Visar inlägg med etikett Estland. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Estland. Visa alla inlägg

2009-02-13

Det är EU/EMU som är problemet


Estlands BNP sjönk 9,4 procent under det fjärde kvartalet jämfört med motsvarande kvartal 2007. Paniken är nära.

Men vems är felet? I svenska media får man lätt intrycket att esterna inte har ekonomisk kompetens – och att de svenska bankerna har ställt till det för landet.

En annan möjlighet kan vara att Estland har bundit sin krooni till euron. Fast växelkurs är en dålig idé i kristider. Därmed är det också den Europeiska Centralbanken, ECB, som bestämmer räntorna. Mitt under brinnande inflation tvingas Estland alltså hålla samma styrräntor som till exempel Frankrike och Tyskland. Kan det gå på något annat sätt än åt skogen?

Om Estland hade haft en flytande valuta och möjlighet att sätta sin egen styrränta – då hade problemen i vart fall varit betydligt mindre.

Länk»

(Tipstack: Johan)

2007-10-28

Herrefolket

Åter i Stockholm efter en tur till Tallin. Det är en trevlig stad. Synd bara att vi inte upptäckte ölstugan Svejk förrän framåt eftermiddagen...

Men det här med att åka båt. Hmmm. Tallinfärjan tycks vara något slags sista tillflyktsort för svenskar som tror att de minsan är lite bättre, finare, rikare, mer utvecklade och mer högtstående än grannfolken. Det är fan inte vackert.

Och efter att ha varit oförskämda i baren, spydiga mot alla "utlänningar" och gapigt irriterande vid buffén drar herrefolket ner i hytterna för att föröka sig.

Jag antar att den estniska personalens stoiska lugn beror på att de vet att deras land satsar på tillväxt och företagande på ett helt annat sätt än Sverige. Så om sisådär 15-20 år, då är det vi svenskar som är de efterblivna och fattiga kusinerna från landet.

2007-07-02

Morgon på kontinenten

Så är jag då framme i Bryssel, efter att ha åkt skåpbil kors och tvärs över Sydsverige och kontinenten. Den som vill ha tag i mig per telefon kan ringa på belgofonen + 32 484 088 770.

Just nu försöker jag hinna i kapp i nyhetsflödet. Några saker fångar mitt öga...

På E22:an utanför Karlskrona har man hittat en död kamel längs vägkanten. Med tanke på hur dålig den vägen är skulle det inte förvåna mig om den stigit av en cirkustransport och skjutit sig... [Länk]

På Timbro är man förundrade över hur SvD har rapporterat om amerikanska mediers reaktioner på Michael Moores film Sicko. [Länk]

På tal om Amerika, har Financial Times gjort en undersökning om vad européerna anser vara det största säkerhetshotet. Det blev USA, som på vår kontinent tydligen anses vara ett större hot än både Nordkorea och Iran tillsammans. Man kan bli matt för mindre. [Länk]

Relationerna mellan Europa och USA är dock inte sämre än att EU nu gett amerikanska myndigheter klartecken att samla in data om alla som flyger över Atlanten och om penningtransaktioner mellan bankkonton wia SWIFT-systemet. [Länk]

På något sätt får jag en känsla av att EU och USA lockar fram varandras sämsta sidor...

För att runda av med något mer positivt: Bloggkollegan Johnny Munkhammar ger en optimistisk dagsbild från Estland, i en artikel hos CEPA. Det skulle inte förvåna mig om Estland kör om Sverige i välståndsligan inom tio år. [Länk]

2007-05-02

Rena Tom Clancy-thrillern

Moskva har ett ansträngt förhållande till sin grannstat Estland. De ryska ledarna anser fortfarande, egentligen, att det handlar om en utbrytarstat.

Någon symbolhandling leder till välorkestrerade kravaller. I detta fall flytten av ett sovjetiskt krigsmonument.

Spänningen stiger. Tonläget höjs. Moskva vidtar åtgärder, som till exempel att strypa energitillförseln till Estland.

Så långt i standardmallen återstår faktiskt bara ett steg. Det är fler oroligheter, under vilka Estlands ryskspråkiga befolkning vädjar till Moskva om skydd. Sedan är det kört.

Och Sveriges beredskap är god, som det brukar heta.

Länkar:
Ryssland stoppar olja till Estland.
Frostigare relationer mellan EU och Ryssland.