Visar inlägg med etikett Timbro. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Timbro. Visa alla inlägg

2015-06-09

Medieskuggans dunkla vrår



Vad får vi egentligen veta om vår omvärld? Här är ett färskt, intressant seminarium. Eli GöndörTimbro Medieinstitut har granskat den svenska public service-radions rapportering om den arabiska våren. Ur videons beskrivning...
Hur väl speglar Sveriges viktigaste utrikesredaktion världen? Eli Göndör har granskat hur Sveriges Radio rapporterat om två viktiga länder i Mellanöstern åren före ”den arabiska våren” och ställer det i relation till de publicistiska ambitioner som Sveriges Radio ger utryck för. Det leder till en viktig principiell frågeställning: i vilken grad hjälper medier sin publik att förstå situationen i världen som i sin tur gör det möjligt att förstå varför förändringar – ibland dramatiska – inträffar? 
Eli Göndör menar i rapporten ”Medieskuggans dunkla vrår” att publiken var helt oförberedd på ”den arabiska våren” bland annat beroende på att rapporteringen från denna del av världen varit minimal och ibland obefintlig. Hade rapporteringen om brotten mot mänskliga rättigheter och de politiska spänningarna varit mera omfattande så hade det varit lättare att förstå varför upproren bröt ut. 
Rapporten presenteras av Eli Göndör, fil. dr i religionshistoria vid Stockholms Universitet och fellow vid Timbro, och kommenteras av Sveriges Radios Nina Benner som är chef för Konflikt, Godmorgon, världen! och Lördagsintervjun samt av Erik Helmerson som är ledarskribent på Dagens Nyheter. Moderator är Timbros Lars Anders Johansson.
Youtube »

2014-06-25

Timbro och den borgerliga opinionsbildningen


Tankesmedjan Timbro har under årtionden varit en av de mest intressanta och produktiva aktörerna i svensk samhällsdebatt. I kampen för fri företagsamhet och fria människor har man varit en motpol mot den småskurna, postmoderna värderelativismen.

Tyvärr har mycket av detta arbete torpederats av de borgerliga partiernas avideologisering och drift mot mitten. Flyttar man flanken åt vänster, då flyttar man även mitten åt vänster. Offrar man sina principer, då släpper man bollen med blicken.

I detta läge behövs frihetliga, marknadsliberala och idéburna borgerliga tankesmedjor mer än någonsin.

Nu skall Timbro få en ny chef. Den ofta så kloke Markus Uvell går till näringslivet. Vem som kommer efter honom vet vi ännu inte.

Det skall bli mycket intressant att se vem som kommer att efterträda Uvell. För just nu står den svenska borgerligheten inför ett vägval: Idéer, visioner och principer – eller feg, pragmatisk maktpolitik.

Den svenska borgerligheten kan bli framgångsrik genom att vara modig. Och vem skall stå i frontlinjen, om inte Timbro?

Så, ni som har inflytande över detta: Sätt nu inte någon ryggradslös ny-moderat som chef på Timbro. Välj en fighter istället!

2014-06-16

Intressant: Mellan klan och stat



Timbro har för vana att ordna intressanta seminarier. Förra veckan hade man en lansering av Per Brinkemos bok "Mellan klan och stat". Se seminariet i klippet ovan eller på denna länk ».

Integration, civilsamhället, rättsstaten, byråkrati, individ vs. kollektiv och rättigheter... Det blev en full hand med intressanta och kontroversiella ämnen.

Många (mest folk som inte var där) tycks ha blivit provocerade av tanken på att civilsamhället kanske är bättre på integration än välfärdsstaten.

Och så blev det naturligtvis diskussion om rättsstatens principer och vad som händer när de möter människor som aldrig tidigare levt i ett samhälle med en tydligt definierad stat.

Det är intressant att se dessa frågor diskuteras en smula mer fritt, utanför den snuttifierade plakatpolitiken.

2011-03-02

Den svenska trygghetsjakten


Kvällen tisdag den 15 mars har Timbro lansering av boken Trygghets.

Ur inbjudan "Världen har alltid varit en farlig plats, men i dag är vi tryggare än någonsin. Ändå känns det inte så. (...) Tar man intryck av alla larm leder det lätt till att man försöker eliminera alla tänkbara risker: man drabbas av 'trygghets', strävan efter att leva riskfritt. Paradoxalt nog kan denna strategi få motsatt effekt och bli farlig."

