Visar inlägg med etikett Norge. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Norge. Visa alla inlägg

2016-06-28

Norge nobbar Snowden


Nybloggat på HAX.5July.org:


"No western democracy is willing to offer Snowden refuge. At the same time, western politicians and intelligence mandarins are trying to use the fact that Snowden is staying in Russia to discredit him – thus creating an absurd example of circular reasoning."

2011-07-28

Norge: Hur står karln ut?


Det är många som drar ett tungt lass efter terrordåden i Norge.

En person som jag tycker uppriktigt synd om är attentatsmannens advokat, Geir Lippestad. Hur står karln ut?

I Aftonbladet säger han "Jag tänkte att det är dags att tänka på demokratin. Att säga nej vore fel. Rättssystemet är en så viktig del i demokratin. Någon måste göra det här jobbet." Starkt.

Nu underlättas det hela naturligtvis av att Behring Breivik har erkänt. Så det handlar främst om att se till att allt går korrekt till. Men även det kan vara knepigt, med tanke på hur klienten tycks fungera.

Och i sin cell sitter Anders Behring Breivik – och skriver på ett tal.

Nu kommer det aldrig att ske – men man kan ju leka med tanken på vad som skulle hända om norrmännen gav Behring Breivik ett par timmars tv-tid. Gärna i den där fåniga operett-uniformen. Det vore kanske det värsta straff han skulle kunna få...

2011-07-26

Nu har norrmännen tagit Norge tillbaka


På måndagen tog norrmännen sitt land tillbaka.

Först en tyst minut, sedan ett samlat och resolut handlande – med största möjliga öppenhet. Eller, det resoluta handlandet började redan under den tysta minuten. Grupper av vanliga människor och samhällsbärare som tyst tittar in i kameran. Bland annat utanför det bombdrabbade justitiedepartementets nya, temporära lokaler.

Attentatsmannen fick sin ansökan om att ha uniform vid häktningsförhandlingen framförd. Men den avslogs, av lätt insedda skäl. Sedan vidtog en rättslig förhandling som genomfördes bakom lyckta dörrar. Just därför var det bra att rätten efteråt tog sig tid att presentera domen och att svara på frågor. Att höra en något knarrig rådman redogöra för Behring Breiviks motiv i en formell kontext och med knastertorrt juristspråk gav onekligen ett nytt perspektiv.

Kvällens manifestation i Oslo var både värdig och stark. Kronprinsen var oerhört "kunglig". Och statsminister Stoltenberg placerade in dagen för tragedin i historien. På slutet Oslos borgmästare, Fabian Stang, som kommer från Høyre. När han krävde ett straff för gärningsmannen stannade allt upp för ett ögonblick. Detta straff, fortsatte han – som ett medvetet eko av statsministern – skall vara mer demokrati, mer öppenhet och mer humanitet. Den nationella uppslutningen var kompakt – i ett hav av människor –bestående av allt från kungligheter till ölfarbröder.

Människor som aldrig annars brukar vara speciellt pratglada har under kvällen varit transparenta med vad som skett. De interiörer som Behring Breiviks advokat förmedlade var obehagliga, men viktiga. Här har vi en attentatsman som till exempel är helt övertygad om att han kommer att bli torterad. Men som i övrigt tar allt med upphöjd ro – och närmast framstår som roat intresserad. Obehagligt, men intressant.

Till och med säkerhetspolisen – PST – för öppna resonemang med media. Chefen, den paranta Janne Kristiansen, konstaterar att "Selv ikke Stasi-Tyskland kunne ha stoppet denne mannen". Sedan fortsätter hon med att slå fast att ett Stasi-samhälle vill vi inte leva i.

Även polisen är öppen och bredd att diskutera vad som gått rätt och fel och varför. Det är något man inte ser varje dag.

Kanal för kanal öppnar NRK (som jag har haft på i bakgrunden nu i kväll) nu upp för den ordinarie programtablån – även om NRK1 fortfarande är reserverad för nyheter, direktsändningar och analys. Ett NRK som, för övrigt, har varit ett nav för snabb och samlad information. Till och med jag är beredd att lyfta på hatten, vid de tillfällen public service fungerar på detta sätt.

Jag tror bestämt att Norge har rest sig. Väldigt mycket som är svårt, tungt och viktigt återstår. Men Norge har börjat andas igen.

2011-07-25

Norge: Efter nyhetsstormen


I går kväll slog det mig att jag har semester från och med i dag. Vilket jag inte riktigt tänkt på efter att helvetet brakade loss i Norge på fredagseftermiddagen.

Detta har inte bara varit en unikt mörk tragedi. Med norsk media direkt på nätet och en ständig ström av information via Twitter – så har mängden nyheter att ta in och värdera varit helt överväldigande.

