan sak.
Henrik.
SvaraRaderaKommer det att gå att lita på dig i skarpt läge när fascisterna drar hela vänstern över en kam liksom du gör i rubriken?
Håller med, Manne. På vilket sätt är det rimligt att bunta ihop alla till "Vänstern" och peka finger, om inte agendan egentligen är att smutskasta. Har du det, HAX?
SvaraRadera-----------------------------
Dick Erixon hävdar att hela vänstern vill utplåna Israel.Roland Poirier Martinsson har sagt att vänstern ensamma är ansvariga för det politiska hat som förekommer på internet.
Hax gör "vänstern" ansvarig för vad sekt av snorungar ägnar sig åt på ett fascistmöte.
Det är naturligtvis helt absurt och kan inte vara annat än medvetet.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaJag har agiterat för att Frihetsfronten är Djävulens organisation. Detta i och med Sossar mot Storebrors kontakter med HAX och att HAX är Piratpartitjänsteman.
SvaraRaderaOch denna tråd bekräftar mitt påstående - Frihetsfronten är Djävulens organisation.
Måste inte "högern" på samma sätt berätta varför de stödjer kolonisationen av Irak och de demokratiska inskränkningar som sker där?
SvaraRaderaRespekterar "högern" de rättigheter du räknar upp?
Verklighetsförvridningen och och värderelativismen ligger aldrig på latsidan, minsann.
SvaraRaderaLikt frenesin i en dåres försvarstal måste man uppfinna en ny verklighet för att få sin skruvade logik att passa det moraliska lappverket.
Castroapologeten profanum_vulgus har hittat hit. Diktaturkramare har en förmåga att komma i trupp. Just nu sa han att Saddams styre var mer demokratiskt än nuvarande. Var Halabja, Kuwaitkriget och förföljandet av kristna en del i en god demokrati?
SvaraRaderaVidare förespråkar han ett totalt utplånande av staten Israel, ibland med mord på alla judar som en slutgiltig lösning.
Wänsterwiki.
SvaraRaderaHögerextremisten och rasisten som lämnar ut medlemmar ur sin egen familj på internet därför att dom inte omfattar hans egen högerextremism samt ägnar sig åt systematisk politisk kartläggning av människor på internet som inte delar hans rasism och högerextremism SAMTIDIGT som han högljutt motsätter sig FRA lagen.
Ja, det är den, fullständigt och totalt.
SvaraRadera----------------------------
Jag jag vet att du inte är speciellt begåvad men det är knappast till din fördel som ens i dina egnas kollegors ögon att du hävdar att hälften av sveriges röstberättigade är kollektivt ansvariga för vad en mycket liten extrem grupp ägnar sig åt.
Detta eftersom ditt kollektiva skuldbeläggande klart och tydligt visar att du inte är liberal.
Det finns säkert nån av dina mer begåvade kollegor som kan förklara det där för dig.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaDet är allvarligt. Vänstern måste ge tydliga besked:
SvaraRaderaAccepterar vänstern allas rätt att organisera sig i politiska partier och ställa upp i demokratiska val?
Accepterar vänstern medborgerliga fri- och rättigheter – som yttrande- och mötesfrihet – för de partier som ställer upp i demokratiska val?
--------------------------------
Jag fattar faktisk inte alls det här.
Vad menar du?
Vänsterwiki:
SvaraRaderaDu har god fantasi. Men nej jag stödde inte Saddamregimen, det var ju "högern" som gjorde det. Vi som har minnen från före 1991 eller som kan läsa vet detta.
Saddam förföljde dock inte kristna, han var sekulär (baathist) fram till ca 1992.
Att Saddam var en USA-agent och antidemokrat som inte drog sig för att använda gasen jänkarna försåg honom med betyder dock inte att USA:s nya regim i Irak blir demokratisk.
