På fri fot. Utan vårdare. Måste ses!
Klicka här för dagens Juholtare »
(Inbäddningen ville inte fungera.)
Enligt min mening missar han ett utmärkt tillfälle att hålla munnen stängd.
Men det hela har stort underhållningsvärde. På något slags tragikomiskt sätt.
Visar inlägg med etikett freakshow. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett freakshow. Visa alla inlägg
2014-11-07
2012-09-26
Nya nazister? Vilken jävla dum idé!
Så här i Tintin-affärens kölvatten kan det vara värt att kolla in hur den verkliga rasismen ser ut i Sverige.
Expo har intervjuat två kommunalt förtroendevalda som har lämnat Sverigedemokraterna och istället gått med i nazistiska Svenskarnas parti.
"Sverigedemokraterna har behandlat mig som luft. Så nu har jag valt att byta parti, men jag vet inte vad Svenskarnas parti står för, säger Lars-Erik Karlsson, fullmäktigeledamot för Sverigedemokraterna."OK, det är ett nazistiskt parti. Vad är sådana kända för?
"Judehatet har jag aldrig förstått. Hatar de judar är det inte ett parti för mig. Vad har judar gjort? Hotet mot oss är islam, deras mål är att ta över världen."Aha, det gäller att ha rätt foliehatt. Karlssons kollega Sven-Olov Svensson har sin tolkning...
"Jag har inte tagit ställning till judarna. Jag vet inte om de har gjort något dumt. Men har de gjort det, då jävlar."Såpass! Han har också sina demokratiska föredömen klara för sig...
"Jag har varit i främlingslegionen, där var de hårda pojkarna och där kan man säga att det rådde demokrati."Ja, jösses. Militära organisationer i allmänhet och Främlingslegionen i synnerhet är nog inte vad jag skulle förknippa med deltagande demokrati.
Och så där håller det på. Karlsson levererar minnesvärda citat som att "På ett sätt var det synd att självmordsbombaren i Stockholm misslyckades." Han tycks alltså mena att det var synd att ett antal julhandlande svenskar inte sprängdes i luften. Nationalismen tar sig allt märkligare uttryck.
Där har ni den svenska rasismen. Ge dom här människorna en timma var i tv - på bästa sändningstid. Då skulle (sd) åka ur riksdagen så det visslar om det. (Även sverigedemokrater som är kvar i sitt parti, har ett visst mörkt underhållningsvärde.)
Herrefolket har talat. I rest my case.
2012-06-25
Och det är inte problematiskt..?
Cypern ansöker om nödlån från EU.
Det sker fem dagar innan Cypern blir EU:s nästa ordförandeland.
Det blir säkert ett självständigt, modigt, oavhängigt, vederhäftigt och transparent ordförandeskap.
Gah!
Det sker fem dagar innan Cypern blir EU:s nästa ordförandeland.
Det blir säkert ett självständigt, modigt, oavhängigt, vederhäftigt och transparent ordförandeskap.
Gah!
2012-06-01
Denna film borde visas i skolorna!
Bloggen bjuder på fredagsfilm. Så här såg världen ut när jag var ung. Det finns de som längtar tillbaka...
[Direktlänk] (Via Fredrik Johansson på Facebook.)
2012-04-25
Kådisarna på nätet...
Kristdemokraterna har ordnat ett internetupprop mot föreningsmomsen.
För att kunna skriva under behöver man en kod – som sänds ut per post.
Ack.
(Tipstack: Johan, från kommentarerna.)
2012-03-08
Rapport från ett dårhus
![]() |
| Dödsstjärnan i Strasbourg. |
OK, jag har bloggat lite slött denna vecka. Men på något sätt är det här med att jobba i EU som att simma i kall sirap. Motströms.
Jag skall inte trötta dig med detaljer, men jag börjar tro att EU-byråkratins främsta syfte är att förhindra att något som helst blir uträttat. Problemet med EU-byråkratin är att den inte alls är lat och arbetsskygg.
Oh, nej. Ett enda papper (som en fransktalande byråkrat inte omedelbart kan identifiera med en fransk motsvarighet och som inte har en hoper stämplar) kan returneras ett oändligt antal gånger, hur formellt korrekt det än är.