Det känns som om de är något på spåret. Läs mer och se inbjudan här.

2010-03-10

Evenemangstips

1 - Liberöl i Stockholm

Liberöl i Stockholm nu på torsdag, 11/3 klockan 19.00 på Pub Movitz på Tyska Brinken 34 i Gamla stan! Då är det åter dags för alla frihetsfrontare, frihetsvänner och andra frihetskämpar att dricka öl, vin och sockerdricka – umgås och konspirera över stort och smått. Välkommen!

2 - Världens bästa offentlighetsprincip?

Timbroseminarium med Trond Sefastsson och Pete Slover, tisdagen den 16 mars klockan 12:00 – 13:00. Läs mer och / eller anmäl dig här...

Fler, ur kommentarerna...

3 - Liberöl i Göteborg

"Kan passa på att tipsa om att det är liberalöl även i Göteborg nu på torsdag (11/3) på Ölrepubliken. Börjar kl 19."

4 - CC-föredrag i Göteborg

"Creative Commons-föredrag på Gnutiken, Ö.Husargatan 27, Gbg kl 18.00 idag ons 10/3."

2009-12-30

Mellandagsnöje

Så här i mellandagarna, när folk har lite mer tid, vill jag göra lite reklam för SR P3 Dokumentär igen. Det är välgjorda och som regel oerhört intressanta program. Till arkivet»

Och om du bara hinner lyssna på ett av programmen, då rekommenderar jag det om Bordellhärvan. Det handlar om hur en av 70-talets största skandaler växte fram och sedan hanterades på ett oerhört fräckt och arrogant sätt av det politiska Sverige. Rena thrillern. MP3-filen direkt»

Ett annat tips är Timbros evenemangssida. Där får man dels tips om debatter och föredrag som kommer. Men man kan också navigera sig fram till film/ljud-filer från tidigare evenemang. Där finns mycket intressant och matnyttigt. Till evenemangssidan»

Både SR P3 Dokumentär och Timbros evenemang går att prenumerera på på iTunes.

2009-07-27

EU-miljarder för att styra vad du skall tycka


EU använder varje år miljarder och åter miljarder kronor av medborgarnas skattepengar till propaganda. Dess syfte är att övertyga oss om unionens förträfflighet.

Till att börja med kan man tycka att det är ett våldsamt slöseri med pengar. Vill EU ha bättre anseende borde man istället börja med att hantera det demokratiska underskottet, öppna beslutsprocesserna och öka transparensen. Det skulle kunna ske utan att sätta sprätt på en massa pengar.

Sedan är det inte speciellt smakfullt att pungslå oss medborgare på pengar som sedan används för att utsätta oss för politisk propaganda. Information må vara en sak. Men miljarder till tv-kanaler, radiostationer, tankesmedjor, trycksaker, kampanjer och mutresor för journalister – i syfte att påverka vad folket skall tycka – är ett von oben-perspektiv som inte hör hemma i en vital demokrati.

Om allt detta handlar en rapport som tankesmedjan Timbro i dag presenterar.

Rapporten presenteras på DN Debatt»

Läs mer och hämta hem rapporten hos Timbro. Svenska» Engelska»

2009-05-11

Uppsamlingsheat

Telekompaketet kom ju att dominera allt här på bloggen i veckan som gick. Här kommer en del andra saker som dykt upp i min mailbox, som jag tycker att jag borde dela med mig av...

Newsmill går Liam Murray till angrepp mot Sverige Mot Narkotikas mässa i Örebro i veckan. Han skriver bland annat "Att polisen och myndigheter på detta sätt ägnar sig åt att skapa opinion för vissa politiska uppfattningar är oacceptabelt." Länk »

Gottfrid tipsar om Radiotjänst-parodin internetavgift.se. Länk »

Du har väll inte missat sexköps-debattenPolitikerbloggen? Här är ett av inläggen, Alexander Bard skriver om att sexköpslagen är avslöjad som en ren morallag. Länk »

Simon påminner om den parodiska bloggen Sanningen måste fram. Denna fejkade (kd)-sida har fått tre gånger fler besökare än partiets officiella hemsida, Kristdemokraterna.se. Kådisarna är skitsura.