Och på Youtube kan man finna allt från ögonvittnesskildringar till minnesbudskap och sympatiyttranden. Bloggarna bidrar med analys och en hel del tänkvärda kommentarer.

När gärningsmannen sedan själv visade sig ha lämnat ett 1500-sidigt "manifest" efter sig, som snabbt spreds elektroniskt, då blev allt rent surrealistiskt.

Twitter är speciellt, i sammanhanget. Här kondenseras de viktigaste nyheterna från traditionell media. Uppgifter från ögonvittnen och inblandade sprids blixtsnabbt. Ett otal teorier och åsikter presenteras. Det är i princip att följa det som sker live. Vilket ställer krav på kritiskt tänkande och källkritik.

Allt detta är dramatiskt, på ett sätt som ger blandade känslor. Ibland får man ett sting av dåligt samvete, som om man tittat lite för mycket på en bilolycka. Vilket är både begripligt och idiotiskt på samma gång.

Det kusliga är att gärningsmannen förutsåg allt detta och förstod att spela på det. Vilket väcker nya frågor. Att skriva eller inte skriva om hans manifest? Att använda eller inte använda gärningsmannens idolbilder av sig själv?

För att summera allt detta vill jag påstå att vårt nya medielandskap är en bra sak. Jämför med Estonia-katastrofen, då man satt frustrerad och såg samma nyheter rulla på tv gång efter gång, utan att något nytt egentligen tillfördes. Eller tsunami-katastrofen, där sociala media säkert hade fått fler att inse katastrofens omfattning och våra myndigheter att reagera snabbare – om de hade funnits på banan då.

Men nu skall jag ta en liten paus. Göra allt det där som inte blev gjort i helgen. Ta en öl och en bit mat i lugn och ro. Låta allt det förfärliga som hänt sjunka in och sätta sig. Detta har blivit lite mycket, även för en nyhetsmissbrukare.

2011-07-24

Mördarens manifest. Del 2.

I bloggposten nedan skriver jag om massmördaren Anders Behring Breiviks förvirrade idéer, som de kommer till uttryck i det manifest som han låtit sprida på internet. Men detta dokument ger oss även en bild av honom själv och av tiden som ledde fram till hans vansinnesdåd.

Som väntat finns en frustration över att folk inte förstår "faran" med islam. Det är därför, menar ABB, som det krävs "spektakulära operationer" som den i Oslo. Och han lovar mer av den varan i till exempel London, Paris, Berlin, Bryssel, Milano och Madrid. Här ger han intryck av att det skulle finnas ett nätverk av "tempelriddare" – "a Conservative Revolutionary Movement" – redo att skrida till handling. På kristen grund. Eller ateistisk, men då bara om det handlar om "kristna ateister". (!) Dessa åsikter presenterar han i form av en intervju med sig själv.

Förutom muslimer, tycks ABB även se kvinnor som ett problem. Och bögar, om de inte håller på med sitt bakom stängda dörrar. Till judar tycks han ha ett mer komplicerat, synnerligen mångordigt, förhållande. Israel förefaller vara mer OK, men mest som fiendens fiende. Nazister tycker han är kontraproduktiva.

Mördarens manifest. Del 1.


Anders Behring Breivik är inte bara massmördare och terrorist. Han visar sig dessutom vara oväntat beräknande och företagsam. Hans mål är uppenbart att bli en kultfigur i främlingsfientliga kretsar. Därför lade han ner sitt vapen och lät sig gripas. Därför har han nu erkänt de faktiska omständigheterna i förhör med polisen. (Rättegången kommer att bli en mörk fars.)

Och därför har han lagt ut så väl en film på Youtube som ett 1500-sidigt "manifest" på nätet. Material som nu sprids med oerhörd hastighet över hela världen.

Manifestet är ett sådant hopkok av hinkvis med olika källor och referenser (ofta tagna helt ur sitt sammanhang) att man baxnar. Här blandas högt och lågt, sanningar, hokus-pokus och skrönor och de mest skiftande ämnen. Ofta är "referenserna" en web-sida eller en blogg, inte sällan ABB:s egen.

Man kan notera att ABB ägnar en del utrymme åt att lyfta fram Sverigedemokraterna. Det finns för övrigt en hel del referenser till Sverige – och man kan notera att ABB använder lösryckta citat från en hel del svenskar som absolut inte är främlingsfientliga, för att försöka bygga sitt korthus. (Och några som kanske rent av passar i sällskapet, typ.)

2011-07-23

Dagen efter det ohyggliga

Några tankar efter bombdådet och massakern i Norge.