(Kuwaitkriget går dock att diskutera eftersom Kuwait är en avstyckad del av Irak)
Jag förespråkar inget utplånande av Israel och inte ens mord av en enda jude. Däremot tror jag att araberna kommer behandla judarna precis lika illa den dagen vinden vänder som de blivit behandlade av judarna nu.
Däremot anser jag att Israel aldrig borde ha bildats, och om staten ska vara kvar så ska dess gränser följa delningsplanen.
Vad nu det har med demokrati att göra, Israel är ingen demokrati.
Tor:
SvaraRaderaMenar Tomas att han likställer att ha knasig politisk åsikt med att hindra andras politiska åsikter att framföras?
Nej, Tomas visade på hur knäppt det blir om man låter hela "vänstern" eller "högern" vara ansvarig för vad en eller några få personer gör eller anser.
Jag skulle förstås kunna göra om exemplet och istället låta massmördaren Pinochet representera "högern", om det får dig på bättre humör.
Stollar som stollar, vare sig de är extrem höger eller vänster. De har mer gemensamt än som skiljer dem åt.
SvaraRaderaJag tror i det aktuella fallet det rör sig om extremvänstern, så hela vänstern kan inte dras över en kamm. Det är en relativt liten grupp om än avsevärt större än sin motsvarighet på högerkanten, d v s nazister och annat liknande pack.
Hugo, och deras gemenskap beror just på att begreppet "högerextrem" är nyspråk som 'vänstern' troligtvis hittade på under 1960-talet när den tvättade sin ideologiska WW2-byk samtidigt som den kritiserade Frankrike och USA för deras ingrepp i de gamla kolonierna.
SvaraRaderaUnder 20- och 30-talet fanns det ingen högerextremism. Däremot fanns begreppen vänster- respektive högersocialism samt nationell- respektive internationell socialism.
Skall man förstå likheterna mellan det som idag kallas "högerextremism" och "vänsterextremism" måste man placera båda begreppen på samma sida i den vedertagna höger-vänsterskalan, alltså som en gaffel längst ut på vänstersidan (läs: socialistiska). Under 20-talet splittades den socialistiska sidan i två huvudgrenar, en nationell och en internationell.
Grundsatsern om antikapitalism, antiliberalism, hatet mot det borgerliga samhället, antiliberalism, stora sociala reformer etc är därför förstås desamma.
Men som alltid när den rätta vägens socialistiska riddare är ute efter att erövra utopia blir det bråk. Den rätta vägen är smal med följden att falangisering följer i deras spår (mot himmelriket). De hinner därför aldrig gemensamt möta "fienden" (Det borgerliga samhället). Partisplittringar kommer som ett brev på posten och med dem invektiven om "klassförrädare". Har någon av dessa grupper dessutom uppnått politiska makt kan man också lita på att utrensningar och mord ackopanjerar slagorden.
Inga är så bra på att döda (eller ifall politisk makt saknas: hata) varandra som 'vänstern'. Alltid finns någon gren eller sekt som inte vet hur den rätta vägen är utstakad.
OP som ägnar halva sitt liv åt att relativisera samma fascism som mördade 6 miljoner judar därför att han lider av ett tvång att dölja att denna fascism har sitt ursprung i den konservativa och nationalistiska högern ägnar andra delen av sitt liv åt att relativisera det faktum han själv beskrivit i en bok där han konstaterar att endast ett fåtal procent av världens alla judar var bosatta i Israel i början av 1900 talet men att man trots detta har den moraliska rättigheten att dominera området.
SvaraRaderaHugo.
SvaraRaderaDu uttrycke på den här bloggen efter förra valet när många här grät ut sin besvikelse och hat över att Reinfeld inte genomförde den liberala revolutiuonen och avskaffade alla skatter att du förlorat förtroendet för högern och övervägde att rösta med Sverigedemokraterna.
Var det för att du inte är politiskt extrem som du dels blev besviken över den uteblivna revolutionen och för dina funderingar över vilket alternativet (Sverigedemokratena) skulle bli för dig?
Micke ...