Magnus tipsar om ett hårresande exempel på statlig, amerikansk klåfingrighet: Politisk styrning av vilket slags bilar som skall tillverkas. Länk »

Och Anders har hittat en ny Europakarta... Länk »

Svensk Tidskrift uppdaterar som vanligt så ofta att man inte hinner länka till allt intressant. Länk »

Och missa för allt i världen inte Timbros lunchseminarium Medierna, Medierådet och Moralpaniken - en diskussion om våld tisdag den 19 maj. Här presenteras Mattias Svenssons nya rapport med samma namn. Bland de medverkande i panelen återfinns Magnus Betnér och Siwert Öholm. Läs mer och anmäl dig här!

2009-05-07

Samtal om det öppna samhället

"Främlingsfientligheten har vuxit i hela Europa. För några årtionden sedan vann inte partier som ansågs vara rasistiska eller ha för starka band till fascismen tillträde till parlamenten. I dag är det inte ovanligt. Här hemma ser vi exempelvis ett ökat stöd för Sverigedemokraterna. Men betyder det att vi går mot ett mer slutet Sverige? Är idéerna om det öppna samhället hotade? Vad betyder den ekonomiska krisen i det här sammanhanget? Kan vi dra några lärdomar av 30-talskrisen och i så fall vilka?"

Detta är frågor som diskuteras när tankesmedjorna Timbro och Arena anordnar ett samtal om det öppna samhället på Kulturhuset i Stockholm på onsdag.

Medverkande är bland andra Sverker Gustavsson, Markus Uvell och Björn Fries. Anmälan senast i morgon, fredag.

Läs mer och anmäl dig här...

2009-04-16

Nästa vecka...

På tisdag kväll deltar jag i en panel som skall diskutera integritet på Timbros frihetsvecka. Det finns fortfarande några platser kvar, för den som är intresserad. Läs mer / anmäl dig här.»

Och skriv redan nu in nästa torsdag kväll i almanackan. Då har Frihetsfronten talarkväll om övervakningsstaten, internets frihet och informationssamhällets framtid. Mer information om detta kommer här på bloggen i morgon.

2009-04-03

Video: En perfekt storm i Lund

Se Johan Norberg presentera sin bok En perfekt storm hos Timbro Syd och Utrikespolitiska föreningen i Lund.

Se filmen här.»

Detta är fan inte marknadsekonomi. Det är staten på syra som ger folk tossiga idéer. Man blir så... matt.

"Statens och myndigheters fingeravtryck finns över hela brottsplatsen."

Köp boken på nätet genom Adlibris eller Bokus.

Video: Varför är det så svårt att bli svensk?

Se Maciej Zarembas anförande om Sverige, svenskarna och invandringen hos Timbro. Länk»

"Om du säger till en kolugn svensk på ett sammanträde 'Varför är du så upprörd?'... Det är värre än att anklaga någon för pedofili." :-)

2009-03-17

Rapport: Klimatdebatten - ett miljöhot?

Har media (och politikerna) blivit så hypnotiserade av klimatfrågan att de missar andra och kanske viktigare miljöfrågor?

Den frågan ställer Timbros Medieinstitut i en rapport som presenterades i dag.

Läs mer och hämta hem rapporten.»

2009-03-03

Är klimatdebatten ett miljöhot?

Här är ett seminarium som jag nästan är beredd att flyga upp till Stockholm för att delta i:

Är klimatdebatten ett miljöhot?

Det är Timbro som bjuder in till granskning, debatt och presentation av en ny rapport.

Bland deltagarna finns bland andra meteorologen Pär Holmgren och PR-konsulten Fredrik Fällman.

Ur inbjudan "De senaste årens ensidiga mediala fokus på klimatförändringar har blivit ett miljöhot i sig själv. Medierna har i sin iver att rapportera om klimatförändringar, som kan leda till miljöproblem i framtiden, i princip upphört med att rapportera om reella miljöproblem i nuet."

2008-11-24

Stureakademin 2009

"Vill du bli en del av Sveriges mest spännande frihetliga nätverk? Är du redo för ideologiska utmaningar? Vill du fördjupa ditt politiska tänkande och din förmåga att skriva, debattera och bilda opinion? Då ska du söka till Stureakademin 2009."

Läs mer här»

2008-10-30

SBAB, ett svenskt Freddie Mac?

Här är en rapport som borde röra om:

SBAB, ett svenskt Freddie Mac? av Per Nilsson, Timbro.

Läs mer och hämta hem rapporten här.»