Det är en svindlande tanke att en ensam terrorist kan ställa till med något där ett kraftigt bombattentat mot Oslos regeringskvarter mer eller mindre var en avledande manöver. Hade det varit en bok eller film, då hade man avfärdat den som orealistisk.

Det är också värt att notera att gärningsmannen opererade helt under radarn. Här fungerade ingen teknisk övervakning. Registrering och förbud (ner till meta-tabletter) av material som kan användas för bomber var helt verkningslös. Det var bara att registrera en jordbruksrörelse för att komma runt. En sträng vapenlagstiftning hjälpte inte, eftersom gärningsmannen hade licens för sina vapen. Ett av Europas värsta terrordåd gick helt enkelt utanför hela den massiva anti-terror-apparat som byggts upp. Det manar till eftertanke.

Även om det handlar om en möjligen galen, uppenbart främlingsfientlig man så är han enligt alla rimliga måttstockar en terrorist. Det märkliga är att så många – som skulle kallat någon annan som gjort samma sak för terrorist – idag väjer för det ordet. Som Jan Guillou uttrycker saken "Är det bara en nazist räknas det som en tågolycka."

Sverigedemokraternas olika, krystade krumbukter är fascinerande att beskåda. Partiledare Åkessons pressekreterare twittrade "Nästa jävel som ojar sig över hur synd det är om alla snälla muslimer när det ligger blödande norrmän på gatan kommer avföljas! #svpol". Han missade verkligen ett utmärkt tillfälle att hålla munnen stängd. Men det är nog att hoppas på för mycket att (sd) vänder sig inåt och funderar på vilka konsekvenser det samhällsklimat de skapar kan få.

Den norska krishanteringen är verkligen strålande. Lugn, tydlig och genomtänkt. Uppdelningen mellan vad den politiska ledningen och polisen svarar på är exemplarisk. Statsministern, justitieministern, utrikesministern och Oslos kommunordförande har varit oerhört samlade, den svåra situationen till trots. Det är en helt annan division än de svenska kris-haverier som vi stundtals fått se.

Nu återstår det riktigt svåra. Att hantera allt detta utan att tumma på det öppna, demokratiska samhällets principer. Och att ge gärningsmannen en rimlig rättslig prövning, som vilar på rättsstatens grundpelare.

Norge: Från fruktansvärt till ohyggligt


Nu under natten har den norska polisen bekräftat de allra, allra värsta farhågorna: Minst 80 unga människor miste livet på Utøya.

Massakern på det norska SSU-lägret har alltså krävt minst tio gånger fler dödsoffer än det massiva bombdådet inne i Oslo.

Det förefaller även vara klarlagt att gärningsmannen, Anders Behring Breivik, hade främlingsfientliga motiv.

Själv har jag inte mer än åskådarens relation till denna dramatiska tragedi. Ändå var det som att få en elektrisk chock när jag väcktes av ett SMS med uppgiften om det nya dödstalet, nu vid fyratiden på morgonen.

Jag är så trött på hatiska människor. Jag är så trött på hatiska läror. Jag är så trött på politiska gamar som bygger populistiska budskap genom att ställa grupper av människor mot varandra. För det är ju just här det landar. Förr eller senare. Eller hur?

Förr var det kommunisterna. Men de kom, av lätt insedda skäl, av sig. I dag är det Sverigedemokrater och annat främlingsfientligt oknytt. De lever på skräck och de skiter hat. De sätter griller i huvudet på allsköns knäppskallar, som möjligen inte begriper bättre än att tro på galenskaperna. På sätt och vis är det märkligt att denna ohyggliga tragedi inte inträffat tidigare.

Nu är det dags för nolltolerans mot främlingsfientligt skitsnack. Jag menar inte att censurera någon. Nej, vad jag tänker på är alla de där gångerna när man helt enkelt inte orkar eller hinner bemöta främlingsfientliga idioter i bloggkommentarerna, på en fikarast, på tågresan eller i bekantskapskretsen. Nu får det vara slut på den flatheten. Striden mot hatets apostlar måste tas varenda jävla gång.

För här står något på spel som kanske rent av överskuggar gårdagens norska tragedi: Principen om alla människors lika rättigheter.

Det är i slutändan den principen som rasismen och främlingsfientligheten underminerar. Och det är när det sker som vi drabbas av de stora mänskliga tragedierna. I Srebrenica. I Kambodja. I kommunismens, nazismens och fascismens diktaturer. När hatet och grupptänket upphöjs till politisk handling.

Fy fan!

NRK | Expressen | Aftonbladet | DN

2011-07-22

Norges blodiga fredag

Fy fan, vilken eftermiddag. Själv har jag suttit klistrad vid Twitter och norsk media på nätet – för att följa det som skett i Norge, på distans här i Bryssel. Det är svårt att ta in.