SvaraRaderaDu hittar på igen. Det finns inget som behöver 'relativiseras' angående folkmorden som begicks av nationalsocialsterna ...
Och 'relativisera' är nog ett ord du bör undvika så långt det öht är möjligt. Dels pga av att du nästan garanterat gör självmål då, och dessutom för att du är blande de värsta relativiserare som häckar i kommentatorsfälten
Jonas Neumeister.
SvaraRaderaOm din begåvning inte räcker till att svara i sak på ett begripligt sätt som visar att du förstått VAD det är du svarar på så är det bättre att du låter bli.
Micke ... hur mår du egentligen?
SvaraRaderaDu är igång igen och verkar vara nära gränsen att gå överstyr ... som du ju gjort så många ggr förut.
Hur är det? Är världen dum mot dig? Verkligheten? Historiska fakta? Folks åsikter? Kommentarer på internet? Är dom alla dumma mot stackars dig? Och är du ett offer då? Som det är synd om?
Hur skulle man kunna hjälpa dig att må lite bättre då, menar du?
PS Jag var fullt allvarlig, OP relativiserar inte, och du bör inte använda det ordet. Du vet den där om att kasta sten i glashus ... DS
Som Jonas försiktigtvis implicerar så vet du tydligen inte vad relativisera betyder. Nåväl, det är ju ditt problem.
SvaraRaderaHar du något att invända emot att både nationella socialister och internationella diton ser det borgerliga samhället som sin fiende, hatar liberalism, parlamentarism och i grunden är anti-kapitalistiska, så får du gärna göra det. Men varför inte använda argument istället för hysteriska konvulsioner utan annat innehåll än känslomässigt dravel?
Likaså får du även invända mot att fascismen skapare, Mussolini, först var internationell socialist innan han evoverade till fascist, eller för att ta ett mer närstående exemepl från vårt eget land: Nils Flyg, du vet Sveriges Kommunistiska Partis riksdagsman och partiledare som under 1930-talet blev Hitlerian utan att hans socialistiska grundbudskap/inställning ändrades.
Dags för en kram tror jag!
Kram Micke!
Jonas Neumeister gör ytterligare ett försök men missar även den här gången att svar på VAD jag säger och Patrik Öberg konfirmerar att jag haft rätt om hans relativiserande när ha börjar att leka Tank Anita och Televinken vilket är hans vanliga utväg ur trådar.
SvaraRaderaminata: Du behöver psykologisk hjälp. Jag tror dock ingen här är kvalificerad att hjälpa dig.
SvaraRaderaSjälv är jag för övrigt ateist så jag delar ingen utav dina två märkbara handikapp.
Det är allvarligt. Vänstern måste ge tydliga besked:
SvaraRaderaAccepterar vänstern allas rätt att organisera sig i politiska partier och ställa upp i demokratiska val?
Accepterar vänstern medborgerliga fri- och rättigheter – som yttrande- och mötesfrihet – för de partier som ställer upp i demokratiska val?
---------------------------
Hax.
Om jag säger till dig att högern måste ge tydliga besked om hur dom kommer att hantera nazisternas krav.
Vad svarar du då?
Fattar du hur absurda dina formuleringar är?
Eller formulerar du medvetet på det sätt du gör?
Micke - för mig får du gärna bete dig som en jubelidiot i dina kommentarer. Det ingår så att säga i yttrandefriheten. Men du behöver då också hantera att folk kommer att notera detta och skapa sig en bild av dig, hur det är står till egentligen, och även att de kanske luftar sina uppfattningar. Det ingår så att säga i åsikts- och yttrandefriheten.
SvaraRaderaDu verkvar vara väldigt angelägen om det första ... och ha otroligt svårt för det senare.
Som så mången trashvänster: Gapa, skräna och bete sig illa, men kvida offer och förorättad samma ögonblick man inte tillåts fortsätta oemotsagd.
Micke, du är en bebis i alla bemärkelser, glöm inte det.