Pappersarbetet kring en enda parlamentsassistents senaste resa till Strasbourg eller någon annan ort kan garantera en EU-byråkrat arbete i flera dagar. Oavsett om det behövs eller ej. Byråkraternas barn behöver ju mat på bordet.
(En av mina resor, redovisad med alla kvitton, har nu bollats fram och tillbaka under tio veckors tid.)
En mellanhög chef i Europaparlamentet berättade för en tid sedan att han uppskattar att den byråkrati som är till för att minska fusk nu – med marginal till godo – är betydligt mer kostsam än det fusk den till äventyrs förhindrar. (Och det brukar vara lite si och så med den saken.)
På måndag sätter jag mig på tåget till Strasbourg igen. Den totala resetiden fram och tillbaka är sisådär tio timmar. Om vi hittar något franskt lok i Luxemburg, vill säga. Sammantaget lär det vara minst 5.000 personer som deltar i Europaparlamentets flyttcirkus. Det är i så fall 50.000 mantimmar bara i resor. Och miljoner i reseutgifter, traktamenten och hotellkostnader. Varje månad. Räkningen sänds till skattebetalarna.
För 2014 har Europaparlamentets flytt-kritiska majoritet kapat bort en massflytt. De två septembersessionerna har lagts på samma vecka, med onsdagen ledig däremellan. Fransoserna är ursinniga och har tagit frågan till EU-domstolen. De accepterar inget annat än tolv "riktiga" sessioner i Strasbourg per år.
Jag åker ju tåg till Strasbourg, eftersom jag ändå uppskattar fem timmars (ibland kan det ta nio timmar) obruten arbetstid. Annars är det populärt att åka bil. De i personalen som lyckas få gratis lift får ändå något hundratal euro i reseersättning per väg. Och om man åker bil – då kan man ju stanna till i EU:s "dollarbutik" i Luxemburg, där eurokraterna får köpa Champagne och gåslever skattefritt. (EU har till och med egna märken av bubbel och whiskey.)
Detta är rent oanständigt, på så många sätt.
EU:s politiska verksamhet är tillräcklig för att man skall frukta för sin mentala hälsa. Toppa sedan detta med de organisatoriska vansinnigheterna. Framåt torsdag eftermiddag varje vecka brukar jag få för mig att det är dags att säga upp sig. Men det vore att ge upp allt för lätt.
Det måste gå att få lite jävla ordning på denna fåfängans marknad.
![]() |
| Interiör från Dödsstjärnan. |
2012-01-24
"Som Greve Dracula som chef för blodbanken"
Förre ordföranden för EU-Kommissionen Jacques Santer har fått ett centralt uppdrag i kampen mot euro-krisen – som "head the permanent bailout fund's leverage vehicle".
Santers kommission tvingades avgå på grund av korruption, fusk och ekonomiskt vanstyre.
The Daily Telegraph skriver att detta är "akin to putting Dracula in charge of the blood bank" enligt Martin Callanan MEP, ordförande för den Tory-dominerade ECR-gruppen i Europaparlamentet.
(Tipstack: Professor Pelotard)
Santers kommission tvingades avgå på grund av korruption, fusk och ekonomiskt vanstyre.
The Daily Telegraph skriver att detta är "akin to putting Dracula in charge of the blood bank" enligt Martin Callanan MEP, ordförande för den Tory-dominerade ECR-gruppen i Europaparlamentet.
(Tipstack: Professor Pelotard)
2011-07-24
Mördarens manifest. Del 2.
I bloggposten nedan skriver jag om massmördaren Anders Behring Breiviks förvirrade idéer, som de kommer till uttryck i det manifest som han låtit sprida på internet. Men detta dokument ger oss även en bild av honom själv och av tiden som ledde fram till hans vansinnesdåd.
Som väntat finns en frustration över att folk inte förstår "faran" med islam. Det är därför, menar ABB, som det krävs "spektakulära operationer" som den i Oslo. Och han lovar mer av den varan i till exempel London, Paris, Berlin, Bryssel, Milano och Madrid. Här ger han intryck av att det skulle finnas ett nätverk av "tempelriddare" – "a Conservative Revolutionary Movement" – redo att skrida till handling. På kristen grund. Eller ateistisk, men då bara om det handlar om "kristna ateister". (!) Dessa åsikter presenterar han i form av en intervju med sig själv.