En liten ljusglimt är att de politiska ledarna talar om vikten av att behålla ett öppet samhälle. Tack!

Just nu vet vi alldeles för lite för att kunna säga något om något. Men det är anmärkningsvärt med en samordnad attack mot två mål samtidigt. I norsk tv säger polisen just nu att det finns ett samband mellan händelserna.

Det där med en samordnad attack gör att man inte kan utesluta att något mer kan hända. Gud förbjude. Vilket naturligtvis är en förklaring till att polisen än så länge uttalar sig mycket svävande och säger att situationen än så länge är "oöverskådlig".

Men eftersom gärningsmannen på Utøya är identifierad, så kommer vi nog snart att få veta hur allt hänger ihop.

Nu får vi hoppas att de värsta rapporterna från Utøya inte stämmer.

Uppdatering: Det var alltså en galning. Låt oss hoppas att det var en ensam galning.

I dag är vi alla norrmän

Det verkar alltså ha varit en bomb som orsakade eftermiddagens massiva explosion i Oslo.

Just nu håller man på att gå in i de drabbade regeringsbyggnaderna. Detta kan bli mycket värre. Låt oss bara hoppas att tidpunkten – halv fyra en fredagseftermiddag under semestertider – bidrar till att hålla antalet offer nere.

Det som ser märkligt ut på bilderna från Oslo är att det mest verkar vara tryckskador och nedfallen bråte på gatorna. Inte så mycket rena sprängskador, som man kanske kunde vänta sig om det var en bilbomb. Och förödelsen verkar vara en smula för vidsträckt för att vara en självmordsbombare med bombbälte. Men vi får väl svar snart, kan man anta.

Den eller de mördare som orsakade detta – vilka de än är – har inte bara fört död och förödelse till Oslo. Denna händelse kommer tveklöst att leda till mer övervakning, till ytterligare inskränkta medborgerliga fri- och rättigheter och till ett mer slutet samhälle. Allt är så tragiskt.

Just nu går tankarna till alla norska vänner – och alla norrmän. I dag är vi alla norrmän.

Uppdatering: Telefonnummer för oroliga som inte kan nå sina anhöriga: (+47) 23015144 och (47) 22118080.

2010-02-24

Samtidigt, i Norge...

I Norge öppnas nu fem gratis-bordeller, i protest mot den nya sexköpslagen.

Det här blir nog svårt för politikerna att komma åt. Och samtidigt framstår sexköpslagen i sin nakna dumhet. Om vuxna, samtyckande människor frivilligt får ha sex på bordell – då blir det ju direkt fånigt att förbjuda människor att betala för det.

2009-08-20

Bloggsvep

På resande fot. Och nyhetstorka. Så det får bli ett bloggsvep, för att se om någon annan hittat något kul dag.

Dick Erixon skriver om slutspurten i norska valet. Det rör sig i opinionen och det talas om en regering med Fremskrittspartiet i ledande ställning. Synd bara att det är det nya, främlingsfientliga Fremskrittspartiet – och inte det gamla frihetliga. Länk»

Rick Falkvinge tittar närmare på det tyska valet, där Piratpartiet nu har ett par procents stöd i opinionen. Länk»

Ingerö ger sig in i debatten om Aftonbladets hårt kritiserade Israel-artikel. Och tar strid för tidningens rätt att trycka även korkade och felaktiga artiklar. Länk»

Wille på Ministry of Truth har hittat ett sätt att lära sig mer språk på två timmar än under tre år i skolan. Länk»

Open Europe sprider min nyhet om hur EU dödar ångmaskinen till en internationell publik. Länk»

Själv skall jag stresa runt på möten några timmar till.

2009-03-02

Ingen avstängning av TPB i Norge

Norska Telenor tar strid med Ifpi – och kommer inte att blockera The Pirate Bay i Norge.

Vilket är en bra sak. Nätoperatörerna skall inte ägna sig åt innehållscensur. Vill någon bråka med användarna, då får de göra det på egen hand.

Länk»

2008-08-31

FRA debatteras i Norge

I Norge är den svenska FRA-avlyssningen på väg att bli en het politisk fråga.

Och där är det den borgerliga oppositionen som är kritisk – och den (s)-ledda regeringen som svävar på målet.

Länk»

2008-07-25

NRK anmäler FRA-lagen?

Det norska radio- och tv-bolaget NRK överväger att anmäla den svenska FRA-lagen till Europadomstolen för mänskliga rättigheter.

Skälet är att man anser att den kränker det redaktionella källskyddet.

Länk»