SvaraRaderaSD vore det sista jag lade min röst på. De är i grund o botten sossar men med starka inslag av hat mot invandring. I första hand tar de röster från sossarna o LO som alltmer havererat.
Dock har de i ett avseende klockrent rätt, den svenska invandringspolitiken har sedan länge havererat totalt och inget parti vågar ens ta i frågan. Alla invandrare är ju stackars offer som måste tas om hand. Självklart tar det på deras självkänsla.
Vi måste reda ut de problem vi har och få alla i arbete som nu går med mössan i handen till socialkontoren o övriga myndigheter. Det är inget värdigt liv och djupt förnedrande.
En djuphavsdykare av utländsk härkomst får inget jobb pga svenskt översitteri o byråkrati. Utbildningen kostar väl några millioner, men så uttrycker sig den svenska självgodheten allt dösnack om solidaritet till trots.
Sverige är en jävla ankdamm om uttrycket nu ursäktas.
Tack Hugo.
SvaraRaderaNu vet jag vem som är Bertil och skriver om "bebis" på Neo´´s blogg.
SD vore det sista jag lade min röst på.
SvaraRadera-------------------------------
Icke dess då mindre sa du på den här bloggen ett antal veckor efter valet att du skulle rösta på SD nästa val i en tråd där alla grät unisont för att Reinfelt inte genomfört "den liberala revolutionen.
Jonas Neuklister prövar för femte gången ?? i rad att svara i sak på ett inlägg av mig högre upp i tråden utan att lyckas.
SvaraRaderaHar du lärrarbehörighet?
Micke ditt gamla internettroll ... du blandar ihop begreppen som så ofta ...
SvaraRaderaJag tyckte också att 'bebis' var en bra beskrivning på vad du håller på med kanske till och med jättebebis ...
Men enligt egen utsago är du ju betydligt äldre än du beter dig. Och du har ju också sagt att du fjärmat dig från trashvänstern.
Men att du inte alltid håller dig till sanningen vet vi ju också ..
Micke, jag har ALDRIG i ngt sammanhang uttryckt att jag skall rösta på SD. Däremot har jag uttryckt mycket stark kritik mot SocialModeraterna som aldrig får min röst igen.
SvaraRaderaSom vanligt klistrar du etiketter på folk utan att fatta sammanhangen, så visst är du en "bebis". Ta en Stesolid och lugna ner dig.
Det blir nog Piratpartiet, mycket i ren protest. Integritetsfrågan är viktig, men i övrigt saknar de ett sammanhållet program. Men vad är alternativen? Så var det med den saken.
OP, du har helt rätt i sak enligt min mening. De ideologierna som står varandra närmast är nationalsocialister och kommunister. Vrid en gubbe tillräckligt åt höger så kommer han fram till vänster eller vice versa.
SvaraRaderaBeskåda bara den kollektivistiska monumental konsten sprungen under Hitlers och Stalins terror. Formspråket är exakt detsamma. Jag ser ingen skillnad. Det finns fler exempel.
Sant Hugo, förutom att du endast behöver vrida lite åt höger eller vänster, då båda ideologierna växer på samma idéhistoriska rot. ;-)
SvaraRaderaNu är det sjätte gången som Jonas Neumeister inte kan svara i sak utan ägnar sig åt annat.
SvaraRaderaJag tror vi drar ett streck där Jonas.
Micke, jag har ALDRIG i ngt sammanhang uttryckt att jag skall rösta på SD.
SvaraRadera--------------------------
Stämmer.Det var innan du bytte nick till Hugo.
Micke, du är totalslut som människa. Du lever i din egen lilla cybervärld där du tror du själv är kung.
SvaraRaderaNu beskyller du mig för annat nick för att klistra etiketten SD på mig. Du är sannerligen ett fall för psykvård. Sök hjälp med det snaraste är mitt råd till dig och skriv inte mer osaklig skit är du snäll.
Påstår du att du inte hade ett annat nick innan du bytte till Hugo?