Förutom muslimer, tycks ABB även se kvinnor som ett problem. Och bögar, om de inte håller på med sitt bakom stängda dörrar. Till judar tycks han ha ett mer komplicerat, synnerligen mångordigt, förhållande. Israel förefaller vara mer OK, men mest som fiendens fiende. Nazister tycker han är kontraproduktiva.
Som väntat finns en frustration över att folk inte förstår "faran" med islam. Det är därför, menar ABB, som det krävs "spektakulära operationer" som den i Oslo. Och han lovar mer av den varan i till exempel London, Paris, Berlin, Bryssel, Milano och Madrid. Här ger han intryck av att det skulle finnas ett nätverk av "tempelriddare" – "a Conservative Revolutionary Movement" – redo att skrida till handling. På kristen grund. Eller ateistisk, men då bara om det handlar om "kristna ateister". (!) Dessa åsikter presenterar han i form av en intervju med sig själv.
Förutom muslimer, tycks ABB även se kvinnor som ett problem. Och bögar, om de inte håller på med sitt bakom stängda dörrar. Till judar tycks han ha ett mer komplicerat, synnerligen mångordigt, förhållande. Israel förefaller vara mer OK, men mest som fiendens fiende. Nazister tycker han är kontraproduktiva.
Mördarens manifest. Del 1.
Anders Behring Breivik är inte bara massmördare och terrorist. Han visar sig dessutom vara oväntat beräknande och företagsam. Hans mål är uppenbart att bli en kultfigur i främlingsfientliga kretsar. Därför lade han ner sitt vapen och lät sig gripas. Därför har han nu erkänt de faktiska omständigheterna i förhör med polisen. (Rättegången kommer att bli en mörk fars.)
Och därför har han lagt ut så väl en film på Youtube som ett 1500-sidigt "manifest" på nätet. Material som nu sprids med oerhörd hastighet över hela världen.
Manifestet är ett sådant hopkok av hinkvis med olika källor och referenser (ofta tagna helt ur sitt sammanhang) att man baxnar. Här blandas högt och lågt, sanningar, hokus-pokus och skrönor och de mest skiftande ämnen. Ofta är "referenserna" en web-sida eller en blogg, inte sällan ABB:s egen.
Man kan notera att ABB ägnar en del utrymme åt att lyfta fram Sverigedemokraterna. Det finns för övrigt en hel del referenser till Sverige – och man kan notera att ABB använder lösryckta citat från en hel del svenskar som absolut inte är främlingsfientliga, för att försöka bygga sitt korthus. (Och några som kanske rent av passar i sällskapet, typ.)
2011-06-06
2011-04-22
Samtidigt, i Frankrike...
"Jag har aldrig sett ett problem som orsakas av en kollega i ett berusat tillstånd."Detta säger det franska polisfackets sekreterare Didier Mangione. Vad det handlar om är att kravallpolisen inte vill gå med på ett alkoholförbud under tjänstetid. Nu hotar man med strejk.
Mangione tillägger att en kvarts flaska vin per tjänstepass bara skapar en "gemytlig stämning".
Nu återstår att se om de franska hjärnkirurgerna, piloterna och brandmännen kräver samma rätt. (Vad gäller brandmännen kan kanske så redan vara fallet.)
Alltså, en del poliser är jävligt obehagliga redan när de är nyktra. Och fransk polis spelar redan Tarzan så det räcker till. Jag tycker inte om det här. Jag har emellanåt fransk beväpnad polis och krypskyttar på taket utanför mitt fönster på jobbet i Strasbourg. Med skarpa skott i sina vapen. Jag vill vara säker på att de är nyktra. För om kravallpolisen får dra i sig en kvarts Schenströmare i tjänsten – hur mycket får andra franska poliser då inte dricka? Och händer det aldrig att de måste... köra bil? Eller sker det också på ett mer "gemytligt" sätt.