SvaraRaderaJag kommer ihåg när du berättade att du skulle emigrera till Usa för att företagsklimatet var så dåligt i Sverige för att sedan återvända till Esbatis blogg med nytt nick och gapa samma "nacksottvänster" några veckor senare.
SvaraRaderaMinns du det?
Du lever i din egen lilla cybervärld där du tror du själv är kung.
SvaraRadera-------------------
Ja jag är naturligtvis kung i min egen värld.
Fan vore väl annars.
Micke lilla vän. Jag har två förnamn. Bertil och Hugo så sluta fantisera nu, du gör dig bara fånig.
SvaraRaderaV....... är ett Pack
SvaraRaderaidioter
som gillar att slicka R*V
rösta på gösta
en blågul gubbe
som läser ........
V....... är ett Pack
SvaraRaderaidioter
som gillar att slicka R*V
rösta på gösta
en blågul gubbe
som läser ........
När Piratpartiet läs högern (HAX är tjänsteman i sagda parti) kallar till demonstration kommer femti pers (förra helgen).
SvaraRaderaNär vänstern kallar till demonstration i veckan kom tusen och åter tusen.
Länge leve vänstern!
Det är för att högern jobbar.
SvaraRaderaJag tror inte att något av de etablerade partierna har så stora problem med Sverigedemokraterna som de själva säger att de har.
SvaraRaderaJag tror varken att vänsteranhängarnas våldsdemonstrationer eller de borgerliga representanternas snyftdebatter mot sd handlar om att de i första hand vill bli av med sd. Istället handlar det om en pr-grej där man genom att berätta om hur mycket man tycker illa om sd, försöker plocka hem pk-poäng åt sig själva.
Många av de debattörer som verkligen vill ha bort sd (som du själv hax) har ofta svårt för att fatta varför dessa kontraproduktiva debatter/demonstrationer mot sd görs, då dessa nästan alltid för med sig att sverigedemokraterna drar till sig fler sympatisörer.
Men i själva verket tror jag inte att dessa grupper har så mycket emot att sverigedemokraterna finns där i bakgrunden (hur mycket är det egentligen som skiljer sig i sakpolitik mellan sd och de redan nu etablerade partierna?) utan att en del kanske rent av tycker att det är rätt skönt att ha en slagpåse att slå på när man vill skaffa sig pk-poäng
Jag kan inte förstå vad problemet är för många med SD. Vad skiljer dem från exempelvis de olika sektvänster-partierna?
SvaraRaderaBemöt dem i sak istället och blottlägg deras torftiga agenda med invandrarfientlighet som paradnummer. Valfläsk och överbud i vanlig ordning i den övriga delen, men det är ju inte ovanligt för ngt parti. Kolla bara VPs och MPs senaste partikongresser.
Det vore faktiskt kul om de blev vågmästare i riksdagen. Det är inte omöjligt. Då blir det ordentlig fart på hyckleriet och kacklandet i den svenska hönsgården.
Mona har ju redan ställt den hypotetiska frågan om borgarna skulle luta sig mot SD i en sådan situation.
Detta sagt av en hycklande partiledare vars partis regeringsbildningar under många år lutade sig mot odemokratiska kommunister som aktivt stöttade diktaturer jorden runt. De lade alltid ner sina röster för att inte fälla sossarnas regering.
Jag kan inte förstå vad problemet är för många med SD.
SvaraRadera---------------------------
Nej vi vet det.
HAX representerar högern och är tjänsteman i Piratpartiet.
SvaraRaderaLite statistik:
Medlemsflykten från Piratpartiet
ett år - 30079
sedan 18 maj - 2231
(Piratpartiet hjälper
The Pirate Bay)
2009-06-03 07:57 47922
2010-06-03 07:57 17843
2010-05-18 07:57 20074
2010-06-03 07:57 17843
2010-06-03
Piratpartiet har färre medlemmar än Folkpartiet
Folkpartiet (17875)
Piratpartiet (17843)