2011-03-09
2011-03-08
2011-01-10
2010-10-26
2010-10-25
2010-09-04
State of the (European) Union
Dags för en kalkonvarning:
Du vet den amerikanske presidentens State of the Union-tal inför en fullsatt kongress? Där presidenten kommer in på nästan kungligt manér, för att tala om tillståndet i de förenta staterna. I direktsänd tv, framför smattrande kameror och på förstasidan i varenda tidning?
Det skall vi också ha! har EU:s ledare kommit fram till.
Till att börja med måste man bestämma vem som skall tala. EU har förvisso en "president" nu för tiden –
Så det får bli EU-Kommissionens ordförande, som mer är lite som en VD för EU – José Manuel Barroso.
Liturgin och all parafinalia kommer vi inte att få ta del av förrän på tisdag morgon, då talet skall levereras i Europaparlamentet i Strasbourg. Men det skulle förvåna mig om man inte tar i en smula. Och sedan tidigare vet vi att det går en mycket tunn linje mellan pampighet och det rent fåniga...
Sedan måste man ju ha åhörare. Så alla Europaparlamentets ledamöter har kommenderad närvaro under Barrosos tal. För att försäkra sig om att ingen smiter ut kommer man att använda det elektroniska voteringssystemet för att kontrollera närvaron vid flera, inte närmare specificerade, tillfällen under talet och den följande debatten.
Debatten, ja... Redan till vardags behandlar man ju "bråkmakare" rätt styvmoderligt i parlamentets kammare. Och man kan utgå från att man inte tänker låta någon "förstöra" det fina State of the Union-talet. Barroso är redan höggradigt irriterad över att det nu för tiden bara är en minoritet av medborgarna som tycker att EU är en bra sak. Så toleransen mot uppkäftiga ledamöter kan komma att vara låg. Det här kan bli intressant. Och kanske en smula osnyggt och / eller stökigt.
Jag återkommer i ämnet på tisdag, efter talet. Då vet vi om det blev en freakshow, en kalkon eller bara ett av de vanliga sömnpillren.
2010-08-11
2010-07-22
Finn fem fel
Jag fastnade för en notis i Aftonbladet...
Polisen försökte alltså lugna mannen genom att spruta pepparsprej på honom. Hmm... Undrar just hur de gör för att reta någon?
Sedan blev Kling och Klang, liggande där i brunnens mynning besvikna när pepparsprejen steg istället för att sjunka. Deras projekt var alltså att gasen skulle sjunka och stanna i brunnen. Vågar man gissa att den instabile mannen hade tuppat av om de hade lyckats ersätta luften med pepparsprej?
Gissningsvis fick poliserna själva smaka på den stigande sprejen, eftersom det tydligen blivit ett ärende av saken.
Polis slår larm om svag sprejOkej...
Värmlandspolisen varnar i en rapport för en oväntad svaghet med deras pepparsprej - den sprids bara uppåt och går inte att sprida nedåt, skriver Nya Wermlands-Tidningen.
Upptäckten gjordes när ordningspoliser i Karlstad försökte förmå en deprimerad man i en brunn att sluta slå sig själv med en sten. De försökte lugna honom genom att spruta ned pepparsprej i brunnen. Men sprejen spreds bara uppåt, och mannen fortsatte slå sig själv, uppger tidningen. (TT)
Polisen försökte alltså lugna mannen genom att spruta pepparsprej på honom. Hmm... Undrar just hur de gör för att reta någon?
Sedan blev Kling och Klang, liggande där i brunnens mynning besvikna när pepparsprejen steg istället för att sjunka. Deras projekt var alltså att gasen skulle sjunka och stanna i brunnen. Vågar man gissa att den instabile mannen hade tuppat av om de hade lyckats ersätta luften med pepparsprej?
Gissningsvis fick poliserna själva smaka på den stigande sprejen, eftersom det tydligen blivit ett ärende av saken.
2010-04-28
Presstöds-Jugend
Det har ju väckt visst rabalder att nationaldemokraternas medlemsblad kommer att få presstöd.
Nu, nästa tablå:
Nationaldemokraterna funderar på att använda presstödspengarna för att starta nationalistiska förskolor. I Södertälje.
Ja, jisses vilken frekshow. Detta kanske ändå blir presstödets död. Vilket i så fall vore en välgärning.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)










